banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

בעקבות קריסת הרצפה בפרויקט תמ"א 38/1: מה בעלי הדירות צריכים לקחת בחשבון?

"בעלי הדירות נוטים לחשוב שאין אחריות משפטית אבל במקרים בהם נציגות בעלי הדירות מתקשרת ישירות מול חברת ביצוע – היא נחשבת למזמין העבודה ואז האחריות גם על הנציגות" – בעלי מקצוע בתחום המשפט והביטוח עם טיפים חשובים לפרוייקטי תמ"א 38/1

 

בעקבות אירוע קריסת רצפה בפרויקט תמ"א 38/1, חיזוק ועיבוי בניין, שהתרחש השבוע ברחוב חנה סנש בראשון לציון, מסביר עומרי ניסני, מהנדס אזרחי ומנהל סיכונים הנדסיים בסוכנות הביטוח איציק סימון, כיצד יכולים הדיירים להגן על עצמם מבחינה ביטוחית: "הדגשים העיקריים שצריך לתת עליהם את הדעת הם מה הכיסויים הקיימים בפוליסה ומי נושא בהשתתפות העצמית. צריך גם לשים דגש על ביטוח המבנה הקיים – במיוחד בתמ"א 38/1. עוד כיסוי חשוב שבעלי דירות צריכים להכיר הוא כיסי לדיור חלופי. אם יש נזק משמעותי, ויש לפנות הדיירים ולהלין אותם לתקופה, שיהיה כיסוי".

עומרי ניסני // צילום: דני שביט
עומרי ניסני // צילום: דני שביט

עו"ד אלדן דנינו, המתמחה בדיני בטיחות בעבודה בענף הבנייה, מסביר שבעלי הדירות עלולים להיות אלו אשר נושאים באחריות: "בעלי הדירות והנציגות חייבים לדעת מול מי הם מתקשרים, האם לקבלן המבצע יש רישיון קבלני וסיווג מתאים. זה משהו שכל אחד יכול לבדוק. עוד בדיקה חשובה שהנציגות צריכה לעשות היא האם לקבלן או לחברה היזמית ניסיון בפרויקטים דומים. חשוב מאוד שיבדקו עם מי מתקשרים. במקביל, צריכים לוודא שאותו מבצע הבניה מיישם את כל הוראות החוק גם בכל הקשור לבטיחות, שיש מנהל עבודה באתר, מפקח ויועצי בטיחות, ועוד. 

עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

"נקודה נוספת היא, שבעלי הדירות נוטים לחשוב שאין אחריות משפטית אבל במקרים בהם נציגות בעלי הדירות מתקשרת ישירות מול חברת ביצוע – היא נחשבת למזמין העבודה ואז האחריות גם על הנציגות. זה משהו שחשוב מאוד לקחת בחשבון ולהיות מודעים אליו מהרגע הראשון, ויש הרבה שלא מכירים את הנקודה הזו". 

יהודה כתב // יח"צ
יהודה כתב // יח"צ

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, התייחס לאירוע, ואמר כי: "המקרה נקודתי אך אינו ראשון מסוגו, וכבר קרו תקלות  שהיוו סכנה ממשית לדיירים המתגוררים בבניין במהלך תקופת הבניה. אני מאמין שזמנה של תמ"א 38/1 חלף ופרויקטים מסוג תמ"א 38/2, הריסה ובנייה מחדש, הם שצריכים להיות מקודמים בענף. הרגולטור צריך למנוע מפרויקטי תמ"א 38/1 חדשים לצאת לפועל, תוך כדי הוראות מעבר ולעומת זאת יש לתת תמריצים כלכליים לתמ"א 38/2. ככל שיגדל מספרם של פרויקטים מסוג זה, כך נראה פחות ופחות בעלי דירות ממשיכים להתגורר בתוך אתר הבנייה". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות