"הבקשות של עיריית נתניה אינן ראויות ומשוללות יסוד": בעמק חפר מתנגדים להעברת 320 דונמים לעיר השכנה
בעירייה מבקשים להעביר את השטח כדי להסדיר את שכונת קדמה וכדי לטפל בהצפות בעיר. בעמק חפר מבטיחים להילחם בבקשה
בעירייה מבקשים להעביר את השטח כדי להסדיר את שכונת קדמה וכדי לטפל בהצפות בעיר. בעמק חפר מבטיחים להילחם בבקשה
המועצה האזורית עמק חפר נגד עיריית נתניה: מועצת עמק חפר תוקפת את העירייה, בעקבות בקשתה להעביר לתחומה כ-320 דונמים מאדמות המושב בית יצחק השייך למועצה האזורית. במכתב ששלחה המועצה לוועדת גבולות שמינה משרד הפנים בעקבות בקשת העירייה, היא כותבת כי "המועצה נאלצת להתמודד תכופות עם בקשות חוזרות ונשנות של נתניה לשינוי גבולות תחת אמתלות שונות ומשונות, בלתי ראויות ומשוללות כל בסיס תכנוני וכלכלי".
הרקע לבקשתה של נתניה לקבל את השטח, שייעודו כעת חקלאי, הוא העברת שכונת קדמה מעמק חפר לנתניה. שכונת קדמה היא שכונה שנבנתה שלא כחוק בקצה המערבי של שטח השיפוט של המועצה האזורית עמק חפר, על המקרקעין החקלאיים של מושב בית יצחק. תושבי השכונה רשומים במרשם האוכלוסין כתושבי נתניה ומממשים את זכות הבחירה בעיר נתניה. מציאות בלתי אפשרית זו הניעה את התושבים לצאת למאבק משפטי נגד מ"א עמק חפר ורמ"י, בנוגע לזכויותיהם בקרקע, שהביא להקמת ועדה גאוגרפית לבחינת שיוך השטח. הוועדה המליצה לספח את שטח המושב לנתניה. בחודש יולי האחרון חתם שר הפנים, משה ארבל, על העברת שטח קדמה (10.5 ד') מעמק חפר לנתניה.
בנתניה לא הסתפקו בשטח הזה, וביקשו ממשרד הפנים להעביר לתחומה של העיר עוד 320 דונמים של קרקע חקלאית מהמושב בית יצחק השייך לעמק חפר. בעקבות הבקשה מונתה ועדת גיאוגרפית לשינוי גבולות בין עיריית נתניה לבין מועצה אזורית עמק חפר. שתי הרשויות השכונות העבירו לוועדה מצגות, שבהן העלו את טענותיהן, ובהן החליפו האשמות הדדיות.
במצגת ששלחה לוועדה, העלתה העירייה שורה של טענות בעד העברת השטח לתחומה. בין השאר, טענה העירייה כי העברת השטח יסייע לטיפול בשכונת קדמה, וכן כי הדבר הוא הכרחי כדי לקדם פתרונות לבעיות הניקוז בעיר. לדברי העירייה, "אין שום הגיון כלכלי, תשתיתי או אחר שנתניה תוכל לפעול בטיפול בשטח 'קדמה' בלבד (10.5 ד'), משום שהשטח אינו מספיק לטיפול בצרכים תשתיתיים וכלכליים, גם לא בהעמסת היטלים על התושבים". העירייה מבקשת את השטח כדי לתמוך בפיתוח קדמה וכן כדי לפתח את שכונת נווה איתמר הסמוכה.
בנתניה האשימו את עמק חפר בהזנחת שכונת קדמה: "השטח באחריות התכנונית של מ.א. עמק חפר אשר התנערה, הזניחה – ולא הסדירה את חריגות הבניה הרבות שיש בו (מבני מגורים בשטח בייעוד חקלאי), ולא פיתחה את התשתיות במתחם, כל זאת, למרות שתושבי קדמה נמצאים בתחומה המוניציפאלי של עמק חפר ומשלמים לה ארנונה". עוד מאשימה העירייה כי עמק חפר מקדמת תכנית כוללנית, "אולם חרף זאת, היא התעלמה משטח קדמה, תוך שהיא מבקשת שנתניה היא זאת שתטפל בכל הכשלים שלא טופלו על ידיה, תקופות ארוכות".
בנוסף, העירייה טענה כי השטח חיוני לפתור את בעיות הניקוז בעיר, מכיוון שהוא כולל את תוואי מובל נחל נורדיה, שהעירייה מבקש להסיט כדי להגן על שכונות בעיר מפני שיטפונות. "עמק חפר מערימה קשיים ומעכבת במשך שנים את ההליך התכנוני להסטת מובל הנחל. לכן נדרש להוציא שטח זה מתחומה. תכנית מפעל הנחל אושרה רק השנה לאחר התנגדות ממושכת של עמק חפר, ולצערנו גם הביצוע צפוי לעיכובים דומים". העירייה סיימה את המצגת במילים: "הבקשה המוצעת הכרחית לפיתוח העיר נתניה ותשתיותיה… השינוי הכרחי למימוש תכניות של שכונות חדשות וקיימות".
במועצת עמק חפר, כאמור, יוצאים בתקיפות נגד הבקשה ומצהירים על התנגדותם הנחרצת לבקשה: "המועצה נאלצת להתמודד תכופות עם בקשות חוזרות ונישנות של נתניה לשינוי גבולות תחת אמתלות שונות ומשונות, בלתי ראויות ומשוללות כל בסיס תכנוני וכלכלי". המועצה פירטה לוועדה שורה של בקשות של נתניה להעברת שטחים מתחום עמק חפר: תחמ"ש בית יצחק, מתחם בלו-ביי, מחלף חבצלת, וכעת שטח חקלאי בבית יצחק. בנוסף, העירייה מבקשת להעביר לתחומה את מט"ש נתניה הנמצא בתחום המושב כפר ויתקין.
"נראה כי אין שובע לרעב של נתניה "לנגוס" משטחי עמק חפר, כמו גם ממועצות אזוריות שכנות אחרות, פעם אחר פעם", כותבת המועצה האזורית.
לטענת מועצת עמק חפר, המנדט שניתן לוועדה לדון ולבחון את בקשתה הנוכחית של נתניה לסיפוח שטח חקלאי מבית יצחק הינו שגוי ובטעות יסודו. "מנדט זה הינו פועל יוצא של פנייה ערכאית של נתניה מלפני כ- 3 שנים", טוענת המועצה. "מלכתחילה, הנימוקים בפנייה לא היו ואינם ראויים. כך או אחרת, נימוקים אלו כבר אינם רלוונטיים לכל צורך ועניין".
בנוסף, עמק חפר מותחת ביקורת על דרישת העירייה להעביר את השטח במטרה להסדיר טיפול בשטפונות. "לא ברור עצם הקשר שבין צורך פרויקטאלי- תשתיתי כזה או אחר ובין בקשה לשינוי גבולות בין רשויות. האם כל אימת שרשות מבקשת להניח תשתית הנוגעת גם לרשות אחרת, כגון קו מים או קו ביוב או קו חשמל או לסלול דרך או להתוות שביל אופניים אזי נדרש משרד הפנים והוועדה הנכבדה לדון בשינוי גבולות?", כתבה המועצה, שהוסיפה כי הסמכות לטפל במפעל הניקוז הוא של רשות הניקוז, שהחלה לקדם את התכנית. "לפיכך, עילת בעיית הניקוז שבגינה נתניה ביקשה שינוי גבולות לא היתה ראויה מלכתחילה וכל שכן איננה רלוונטית כיום לחלוטין".
בהתייחסה לשכונת קדמה, כתבה מועצת עמק חפר כי "שכונת קדמה זקוקה להסדרה ואיננה זקוקה ואיננה נדרשת להרחבה, קל וחומר להרחבה על חשבון שטחים חקלאים מעובדים מזה עשרות שנים ועד התלם האחרון".
עמק חפר סיכמה את דבריה וכתבה כי "המועצה נאלצת להתמודד תכופות עם בקשות לשינוי גבולות של נתניה, בשיטת הסלאמי… העברת השטח לנתניה יביא בהכרח לפיתוח אורבני אינטנסיבי על חשבון קרקע חקלאית מעובדת ותוך פגיעה חמורה נוספת בממשק עיר- כפר".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן