banner
ח"כ רועי פולקמן - ועדת הרפורמות // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"
ח"כ רועי פולקמן - ועדת הרפורמות // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"

המתווכים משלמים 14 מיליון שקל אגרה ללא תמורה

גובה האגרות מגיע לסך של 14 מיליון שקלים, בעוד עלויות התפעול השנתיות מסתכמות בכ-5.5 מיליון שקלים, כך עלה מדיון ועדת הכלכלה בתיקונים לתקנות המתווכחים

ח"כ רועי פולקמן // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"

ועדת הכלכלה דחתה תיקונים בתקנות המתווכים, לאחר שהתברר בין היתר כי המתווכים לא מקבלים שירות בתמורה לאגרה אותה הם משלמים. ח"כ רועי פולקמן אשר ניהל את הדיון דרש כי לפני העלאת תשלום האגרה יינתן שירות למתווכים בתמורה.

בתקנות, אשר הוצגו בפני הוועדה הובאו שני תיקונים- הפחתת גובה אגרות מתווכים והגברת חובת השיווק של מתווך בבלעדיות. בסביבתו של פולקמן אמרו כי במהלך הדיון עלה כי התיקון בגובה האגרות מקורו בפגיעה במתווכים בגביית אגרות שלא לצורך. נציג משרד המשפטים, עו"ד אסף נועם, אמר כי גם לאחר ההפחתה, גובה האגרות מגיע לסך של 14 מיליון שקלים, בעוד עלויות התפעול השנתיות מסתכמות בכ-5.5 מיליון שקלים- משמעות הדבר הוא כי אין קשר בין הסכום אותו משלמים המתווכים בעבור אגרה ובין השירות אותו הם מקבלים בתמורה.

ח"כ רועי פולקמן, אמר כי: "לאור העיקרון שקובע כי אגרות צריכות להיגבות בהלימה לשירות הניתן בצידן, נדרש לקבוע כי בצד תשלום האגרה יערכו השתלמויות מקצועיות בהיקפים מספקים בהתאם לגובה האגרות וכי תבוצע אכיפה משמעתית רחבה וקפדנית, או לחלופין סכום האגרות ירד באופן שישקף את גובה עלויות התפעול.

"התיקון הנוסף בחוק הכיר בכך שכאשר מתווך נשכר לתווך נכס בבלעדיות, הוא למעשה הופך למונופול, ובשל כך, מוחמרות החובות המוטלות עליו בחוק לבצע ארבע פעולות שיווק של הנכס במקום שתיים, זאת על מנת לייעל את עבודת השוק, לזרז את הליך השיווק, ולהבטיח שמתווך יקדם את מכירת הנכס ביעילות".

עוד בדיון, נציג לשכת המתווכים הארצית, איציק לוי, ביקש ממשרד המשפטים בדיון לקדם תקנות אתיקה, על מנת להיטיב את הרמה המקצועית של המתווכים. לטענתו התברר כי משרד המשפטים מצידו מקדם תקנות נקודתיות וצרות נושא שלא נותנות מענה לסוגיה.

בהתאם לכך, טען ח"כ פולקמן בדיון כי מהלך מעין זה בתחום התיווך בבלעדיות הוא חלקי בלבד, ודרש ממשרד המשפטים ללכת צעד נוסף לטובת שוכרי הדירות, ולחייב את המתווכים לגלות בהסכם התיווך את גובה דמי התיווך של שני הצדדים, זאת על מנת לאפשר את יישומו של התיקון לחוק שכירות הוגנת, המחייב את בעל הדירה לשלם את דמי התיווך, במקום בו בעל הדירה הוא ששכר את שירותי התיווך.

לצד זאת, אמר ח"כ פולקמן, כי יש לתקן את הגדרת הבלעדיות ולהתאימה לפעילות השוק המונהגת היום, בה כל בעל דירה יכול בקלות יתרה לעשות פעולות שיווק רבות בנכס שלו בעצמו. לדבריו, אין הצדקה להגדיר כי חתימה על חוזה בלעדיות מספיקה על מנת להגדיר מהי בלעדיות ויש לתקן ולהגדיר בלעדיות כך שהיחיד שעושה פעולות שיווק בנכס הוא המתווך.

"ציבור השוכרים מאס בפרקטיקה הרווחת ובשיטת המצליח של המתווכים לגבות את דמי התיווך רק מצד השוכרים, בעוד לא הם הזמינו את שירות התיווך", אמר ח"כ רועי פולקמן, "בהמשך לחוק שכירות הוגנת, נמשיך לדאוג לשוכרים גם בהתנהלות מול המתווכים ונתקן את הלקונה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות