banner
שר התחבורה, ישראל כץ // צילום: כפיר סיון
שר התחבורה, ישראל כץ // צילום: כפיר סיון

שר התחבורה ישראל כץ נגד מדיניות הקיפאון בנדל"ן

"אף אחד לא בונה כדי להפסיד", אמר כץ בכנס משרד התחבורה והתאחדות בוני הארץ

"בתחום הדיור יש לקבוע יעד של דירות שרוצים לבנות בשנה, 150,000 – 200,000 דירות ואיפה הן יהיו, את השאר יש לתת לשוק הפרטי לעשות ליצור תחרות, לשחרר חסמים ולספק פועלים כי שתהייה הרבה בנייה המשק יצמח. כל השיטות של להפחית ביקושים באמצעות יצירת קיפאון מאוד בעייתית השוק פה מתוחכם הקבלנים לא פראיירים הם יודעים מתי לצאת לבנות ואף אחד לא בונה כדי להפסיד, במקביל יש לפתוח את השוק גם להשקעות מחו"ל ולמשקיעים לא צריך לעצור את השוק, לא צריך לצמצם את ההשקעות איפה שתהייה הרחבה של השוק ותחרות תהייה עשייה", כך אמר שר התחבורה וחבר קבינט הדיור, ישראל כץ בכנס מקצועי משותף להתאחדות בוני הארץ ומשרד התחבורה  שנערך במודיעין.

לא תכננו תשתיות בחריש

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ אמר לשר כי יש היום שינוי בשיח הציבורי שכולנו צריכים לקחת בחשבון. תושבי ישראל יוצאים לרחובות במחאת תשתיות. יש התארגנויות של אלפי תושבים מעשרות ערים בארץ שמתנגדים להמשך הבנייה ללא יצירת התשתיות התחבורתיות המתאימות. עוד אמר בריק כי אנשים לא מסתפקים בדיור מוזל, ובצדק, הם רוצים כבישים, מחלפים בתי ספר וגני ילדים. הם משלמים את כל מה שיש להם ומה שאין להם על דירה חדשה והם דורשים גם איכות חיים, הם לא רוצים לעמוד בפקק במשך שעות. בריק טען כי המחאה הזו הולכת וצוברת תאוצה, לאחרונה אנחנו רואים ראשי רשויות עוצרים פרויקטים של מחיר למשתכן שכבר נכנסו להגרלות ומאיימים שלא יתנו היתרי בניה עד שלא יסללו כבישי גישה לפרויקטים.

בנושא זה אמר שר התחבורה ישראל כץ כי : "אני יכול להרגיע ולומר כי  בכל מקום שתוכננו ותוקצבו תשתיות לשכונות חדשות הן תהייה מוכנות לפני המגורים. במקומות שבנו ללא קשר לתקצוב אנחנו נעשה את התשתיות תוך כדי תנועה. אם תכננו את חריש כעיר חרדית בלי רכב פרטי ולא השקיעו בתקצוב תשתיות מתאימות לעיר שקמה היום אנחנו נכין את התשתיות תוך כדי תנועה".

"הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי"

רוני בריק ובכירי ההתאחדות הציגו את החסמים איתם מתמודדים קבלני התשתיות והבניה החוזית ושגורמים לעיכובים בהקמת הפרויקטים. בריק אמר כי: "היום הקבלנים מתמודדים עם תכנון לקוי, מכרזים לא הגיוניים, זוכה במחיר הנמוך ביותר שבו ברור שלא יהיה רווח, ושכל שינוי קל בו יביא להפסד, חוזה עצמאי של כל מזמין עבודה במקום חוזה אחיד וברור, מכרז בלי טיפת אחריות של מזמין העבודה, רשויות שלא מדברות אחת עם השנייה ויוצרות כאוס – שמחסל את הקבלן מחסור במנגנונים של ישוב סכסוכים ועוד ועוד. עשרות חברות בעלות וותק וניסיון של עשרות שנים נמצאות במצב של סימן שאלה זה מצב בלתי נתפס כלכלית, ובמיוחד הוא לא הגיוני כי אלה שנים שבהן המדינה משקיעה הון עתק בבנייה ציבורית ותשתיות. אנחנו מדברים על מאות מיליארדי שקלים שהמטרה של כולנו היא שהם ינוהלו בצורה נכונה.

רוני בריק // צילום: כפיר סיון
רוני בריק // צילום: כפיר סיון

ניהול נכון יתאפשר כאשר התכנון של הפרויקטים יהיה מיטבי, וימנע ככל האפשר שינויים בפרויקט בזמן הביצוע, אני מדבר על כך שהקבלים יבחרו גם על פי מדדי איכות ולא רק על פי המחיר הזול ביותר על מנת שלא יאלצו לחסוך על חשבון איכות הביצוע רק בשביל לשרוד, אני מדבר שאם יש סכסוך במהלך הביצוע הוא ייפתר במסגרת מנגנון לישוב סכסוכים ולא ישלח את הצדדים להתדיינות של שנים בבתי המשפט בזמן שהנהג הישראלי ממתין בפקק".

אשר גרין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית הזהיר מפני הסכמי הגג. לדבריו: "ממשלת ישראל מעבירה ותעביר בשנים הבאות עשרות מיליארדי שקלים לרשויות המקומיות במסגרת הסכמי הגג לטובת קידום של פרויקטים של פיתוח, תשתיות ומבני ציבור. כלומר יצאו מכרזים רבים לכבישים עירוניים שלא במסגרת החברות של משרד התחבורה. עד היום נוהלו מרבית מכרזי הפיתוח והתשתיות על ידי משרד השיכון ורמ"י עם חוזה אחיד ומוכר ותנאי תשלום סבירים. המכרזים לא היו חפים מבעיות אבל אותן בעיות הן כאין וכאפס למה שאנחנו צופים שיהיה כאשר אותם מיליארדים יעברו לניהול הרשויות המקומיות. מרבית הרשויות המקומיות והחברות כלכליות אינן יודעות כיצד לנהל את התקציבים העצומים האלו ואת ההתקשרויות עם הקבלנים. הרשויות אינן כפופות לחוק חובת מכרזים, חוק מוסר התשלומים מאפשר להם לשלם עבודות בשוטף+ 150 ולכן המכרזים שהם מפרסמים הם מכרזים רעים ומפלים, הכוללים תנאי סף לא הוגנים, מקדשים את ההצעות הזולות ביותר וקובעים חלוקת סיכונים לא הוגנת".

צביקה חודרלנד, סגן נשיא ויו"ר אגף התשתיות בהתאחדות ציין כי "יש ליצור  מנגנון לפתרון סכסוכים בהתקשרות בין קבלן למזמין העבודה. המנגנון קיים בכל העולם המערבי והוא מבוסס על מינוי מומחה אשר תפקידו ללוות את העבודה ולפתור מחלוקות המתעוררות במהלך הפרויקט".

יעקב בלינשטיין משנה למנכ"ל משרד התחבורה, ציין בכנס כי "שנת 2017 תהיה שנת שיא בהשקעה בתשתיות: " במידה והיום ועדת הכספים תתכנס ותאשר את ההפניות התקציביות האחרונות הרי שבסוף שנת 2017 נבצע שיא של 12.5 מיליארד שקלים במזומן , מיליארד וחצי שקלים יותר משנה שעברה. מדובר בקפיצת מדרגה בהשוואה לשנים קודמות ובכוונתנו לשמור על מגמה זו". הילה חדד סגנית לסמנכ"ל תשתיות משרד התחבורה הוסיפה כי אחד הגורמים המעכבים בפרוייקטי תשתיות הינו חוסר תאום תשתיות בין בגופים השונים.

תמונה ראשית: שר התחבורה, ישראל כץ // צילום: כפיר סיון

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות