מהם הצעדים שמנהלי חברות נדל"ן יהיו חייבים לעשות על מנת להצליח בשנת 2023?
תוכניות עבודה לשנים הקרובות כבר לא יספיקו ליזמי נדל"ן, הן החברות המבוססות והן אלו המתבגרות – יידרשו לבצע היערכות ארגונית ושיווקית מותאמת לתנאים החדשים בשוק. "חברות שלא יבואו מוכנות ימצאו את עצמן מדשדשות רחוק מאחורי המתחרים", מסבירה טליה שפירא, יועצת עסקית בכירה, מומחית בשיווק, פיתוח עסקי ובתהליכים ארגוניים לחברות בענף הנדל"ן
חוסר היציבות ואי הוודאות העסקית ילוו אותנו גם בשנה הקרובה, ואלו משפיעים על כל ארגון שפועל בענף הנדל"ן ומקשים על תכנון ארוך טווח. לצד זאת, אחת המגמות שבהחלט מתרחשות היא התבגרות הענף, במיוחד בתחום ההתחדשות העירונית, שצועד לעבר מתחמים גדולים יותר של פינוי בינוי. המשמעות היא שעל היזמים להתמודד עם פרויקטים גדולים יותר, מורכבים יותר, להוביל מספר פרויקטים במקביל, כאשר כל פרויקט נמצא בשלב שונה בתהליך, ולגייס יותר הון למימונם. במקביל, על היזם להתמודד עם תחרות אגרסיבית על פרויקטים, ולדעת להוביל את הפרויקט במשך שנים, לאורך כל הדרך עד למימושו בהצלחה. שנת 2023 בפתח ואומנם כל הנהלת חברה מבצעת ההיערכות בסיסית אבל בשום אופן אסור להזניח את ההערכות הקריטית ביותר, שאליה יידרשו מנהלי חברות יזמיות כדי להצליח להתמודד עם אתגרי השוק החדשים ולהמשיך לצמוח – והיא נוגעת לשני היבטים מרכזיים, האחד הוא צמיחה ארגונית, והשני הוא שיווק החברה ומיצובה.
היערכות ארגונית לצמיחה של חברה יזמית בהתבגרות
חברות יזמיות בצמיחה חוות את שלב ההתבגרות במלוא עוצמתו: לחברה מספר פרויקטים בביצוע, עוד פרויקטים בתהליכי רישוי ועוד כמה פרויקטים בשלבי ייזום. אלא שלרוב, הנהלת החברה נשארת עם צוות מצומצם, אשר מתנהל אינטואיטיבית ללא תשתית ניהולית ושיטה מסודרת. חברות מתבגרות שרוצות לצמוח צריכות לנקוט במספר צעדים הכרחיים:
תכנון מבנה ארגוני, הגדרות תפקידים וחלוקת תפקידים: מנהלים של חברות בצמיחה שפעילותן גדלה כבר לא יכולים להמשיך לנהל את כל הצוות שלהם באופן ישיר, אלא הם נדרשים לבנות צוותי עבודה ברורים ולהגדיר שכבת מנהלי ביניים אשר ניתן יהיה להאציל אליהם סמכויות. תכנון שנת 2023 הוא נקודת זמן מצויינת לבחון איזה עובדים חסר בחברה ולתכנן גיוס עובדים בהתאם לצורך, כל אלו כדי להיערך לקראת עומסי העבודה ההולכים וגדלים ולשמור על המשך צמיחת החברה.
לצד זה, כדי שהנהלת החברה תוכל לשלוט בקלות בנעשה, להתעדכן ביעילות, לקבל החלטות נכונות ולהעביר הנחיות והכוונה אפקטיבית לצוות ולשטח, חברות אלו חייבות לבנות נהלי עבודה מרכזיים, להגדיר יעדים ברורים לכל אחד, מדדים, בקרות ושיטות דיווח. ככל שהחברה גדולה יותר, כך יהיה יותר רלוונטי לבחון הטמעת מערכות ממוחשבות לניהול תהליכים ומשאבים כדי לאפשר ניהול צוות גדול יותר בקלות ובדרך אפקטיבית ויעילה.
היערכות שיווקית לתחרות
זה לא סוד שעל כל פרויקט מתחרים יזמים רבים ובפרויקטים האטרקטיביים – התחרות היא אגרסיבית, בהשתתפות חברות יזמיות גדולות ומוכרות בעלות חוסן כלכלי ומוכרות שוק. גם בצד הלקוחות, השוק מאופיין בבגרות של בעלי הדירות, אשר מודעים לתחרות בין היזמים ולמגוון האפשרויות העומדות בפניהם, מתייעצים עם אנשי מקצוע מנוסים, ממקסמים את זכויותיהם, עורכים מכרז יזמים ומנהלים איתם מו"מ קשוח.
ככל שהחברה בוגרת יותר, מוכרת יותר, ומתמקדת בפרויקטים גדולים ומורכבים יותר, כך היא צריכה לחזק את פעילותה השיווקית שלה כדי לבנות מותג מוכר ולשמר את המיצוב שלה בשוק תחרותי. כל חברה יזמית חייבת לבנות את הבידול המובהק שלה ולבנות את המיתוג שלה על מנת להתמודד בהצלחה עם התחרות האגרסיבית הזו ולבסס סט של כלים שיווקיים, הכולל תשתית חזקה של שיווק דיגיטלי, מצגות מדויקות ופרזנטציה מנצחת. לצד אלו, חברות חייבות לפתח את מערך הקשרים שלהן בענף כדי לשמר את מעמדן ולהמשיך לצמוח.
הכנת תוכנית שיווקית שנתית דורשת מומחיות: למידה וניתוח שוק, הגדרת קהל מטרה ממוקד וניתוח של מאפייני קהלי המטרה, צורכיהם וציפיותיהם. בהתאם לאלו חברות יזמיות חייבות למקד את תחומי הפעילות של החברה, גודל הפרויקטים, אזורים גאוגרפיים בהם לחברה יש יתרון תחרותי, ועוד. יהיו חברות שיבחרו לגוון את תחומי הפעילות שלהן ולהתפרס לאזורים גאוגרפיים חדשים או דווקא לצמצם את הפריסה הגאוגרפית שלהן, לגוון יזמות למגורים בתחומים נוספים כמו נכסים מניבים, ועוד.
על תוכנית השיווק השנתית לכלול יעדים וכמובן תוכנית פעילות מפורטת לשיווק ולפיתוח העסקי, בהתחשב בשלבי הפרויקטים השונים, ולהצמיד לכך תכנון של תקציב השיווק, על מנת לאפשר לחברה לעמוד ביעדי החברה הכמותיים והכספיים.
לסיכום, שנת 2023 מעמידה בפני הנהלת חברות יזמיות אתגרים רבים, במיוחד חברות אשר הגיעו לשלב ההתבגרות שלהן והן חייבות להמשיך לצמוח. חברות אשר ייערכו נכון לקראת השנה החדשה יעמדו באתגרים אלו בהצלחה וימשיכו את צמיחתן.
*כותבת המאמר היא טליה שפירא, יועצת עסקית בכירה, מומחית בליווי חברות בענף הנדל"ן, התכנון והבניה.*
חברת מגדילים – הפורום הישראלי להתחדשות עירונית בע"מ 515749935 רואה חשיבות עליונה בהנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות ועל ידי כך מאפשרת לגולשים לגלוש ביתר קלות ונוחות באתר החברה. בניית אתר סוגו נוצרה מדפי תוכן ושירותים שונים הדורשים הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. חברת סוגו, משקיעה משאבים רבים, על מנת שהחומרים באתר יונגשו בצורה ברורה וקלה למשתמשים בעלי המוגבלויות השונות.
תהליך הנגשת אתרים או בשמו היותר מוכר נגישות אתרי אינטרנט כולל :
ניווט פשוט בדפי האתר בעזרת המקלדת בלבד
תצוגה ברורה של רכיבי האתר
אפשרות לשינוי גודל הגופן בשתי רמות A, AA, בכל דפי האתר
התאמה לדפדפנים שונים
התאמה לעבודה ברזולוציות שונות – ריספונסיבי
כבדי ראייה- ביטול צבעים והפיכת הצבעים לשחור לבן
כבדי ראייה- חדות וכהות הנראות
כבדי ראייה- חדות ובהירות הנראות
הפסקת הבהובים- כפתורים מהבהבים, תמונות קופצות או כל תזוזה באתר.
פונט קריא- מחליף את הפונט לפונט אחיד לאורך כל האתר
הדגשת קישורים- מדגיש בעזרת קו סימון את הקישורים באתר
רמת הנגישות באתר מגדילים על פי החוק הנדרש הינה רמה 2 AA
סייגים לנגישות:
במידה ומכל סיבה שהיא הדף בו צפיתם אינו הונגש לשביעות רצונכם ואו מכל סיבה שהיא מצאתם לנכון לדווח לנו כי הדף אינו עומד בתקן הנקבע על פי חוק, אנו מתנצלים על כך ונשמח לתקן זאת במידי.
נשמח לענות על כל שאלה ולקבל כל הערה בנושא נגישות, בכתובת הבאה: [email protected]