עיכובים בהקמת המטרו והרכבת הקלה בשל מחסור בעובדים: הקבלנים לקחו לנו את העובדים
ירידה דרמטית בתפוקה בפרויקטים, בהם המטרו והרכבת הקלה, זאת בשל מחסור ב-7,000 עובדים. בירושלים התפוקה ירדה לכ- 20%
ירידה דרמטית בתפוקה בפרויקטים, בהם המטרו והרכבת הקלה, זאת בשל מחסור ב-7,000 עובדים. בירושלים התפוקה ירדה לכ- 20%
בעקבות המלחמה: משרד התחבורה הציג נתונים עגומים ביחס למחסור העובדים בענף התשתיות הלאומיות, במהלך דיון הוועדה המיוחדת לעובדים זרים שהתקיים בכנסת. מדובר במחסור של 7000 עובדים שעתיד "להחמיר בשנה הבאה". התפוקה בפרויקטים תחבורתיים בירושלים עומדת על 20% עד 30%.
יו"ר הוועדה, ח"כ אליהו רביבו אמר בפתח הדיון כי: "זהו לא סוד שענף הבנייה נמצא במשבר שמשליך על כל המשק ועלול להשליך עוד שנים קדימה על ישראל. על ענף הבניין קיימתי עשרות דיונים, ואני מקווה שבחודש הקרוב יגיע השינוי המיוחל עם אלפי עובדים שיגיעו מהודו וסרי לנקה". לדבריו, "נושא התשתיות ובפרט התשתיות הלאומיות הם קריטיים למשק. וכהוכחה, החליטה הממשלה לנתק אותו מענף הבניין ולייחד לו מכסת עובדים זרים ייחודית. אך מסתבר שהתקנות עדיין לא תוקנו רק בגלל שכרכו את תקנות אלה עם תקנות ענף החקלאות".
מיכל ארן, אגף בכיר אסטרטגיה, משרד השיכון, טענה כי: "אנחנו בקצב טוב בהודו, יש מעל 3000 מועמדים במיונים רק מניו דלהי. גם בסרי לנקה הקצב מתקדם היטב. בקרוב נתחיל מיונים גם באוזבקיסטן". ענבל משש, מרשות האוכלוסין וההגירה, עדכנה כי לפי הרישומים הקיימים, 4640 עובדים פלסטינים הועסקו בענף התשתיות ערב המלחמה. "אין ספק שענף התשתיות נפגעה פגיעה אנושה, ואי אפשר להשאיר את המצב כמו שהוא. נבצע חשיבה מחודשת כדי שנוכל לתת תכנית שתיתן מענה מדויק יותר".
צביקה דוד, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף תשתיות הגיב כי לפי סקר שנערך ע"י התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המחסור עומד על כ-12000 עובדים כתוצאה מחוסר בעובדים פלסטינים: "המחסור קיים עוד לפני המלחמה. נדרש להפריד בין ענף התשתיות לבניין. על המדינה להקל ברגולציה".
אורי גנן, מנהל תחום ממשקים משרד התחבורה, אמר כי: "יש מחסור מידי של 7000 עובדים בפרויקטים בענף התחבורה שילך ויחמיר בשנה הבאה. בפרויקטים כמו המטרו, רכבת קלה, מסילות רכבת ועוד. בירושלים, בעקבות המחסור, התפוקה עומדת על כ- 20%. חברות התחילו לגייס עובדים זרים, אך מכיוון שמדובר בעבודה במקומות פתוחים, יש חש שעובדים רבים יעדיפו לעבור לעבוד בענף הבניין".
רום בר-אב, רפרנט תעסוקה במשרד האוצר: "יש עובדים זרים שמוקצים לטובת תשתיות לאומיות לפי החלטת ממשלה. זיהינו שיש מיזמים מסוימים שמתקשים לקבל מענה ולכן בונים עבורם מענה מיוחד של מכסה נפרדת".
אברהם חי תפארת, סמנכ"ל חברות ביצוע זרות: "המצב היה נסבל עד לפני המלחמה. מאז יש נטישה המונית של עובדים זרים. כל קבלן שהעסיק עובדים פלסטינים, נאלץ לקחת עובדים מהפרויקטים שלנו, ובגלל שאין אכיפה, אנו נאלצים להוריד מנופים מפרויקטים. לא עומדים ביעדים וחשופים לקנסות ותביעות".
בסיום הוחלט כי הוועדה מבקשת ממשרד העבודה להעביר בתוך שבוע את תקנות הפיקדון הרלוונטיים לתשתיות לאומיות. כמו כן, הוועדה מבקשת ממשרד השיכון לבדוק מול התאגידים כמה מתוך 3000 המועמדים בהודו כבר הוציאו תעודת יושר. בנוסף, מהרשות האוכלוסין ביקש היו"ר לעדכן עד סוף השבוע בדבר הסיוע לענף התשתיות, וממשרד האוצר לכנס את צוות היישום להחלטת ממשלה 175 ולעדכן בתוצאות הפגישה בתוך שבוע.
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן