banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

ההקלה במסלול הפריים חלה גם על ממחזרי משכנתאות

פעימה שניה להקלה של בנק ישראל הנוגעת למסלול הפריים. נזכיר כי בתחילת השנה הוחלט על הקלה שתאפשר לקיחת משכנתא עם שני שליש במסלול הפריים לעומת שליש בלבד מההלוואה עד כה. באמצע ינואר ההקלה נכנסה לתוקף למי שלוקח משכנתא חדשה והחל מהיום היא רלוונטית גם למי שמחזיק במשכנתא קיימת. בבנק ישראל ממשיכים לבחון האם ההטבה מגיעה לציבור הרחב

נכנס לתוקפו השלב השני של שחרור מגבלת הפריים, השלב ממנו יכולים ליהנות גם בעלי משכנתאות קיימות ולא רק מי שלוקח הלוואה חדשה מהבנק. נזכיר כי מדובר בביטול המגבלה על מסלול הפריים שקבעה כי רק שליש מהמשכנתא יכולה לכלול את מרכיב הפריים שנחשב למסוכן יותר במקרה של עליית ריבית. ההחלטה על ביטול המגבלה, ומתן אפשרות להגדיל את מרכיב הפריים על לשני שליש מההלוואה כולה, באה כדי להקל את בעלי המשכנתאות או נוטלי משכנתאות חדשות בימי קורונה משום שהקלה זו יכולה להפחית את ההחזר החודשי למשקי הבית.

נזכיר כי בשלב הראשון התייחסה ההטבה רק למי שלקח משכנתא חדשה בבנק לצורך רכישת דירה, ורק היום בעלי משכנתאות קיימות יוכלו לנצל אף הם את ההטבה לנסות ולמחזר את המשכנתא הקיימת בהתאם לכלל החדש. בבנק ישראל, ובענף הנדל"ן, צופים התעניינות גבוהה במחזור משכנתאות החל מהיום מצד בעלי משכנתאות קיימות.  

במקביל, בעת פרסום ההטבה האמורה לפני כחודשיים, ובזמן שעבר מאז, נעשו בדיקות שונות ועלו חששות כי הבנקים לא באמת יאפשרו ללווים להנות מההפחתה המלאה שהשינוי במסלולים יכול להוביל אליה. מסיבה זו הודיעו בבנק ישראל כי יעקבו אחר הנושא והיום נמסר מהבנק המרכזי בהקשר זה כי: "הפיקוח על הבנקים הינחה את המערכת הבנקאית להעביר לידיו כל הצעת משכנתא שניתנת ללקוח (ברמת כל הצעה שניתנת ולא רק עסקה שבוצעה) ובימים אלו מנתחים בפיקוח כ-100 אלף הצעות שונות שניתנו מהבנקים ללקוחות בחודשים האחרונים. הפיקוח בוחן האם ועד כמה ההצעות הניתנות במסלול הפריים המורחב משקפות את הטבת הפריים, וימשיך במעקב ההדוק אחר ההתפתחויות בזמן אמת גם בהצעות של מיחזורי המשכנתא, שנכנסו לתוקפן היום". 

אישור ההקלה המקורית על מסלול הפריים נכנסה לתוקף ב-17 לינואר והתייחסה, כאמור, רק לנוטלי משכנתאות חדשות. עת אושר המהלך התייחס אליו המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, שאמר:  "נקטנו בצעד זה מתוך רצון להקל עם ציבור הלווים, תוך ראייה מערכתית מבוססת סיכון, המאזנת בין ניהול סיכוני הפרט לבין ניהול סיכוני התיק לדיור של סך המערכת הבנקאית ומשתנים מאקרו-כלכליים נוספים. בכוחה של ביטול המגבלה להגדיל את הגמישות ומגוון האפשרויות העומדות בפני הלווים ואף להוזיל במידת מה את תשלום המשכנתא החודשי. במקביל חשוב להדגיש את חשיבות הצורך בשיקול דעת מוקפד של הלווה בעת בחירת סל משכנתא על מנת להביא בחשבון את העלויות והסיכונים הקיימים בכל אחד מהמסלולים האפשריים במבט צופה פני עתיד".

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות