banner
אדר' רוני תימור // אלון שוורץ
אדר' רוני תימור // אלון שוורץ

תמ"א 38 היא מנוף כלכלי וחייבת להפוך לחוק

תמ"א 38 הינה מנוף כלכלי ראשון במעלה המהווה כ-20 אחוזים בקירוב מהתחלות הבניה וכחמישה אחוזים מכלכלת ישראל. היום לאחר 16 שנים, ביטול התכנית שמהווה 5% מכלכלת ישראל, יצור נזק כלכלי // דעה

אדר' רוני תימור 27.04.2021

לאחרונה אנו עדים להליך של העיריות ומנהל התכנון לסיים את תכנית תמ"א 38 עד אוקטובר 2022. בפועל, התכנית חייבת להמשך. להערכתי, ברגע שתורכב ממשלה, הן משרד הפנים והן משרד האוצר ובמיוחד בעידן שלאחר הקורונה, יבינו שהתמ"א 38 הינה מנוף כלכלי ראשון במעלה המהווה כ-20 אחוזים בקירוב מהתחלות הבניה וכ-5 אחוזים מכלכלת ישראל ולכן יש  לה חלק משמעותי ביותר בתחזית הצמיחה הצפויה בשנה הקרובה, שהינה להערכת בנק ישראל כ-6.3 אחוזים.  

לתמ"א מספר חוזקות משמעותיות ביותר
ראשית, היא מהווה את המנוע המרכזי להתחדשות עירונית. בניגוד להליכי הפינוי-בינוי הנמשכים שנים רבות ובחלקם הגדול אינם מגיעים לקו הסיום. לעומתם  בתמ"א 38 ההליכים פשוטים מהירים ויעילים הרבה יותר. 

שנית, ברמה התודעתית, התמ"א 38 הצליחה ליצור תהליך של החדרת מוצר נדל"ני חדש לשוק והציבור הישראלי הטמיע אותה היטב ונותן בה אמון ואנו כמשרד אדריכלים רואה את העלייה בתחילת תכנון על פרויקטים חדשים שיבואו לידי מימוש בשנתיים הקרובות. 

שלישית, תמ"א 38/2 מהווה גם מנוע חברתי בקנה מידה קטן ונקודתי ומאפשרת לחדש את הקשרים החברתיים ואת הקהילות הקטנות ולא רק את הבניינים. 

ולכל אותם קטגורים הטוענים שתמ"א 38, בניגוד לפינוי-בינוי אין בה כלל שינוי תב"ע והיא גורמת לנזק תכנוני ומרקמי בערים, אומר זאת: 

תמ"א 38, על כל חסרונותיה הידועים לכל, דווקא חיזקה את המירקם העירוני בכל אותם מקומות שבהן היא בוצעה, השביחה אזורים וותיקים ומתפוררים ושידרגה לאין ערוך את החזות העירונית. כמו כן, היא הפכה למנוע חשוב לכלכלת ישראל בכלל ושוק הדיור בפרט. 

בנוסף, חשוב לציין שהתמ"א 38 עודנה תכנית חדשה יחסית, שעוברת שינויים ושיפורים משמעותיים החל מיום היולדה ב- 2005ועוד נכונו לה שיפורים נוספים. נכון, עדיין מרבית העיריות וחלק משמעותי מהאדריכלים מתייחסים אליה כאל "בן חורג". אך עם התייחסות נכונה ובדיקת המגרעות תוך כדי שמירה על החוזקות, השיפורים והעדכונים שיבואו, היא גם תזכה להגיע לחוף מבטחים.

על מנת שנוכל למקסם את התמ"א 38, עלינו לשנות דיסקט ולטעמי על מקבלי ההחלטות בממשלה ובראש וראשונה שר הפנים, להפוך אותה מ"תכנית" ל"חוק" (!), זאת במסגרת חוק התכנון והבנייה.

כזכור, מדינת ישראל כבר יצרה פתרון מעולה במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה בכל שיצרה פתרון מיטבי לנושא המכפילים של פינוי-בינוי, זאת ללא צורך בקושיות נוספות. כך גם ניתן ואפשר גם לעגן את התמ"א 38 היטב במסגרת חוק התכנון והבנייה, להרחיב אותה, לקחת תהליכים ולשים קץ למצב האבסורדי שלפיו כל ראש עיר כזה או אחר מפרש את התמ"א 38 לפי ראות עיניו. 

עיגון התמ"א 38 בחוק התכנון והבנייה ייצר לא רק אחידות בנושא זה אלא גם ובעיקר ייצור וודאות בענף הבנייה, יחזק אותו מאד, יוסיף ליציבות שלו, מה שישפיע באופן דרמטי על צמיחת המשק וכלכלת ישראל.

היום לאחר 16 שנים בה התמ"א הפכה להיות חלק אינטגרלי במציאות הישראלית והנדל"נית ביטול התכנית שמהווה 5% מכלכלת ישראל יצור נזק כלכלי ואפילו גרירה של המשק למיתון בעקבות הכנסה של לא פחות מ 200 אלף עובדים למעגל האבטלה וכך במקום להיות קטר מוביל בצמיחה הביטול יהפוך לקטליזטור במיתון. הנזק בכל חלקי החברה יורגש גם במחסור במענה על דירות וגם בפגיעה בכל המישורים.

לסיום, הביטול יפגע גם בתעסוקה, גם בגביה ממיסים ופגיעה בכלכלת ישראל וגם בהורדה של היצע הדירות וכתוצאה מכך לעליה במחירי הדירות . ביטול התמ"א הינו מנוגד לכל הערכים הישראלים ומדינת ישראל חייבת להאריך את תוקפה ולהפוך אותה לחוק.

*כותב המאמר רוני תימור הינו אדריכל בעל תואר שני במינהל עסקים ומבעלי "תימור שוורץ אדריכלים"

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות