banner
ארנון פרידמן // יחצ
ארנון פרידמן // יחצ

סיכום 2020 בהתחדשות עירונית: "תהליך הרישוי הפך להיות ארוך הרבה יותר מאשר בעבר"

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום, מסביר כי מגיפת הקורונה והשפעתה על ענף הנדל"ן בכלל ועל ההתחדשות העירונית בפרק היא האירוע המשמעותי של השנה. במקביל, סבור פרידמן שהבעיה המשמעותית ביותר בענף נכון להיום נעוצה בהליכי הרישוי של פרויקטים

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום מביט על 2020 כשנה בה הקורונה טרפה את הקלפים והשפיעה מאוד גם על קיום תהליכי ההתחדשות העירונית. במקביל, פרידמן סבור שכדי שההתחדשות העירונית תממש את הפוטנציאל יש לקבוע כללים ברורים בתוכניות וגם בכל הקשור להיטלי השבחה. עוד סבור פרידמן כי הקושי הגדול ביותר בענף הנדל"ן נכון להיום נעוץ דווקא בתהליך הרישוי ויש לקדם רפורמה משמעותית בתחום זה.

מה היה המהלך או האירוע המשמעותי ביותר בהתחדשות העירונית ב-2020?
"ההגבלות כתוצאה מההתמודדות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, הסגר והריחוק, השפיעו על היכולת לתקשר עם בעלי הדירות במתחמי ההתחדשות העירונית. המפגש האנושי הוא חלק מהותי בקידום פרויקטים, באפשרות לקבלת מידע והעברתו, והמעבר לניהול קשר אישי מרחוק, באמצעים טכנולוגיים הקשה מאד. באשדר פעלנו להקים אתר אינטרנטי הזמין גם באפליקציה בסלולרי המנגיש את המידע באופן המיטבי ביותר, אנחנו נעזרים באמצעים טכנולוגיים וויזואליים וכל הזמן למדים ומתפתחים בהתאם לאפשרויות המקוונות שהתקדמו בקצב מסחרר בתקופה זו".

איזה מהלך צריך לקדם ב-2021 כדי שההתחדשות העירונית תוכל להתקדם טוב יותר?
"יש להגביר את הוודאות של העוסקים בתחום. לבעלי הדירות וליזמים אין ודאות לגבי אפשרויות התכנון בחלק גדול מהמתחמים, בהיעדר תכניות מתאר כוללניות להתחדשות עירונית ביישובים רבים ושינויים תכופים במדיניות התכנון, קביעת תקני החניה וכו'. לבעלי הדירות וליזמים אין ודאות לגבי עלויות היטלי ההשבחה בפרויקטים ולרשויות המקומיות אין ודאות לגבי היטלי ההשבחה שייכנסו לקופתן בגין הפרויקטים, בגלל היעדר כללים ברורים לדרך החישוב של היטלי ההשבחה. יש לרתום את הרשויות המקומיות לקידום פרויקטי התחדשות עירונית, באמצעות יצירת תמריצים כלכליים ופיתוח עירוני עבורן, במקביל, לחזק את מעמדה של הרשות להתחדשות עירונית באמצעות מתן סמכויות נוספות ותקציב".

מה הבעיה המשמעותית ביותר שענף הנדל"ן מתמודד איתה נכון להיום ומה הפיתרון?
"הבעיה המשמעותית ביותר היא תהליך הרישוי שהפך להיות ארוך הרבה יותר מאשר בעבר. וועדות התכנון המחוזיות מאשרות תכניות הכוללות הנחיות מחייבות והנחיות מנחות שאינן מחייבות. רוב התכניות מתנות קליטת בקשה להיתר בנייה באישור תכנית עיצוב אדריכלית. במסגרת זו דורשים פקידי רישוי דרישות מרחיקות לכת הן בהיבטים תכנוניים והן בהיבטים קניינים. רמת הפירוט הנדרשת בתכניות אלה והאישורים מגורמים שונים הנדרשים בתכניות אלה קרובים מאד לרמת הפירוט הנדרש בהיתרי הבנייה. הסיבה היא שאת פרק הזמן שנדרש לאישור היתרי הבנייה ניתן כיום למדוד במערכת הרישוי המקוון והליך אישור תכנית העיצוב מנוהל מחוץ למערכת המקוונת ואינו נמדד. לבסוף, בהליך הרישוי עצמו פקידי הרישוי והוועדות המקומיות מרשים לעצמם לדרוש שינויים מתכנית העיצוב שאושרה על ידם. הפתרון הוא לעגן את כל הדרישות בתכניות המתאר, כאשר ההנחיות חייבות לאפשר גמישות תכנונית ולהעביר את הרישוי לרישוי עצמי של עורכי הבקשות להיתרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות