banner
בניין ישן באור יהודה // באדיבות ראדקו התחדשות עירונית
בניין ישן באור יהודה // באדיבות ראדקו התחדשות עירונית

אור יהודה מתעוררת: ההתחדשות העירונית בעיר מתחילה להבשיל והפוטנציאל גדול

מעטות הערים באזור המרכז שההתחדשות העירונית בהן עוד נמצאת בחיתוליה – אור יהודה היא אחת כזו. ללא פרויקטים שהסתיימו, ועם לא מעט בניינים הזקוקים לחיזוק או הריסה ובניה, דברים מתחילים להתקדם. "זה לא קל – יש חששות" כך בעלת דירה במתחם המיועד להתחדשות עירונית. ננה חן מנכ"לית חברת ראדקו הפועלת במספר מתחמים בעיר: "בעיר יש פוטנציאל רב והדרך האפשרית לממשו היא באמצעות "התחדשות עירונית" – רחוב אחר רחוב, שכונה אחר שכונה".

אחרי שנים ארוכות במהלכן תמ"א 38 קיימת, נהוג לחשוב שכל ערי המרכז כבר החלו לממש את הפוטנציאל וכמעט שאין מקום בו אין בניינים ישנים שחוזקו או נהרסו ונבנו מחדש. אבל מסתבר, שגם אחרי 15 שנה, יש ערים שתמ"א 38 או התחדשות עירונית בכלל, עוד לא התפתחה בהן כמו באחרות.

עיר אחת כזו היא אור יהודה. על פי נתוני העירייה, בעיר כ-250 מבנים המתאימים ונדרשים להתחדשות עירונית, אולם עד כה לא אוכלס או הסתיים אף לא פרויקט אחד במסגרת תמ"א 38. מנתוני העירייה עולה עוד כי עד כה לא הוצאו היתרים מכח תוכנית החיזוק. 

מה לגבי פינוי בינוי? כאן נראה שיש התקדמות כאשר יש שתי בקשות להיתר שהוגשו לפרויקטים נרחבים בני מאות יחידות דיור, בשני מתחמים בעיר.

לגבי המדיניות בעיר הנוגעת לתמורות לבעלי הדירות נמסר מהעירייה כי: "לאור יהודה אין מדיניות כתובה. עמדתנו היא שהתמורה לצורך התחשיב הכלכלי צריכה להיות 12 מ"ר היות וזו עמדתה של הוועדה המחוזית תל אביב. מפני שכל תכניות פינוי בינוי יצטרכו לעבור דרך הוועדה המחוזית, יש לפעול בהתאם לכך. בכל הנוגע לעמדת העירייה לקראת פקיעת התוקף של תמ"א 38 ב-2022 עמדת העירייה היא: "העיריה לא תנקוט פעולה יזומה לקדם תכנית מכוח סעיף 23 לתמ"א 38. אנו רואים לנכון לעודד התחדשות עירונית במתחמים. עם זאת, אם יזם ותושבים מבקשים לקדם פרויקט תמ"א 38 בבניין וזה לא יפריע למימוש מתחם פינוי בינוי גדול יותר, נאפשר להם להתקדם".

מזהים את הפוטנציאל
בין החברות שמקדמות נכון להיום פרויקטים של תמ"א 38 בעיר, אפשר למצוא את  חברת ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי, המקדמת 3 מתחמים בעיר. הראשון, ברחוב יחיאל קזז 20-24 הכולל 24 יחידות דיור קיימות בו החתימה החברה כבר למעלה מ-50% מבעלי הדירות. במתחם זה כבר נבחר עו"ד לבעלי הדירות – עו"ד אמיר שטיינהרץ ועו"ד היזם הוא עו"ד זיו גרומן. משרד האדריכלים המלווה את המתחם מטעם החברה הוא ברעלי לויצקי כסיף.

המתחם השני מתייחס לרחובות הרדוף (מספרים 1-7) ויקותיאל אדם (מספרים 1-13) וכולל 104 יחידות דיור ישנות והמתחם השלישי מתייחס לרחובות עצמאות (מספרים 85-91) ויקותיאל אדם (מספרים 34-48) וכולל 104 יחידות דיור אף הוא.  בשני המתחמים האחרונים נבחרה החברה לקדם את פרויקט מטעם בעלי הדירות. 

לאה כהן, בעלת דירה באחת המתחמים האמורים, ברחוב יקותיאל אדם, מספרת על המתחם וקידום הפרויקט: "חלק מהבניינים במתחמים האלו הם בניינים שנבנו בשנות ה-70 בבנייה טרומית. זה בניינים שאם אני רוצה לפגוש בהם מישהו אני מבקשת ממנו שהוא ירד לפגוש אותי למטה בחוץ מחשש להיכנס למבנה. אני מנסה לקדם את המתחמים כבר כמה שנים, לפחות שלוש שנים, ובצורה יותר משמעותית בשנה וחצי האחרונות. אפשר רק להרוס ולבנות מחדש, וצריך לעשות תכנון על כל המתחם.. זה מה שאמרו לנו בוועדה המחוזית. לקחנו עו"ד ועכשיו גם בחרנו בראדקו שיקדמו את הפרויקט. אחרי שעשינו בדיקות וראינו שזו חברה שאפשר לעבוד איתה, שיש לה איתנות פיננסית ועוד דבר מאוד חשוב – הם פועלים מולנו בשקיפות. בעלי הדירות במתחמים מאוד רוצים לקדם את הפרויקט, אבל זה מלווה בהרבה חששות. היו בעבר אנשים לא מקצועיים שניסו לקדם מצד אחד, ומצד שני אנשים גם חוששים מה יהיה עם הדירה. אלו לא אנשים שיש להם עוד דירות. זה לא קל לקדם את הפרויקט מכיוון שאין מקרים בעיר של פרויקטים שהסתיימו ואנשים קיבלו דירות חדשות".

ננה חן // צילום: אורן גולן
ננה חן // צילום: אורן גולן

ננה חן, מנכ"לית ראדקו התחדשות עירונית מקבוצת רפאלי, שכאמור מקדמת מספר מתחמים בעיר מספרת: "אור יהודה זה הבית שלי ובעבורי ליזום בה התחדשות עירונית זו התגשמות החזון. בעיר יש פוטנציאל רב והדרך האפשרית לממשו היא באמצעות "התחדשות עירונית" – רחוב אחר רחוב, שכונה אחר שכונה. תהליך משמעותי שכזה ישפיע לטובה ויחולל שינוי מתבקש. אור יהודה תהפוך ליעד מגורים אטרקטיבי ואיכותי". עוד מוסיפה חן: "התושבים הוותיקים יזכו לדירות חדשות, גדולות יותר, עם מרפסות ואשר ערכן גבוה יותר. כמו כן  יזכו לשכנים חדשים, שיפיחו רוח חיים חדשה ויהוו חברה נעימה ותומכת לחיות בה. אני בטוחה שגם מיקומה הגיאורפי של אור יהודה, הצמתים הראשיים העוטפים אותה והיציאה מהם אל עורקי תנועה יתרמו להפוך את העיר למבוקשת ואת התושבים לבעלי נכסים יקרים. אין לי ספק כי תכנון אורבני מקצועי ונכון תוך ראייה מערכתית של טובת כל הציבור באור יהודה, העיר תזכה לקפיצה המיוחלת. אנחנו עומדים בפתחה של ההזדמנות לשינוי חסר תקדים ושילוב הכוחות יאפשר מימושן".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות