banner
טלי חדד // צילום: אורי ישי
טלי חדד // צילום: אורי ישי

מונופול המלט כסימפטום למצב הנדל"ן

האם השתת היטל על המלט, שכל מטרתה בפועל הינה להגן על יצרן ישראלי, מצדיקה את הנזק שייגרם לשוק הדיור כולו כתוצאה מכך? // דעה

תמונה: טלי חדד // צילום: אורי ישי

מאת: טלי חדד, סמנכ"ל חסין אש תעשיות

השר כהן החליט בימים האחרונים כהחלטה טקטית, להעלות ברבע אחוז בלבד את ההיטל על המלט, אולם השאיר בידו את האופציה להעלות את גובה ההיטל כבר בתקופה הקרובה בשיעור של 17-27 אחוזים, כך שהעלאה טכנית זו הינה בבחינת חוכא ואטלולא.

וכך, קיים עדיין בשוק הדיור עקב אכילס, נסתר מן העין,  המלווה אותו זה עשרות שנים ומהווה למרבה הצער גורם ראשון במעלה ליוקר הדירות. מדובר ביצרן הישראלי, הנהנה מיתרון יחסי בולט על פני כל היבואנים, בכך שאיננו משלם כל היטל, ויכול לתמחר את מחיר המלט כמעט כראות עיניו, מה שמייקר את חומרי הבנייה עבור היזמים והקבלנים. הדבר פוגע בזוגות הצעירים ומחוסרי הדיור וכן במשפרי הדיור, שנאלצים לספוג את העלויות במחיר הדירה הסופי.

הכאב שלנו, ותיקי תעשיות הבנייה במדינת ישראל הינו כפול ומכופל. במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות עשה שר האוצר משה כחלון לילות כימים עבור שוק הדיור בישראל, בין אם על ידי תכנית מחיר למשתכן ובהמשך קידום ההתחדשות העירונית והסכמי הגג. מדובר, ללא ספק, בשלוש פעולות חיוביות שכולנו מברכים עליהן. השאלה הנשאלת היא האם השתת היטלים אלה, שכל מטרתה בפועל הינה להגן על יצרן ישראלי,  מצדיקה את הנזק שייגרם לשוק הדיור כולו כתוצאה מכך.

הנני קוראת בזה לשר האוצר, כמנהיג כלכלי וחברתי, וכמי שכאבם של מחוסרי הדיור והזוגות הצעירים קרוב לליבו, לבטל לאלתר את הגזירה המיותרת הזו ולפתוח את השוק לתחרות חופשית. נכון. מדובר ביבוא מלט וטיט מחו"ל, אולם יבוא זה מטרתו להגיע אל היעד שהוא החלום של כולנו – דיור זמין לכל עם ישראל. חומר למחשבה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות