banner
הדמיית התוכנית // משרד HQ ארכיטקטים
הדמיית התוכנית // משרד HQ ארכיטקטים

לוד: תבנה הפרדה מפלסית כחלק מתכנית ההתחדשות העירונית

הותמ"ל אישרה להפקד תכנית התחדשות עירונית במרכז לוד, הכוללת 3,570 יחידות והפרדה מפלסית מתחת למסילת הרכבת : "נושא התחבורה ומורכבות תכנון שכונת המגורים בסמוך למסילות הרכבת ליווה את התוכנית משלביה הראשונים"

הדמיית התוכנית // משרד HQ ארכיטקטים

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) החליטה להפקיד תכנית שהוגשה ע"י החברה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית לוד, במרכז לוד. התכנית ממוקמת בלב העיר לוד, בתחום הרחובות גולומב בצפון, שדרות שלמה המלך ושדרות חטיבת יפתח במזרח, מסילת הרכבת במערב, ורחוב דוד ברוך בדרום.  

התכנית המתפרשת על שטח של 368 דונם כוללת התחדשות בשני מתחמים- שכונת "לאה גולדברג" ואזור התעשייה "הס" הצמוד אליה. התכנית כוללת 3,570 יחידות דיור במבני מגורים בני 9-25 קומות, במקום 9 מבני רכבת (טוריים) בני 4 קומות במצב פיזי ותחזוקתי ירוד הכוללים 256 יח"ד, שיפונו לטובת הפרוייקט. במסגרת התכנית, יפונו שימושי התעשייה במתחם התעשייה "הס" שגם הוא נמצא כיום במצב תחזוקתי ירוד.  במינהל התכנון מסבירים כי: "בתכנון המתחם הושם דגש על יצירת מרחב עירוני שוקק ומגוון המספק לתושביו איכות חיים גבוהה. מרחב זה מתבסס על רשת רחובות הכוללת עירוב שימושים של מגורים, 70,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, 16 דונם עבור שטחי ציבור ו-60 דונם של שטחים פתוחים. עוד כוללת התכנית פארק לצד מסילת הרכבת, המהווה ציר עירוני ירוק לרווחת כלל תושבי העיר.

הדמיית התוכנית // משרד HQ ארכיטקטים
הדמיית התוכנית // משרד HQ ארכיטקטים

"התכנית מסתמכת על שירות מיטבי של תחבורה ציבורית ענפה, הכוללת נתיבי תחבורה ציבורית, מטרו ורכבת, תוך עידוד הליכה ושימוש באופניים. בתכנית ניתן דגש מיוחד על קישוריות טובה להולכי רגל ולתנועת רכב ואופניים,  על ידי השלמת מערך הדרכים העירוני. כמו כן, התכנית כוללת הקמת הפרדה מפלסית מתחת למסילות הרכבת הסמוכות לשכונה, אשר תאחה את חלקי העיר משני צדי המסילה, תחבר בין מזרח העיר למערבה".

ההסברה המוקדמת והקשיים בסמיכות למסילות הרכבת
"המבואה לוד"- המנהלת העירונית להתחדשות, בשיתוף צוות התכנון ביצעו מספר כנסים לשיתוף הציבור והצגת התכנון המתגבש ויצירת הסכמות עם הדיירים המתגוררים בשכונות, בעלי העסקים באזור התעשייה  ויתר תושבי העיר, וכן נעשו בדיקות כלכליות במסגרת מתווה פינוי בינוי וניתוח סיכוי היישום המהיר של התכנית.

מגורמי התכנון נמסר כי: "נושא התחבורה ומורכבות תכנון שכונת המגורים בסמוך למסילות הרכבת ליווה את התוכנית משלביה הראשונים. על מנת לתת פתרון מיטבי למגבלות הנוצרות בגין תנועת הרכבות ובכדי להבטיח איכות חיים לדיירים, נכללו בתכנית הפתרונות המלאים לכך".

אריאל יוצר // צילום: ארז אוזיר
אריאל יוצר // צילום: ארז אוזיר

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים, אריאל יוצר: "פעילות הותמ"ל בשנת 2019 נפתחת בקידום תכנית להתחדשות עירונית בלוד. התכנית מהוה אבן דרך היסטורית לעיר לוד, ומטפלת בשכונה של מבנים ישנים במצב תחזוקתי ירוד, אזור תעשיה ישן ומוזנח, כאשר במקומם יוקמו מבני מגורים ותעסוקה אשר צפויים לשדרג את איכות החיים של התושבים המתגוררים בשכונה תוך ניצול המיקום המרכזי בעיר בסמיכות לתשתיות התחבורה ובכך גם להגדיל מלאי יחידות דיור באזור הביקוש ולהביא לחיזוק וחידוש מרכז העיר לוד".

חיים אביטן // יחצ
חיים אביטן // יחצ

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן: "אישור התוכנית בותמ"ל מצביע על חשיבות פעילותה של הוותמ"ל לקידום תוכניות בהיקף נרחב  ובדגש על התחדשות עירונית. השקענו למעלה מ-5 מיליון שקלים בתכנון ופיתוח התוכנית בלוד ואנו נמשיך ללוות את התושבים ליווי חברתי ומקצועי לקראת הצעדים הבאים. קיצור זמני ההמתנה לאישורים מאפשר להאיץ את ההתחדשות העירונית בכל רחבי הארץ, לרבות הפריפריה, ולצמצם פערים חברתיים וסביבתיים בין השכונות החדשות לבין השכונות הוותיקות בערים".

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, אמר כי: “לצד ההתקדמות בהסכם הגג והבאת תושבים ועסקים חדשים, ההתחדשות העירונית מהווה כלי משמעותי לצמיחת האוכלוסיה הוותיקה בעיר. המהלך במתחם הס-גולדברג יביא לשינוי חיובי ברמת הבינוי וברמה החברתית. זהו שלב נוסף בהפיכתה של לוד למרכז תחבורה ותעסוקה מרכזי בלב גוש דן”.

התכנית  קודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועיריית לוד, ונערכה ע"י משרדHQ  ארכיטקטים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות