banner
בכנס תחום הנדלן // באדיבות הקרייה האקדמית אונו
בכנס תחום הנדלן // באדיבות הקרייה האקדמית אונו

ראש עיריית לוד על מחיר למשתכן: מונעת הבאת אוכלוסייה חזקה

בכנס לסיכום הקדנציה הממשלתית, אמר ראש עיריית לוד כי: "חצי מהקונים בלוד הם אנשים שבאו להשכיר את הדירות, ולא יוצרים אפשרות להביא אוכלוסייה חזקה לערים"

בכנס לסיכום פעילות הממשלה היוצאת בתחום הנדל"ן למגורים, שהתקיים בקריה האקדמית אונו, תקף שר האוצר משה כחלון את היזמים, וטען כי: "אין ספק שמחיר למשתכן מפריע להרבה מאוד אנשים. אותם  אנשים אינטרסנטים שבאופן גלוי עושים הכל כדי שאני לא יהיה שר אוצר". בין היתר התייחס כחלון לאמירותיהם של יזמים:  "יש כאן חציית קווים שלא הייתה בעבר. הם, יחד עם ראשי הבנקים שהגבלנו את שכרם פועלים על מנת שלא אבחר שוב כדי שהם ירוויחו יותר".

בכנס, שנערך ביוזמת בית הספר לנדל"ן בקריה בראשות ד"ר חיים זיכרמן, השתתפו גם שרת הבינוי והשיכון, חה"כ יפעת שאשא-ביטון, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, נשיא המועצה האקדמית העליונה בקריה, פרופ' ירון זליכה, ראש עיריית לוד, יאיר רביבו ובכירים נוספים בענף הנדל"ן. כחלון, נחוש ודבק במדיניות השנויה במחלוקת שהוביל, התעקש להסביר להם שהכול ורוד: "כלכלת ישראל נמצאת במקום הכי טוב מאז קום המדינה. האבטלה בשפר חסר תקדים, יש צמיחה ריאלית, שכר המינימום עולה באופן ריאלי. פעם את הדירות החדשות היו קונים המשקיעים, היום זוגות צעירים קונים אותם, זה שינוי משמעותי. היום יש כבר בסביבות ה15% משקיעים שרוכשים בהשוואה ל30% בעבר, ירידה של 50%. מחיר למשתכן הרגיע את השוק, אבל יש שתי זרועות נוספות, דירה להשכיר עם 65 אלף דירות בקנה, והתחדשות עירונית – נושא שחייבים לקדם את בקדנציה הבאה. כדי לתת פתרון סופי לבעיית הדיור, צריך לקדם גם את ההתחדשות העירונית".

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו, התייחס למחיר למשתכן, ואמר: "הייתי מפסיק את מחיר למשתכן,  בזמנו היה טוב לעצור את הדימום של שוק הדיוור אבל כיום קבלנים לא רוצים להיכנס לפרויקטים של מחיר למשתכן. צריך לא לאפשר לאנשים שקונים במחיר למשתכן להשכיר את הדירות. חצי מהקונים בלוד הם אנשים שבאו להשכיר את הדירות, ולא יוצרים אפשרות להביא אוכלוסייה חזקה לערים. צריך בהגרלות הבאות לחייב את הרוכשים להישאר בדירות לתקופה של עשר שנים כדי לבסס את האוכלוסיות של היישובים בהם בונים את הדירות".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, בני דרייפוס, התייחס לקצב אכלוס הדירות: "מי שחושב שבשלוש שנים מאכלסים 60 אלף יחידות דיור לא מבין את הנתונים הבסיסיים של הוצאת היתרי בניה, בניית הבניינים ועוד גורמים שמשפיעים באופן משמעותי על שוק הדיור. בתום תקופה של כמעט 4 שנים, אנחנו כבר אחרי 3,500 איכלוסים, בעיניי הנתונים שמוצגים הם מרשימים. אנחנו בעשרות אלפי חוזים שנחתמו, יש כאן מאורע דרמטי. המגמה בשנה האחרונה היא מגמה שקשה היה לצפות בשוק כל כך מורכב, יש כאן שינוי, שוק שהפך משוק של קונים לשוק של מוכרים. אני משוכנע שהמגמה הזאת כאן כדי להשאר".

עו"ד בני דרייפוס // צילום לעמ
עו"ד בני דרייפוס // צילום לעמ

מנכ"ל מגוריט ישראל, מתי דב: "תחום ההשכרה לטווח ארוך הוזנח ונשכח בקדנציה הנוכחית ע"י כחלון. כל הפוקוס היה על תכנית מחיר למשתכן. זאת טעות גמורה לא לקדם את התחום הזה כפתרון למשבר הדיור. מחירי השכירויות נוסקים, בעלי הדירות מתנהלים כמו במערב פרוע והשוכרים שבויים בידיהם. בקדנציה הבאה יש לשים בפרונט את תחום ההשכרה לטווח ארוך, להקצות קרקעות לפרויקטים להשכרה באזורי ביקוש ויש לטפל בדחיפות בנושא הרגולטורי שיאפשר לגופים המוסדיים להיכנס לענף, להפוך עבורם את התחום לאטרקטיבי. אם יקצרו את משך התקופה, שבה אסור לנו למכור את הדירות מ-20 ל-10 שנים, הגופים המוסדיים יכנסו לענף וזה יאפשר לנו לגייס יותר כסף ולרכוש יותר ויותר דירות להשכרה לטובת השוכרים".

מנכ"לית פז כלכלה והנדסה, דניאלה פז ארז: "הדבר הטוב ביותר שחווינו במהלך הקדנציה היא נחישות והתמדה. חוסר הוודאות לגבי החלטות ממשלה, חקיקה, מיסוי הפכו את השוק לפני כן לבלתי נסבל. יש ביקורת על השיטה ויישום מחיר למשתכן. אך הוודאות טובה לכולם, ליזמים, לזוגות הצעירים, להתחדשות עירונית שמאפשרית אלטרנטיבה. יש ביקורת על התערבות בשוק שאמור להיות משוכלל, אבל בלתי אפשרי לשנות אם השוק מזגזג כל הזמן. אנו עוסקים בקורת גג לא רק בתשואות. כשרוצים למצב שוק ארוך טווח צריך לזכור שזהו שוק אחר. פרויקט שכירות אמיתי הוא לא עם פנטהאוזים וחניות לכל דירה. לא יוצרים אקזיט".

דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר
דניאלה פז ארז מייסדת ובעלים חברת פז כלכלה והנדסה // צילום אסף הבר

ראש ביה"ס לנדל"ן בקריה האקדמית אונו, ד"ר חיים זיכרמן, סיכם את הכנס, ואמר כי: "ביה"ס לנדל"ן בקריה האקדמית אונו הוא ראשון מסוגו בעסקי הנדל"ן. אנחנו נלמד עורכי דין איך קוראים תכניות בניה, המטרה היא גם ללמד אנשים מתחום העסקים על תחום הבניה, ללמד יזמים על התחום המשפטי. מטרת הכנס הנה להתבונן מה עשינו במסגרת הקדנציה היוצאת, ב-4 השנים האחרונות הממשלה עשתה מאמץ שאין שני לו בתחום. מצד שני, מה הלאה- לאן צריכה ללכת המדיניות הממשלתית בתחום זה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות