banner
דוד זהבי // צילום: אסף פינצ'וק
דוד זהבי // צילום: אסף פינצ'וק

"הסמכויות שיש בידי הראשי הערים בתחום הן גדולות מדי"

דוד זהבי, מנכ"ל משותף חטיבת התחדשות עירונית של חברת אורבן נדל"ן, עם סיכום 2019: על הסמכויות של ראשי הערים, עיכוב התהליכים שהגיע אחרי ההחלטה לגנוז את תמ"א 38 ומדיניות ההתחדשות העירונית של תל אביב: "החלטה לא נכונה"

דוד זהבי // צילום: אסף פינצ'וק

מאת: דוד זהבי, מנכ"ל משותף חטיבת התחדשות עירונית של חברת אורבן נדל"ן

הסמכויות שיש בידי הראשי הערים בתחום הן גדולות מדי

קשה להתייחס להתנהלות ראשי ערים בנושא התחדשות עירונית באופן כולל הנוגע לכל הרשויות המקומיות זאת מכיוון שכל רשות מתנהלת בצורה שונה וזה גם שורש הבעיה. אין אחידות במדיניות העירונית והדבר מקשה על קידום פרויקטים עבור כל המעורבים בתהליך. 

רמת גן לדוגמא, מתנהלת בעצלתיים, מבצעת שינויים חדשות לבקרים ובכך מעכבת פרויקטי תמ"א 38 ואף הכריזה על כך בריש גלי. גבעתיים, גם היא מתנהלת באופן דומה. בהרצליה- לאחר תקופה שלא קודמו בעיר פרויקטים והיתה עצירה מסוימת, אנו חשים כי חל לאחרונה שיפור והתחילה התקדמות. קריית אונו היא דווקא דוגמא לעיר שמקדמת פרויקטים בצורה טובה ויעילה. יש בעיר מנהלת התחדשות עירונית פעילה, מקצועית אשר מקדמת פרויקטים מול הוועדות. ראש העיר ישראל גל, תומך מאוד בהתחדשות עירונית ותמיכתו באה לידי ביטוי בתקשורת מצוינת וישירה שהוא מנהל עם דיירים ויזמים, מגיע לכנסי דיירים, לא מעכב פרויקטים ולא משנה את המדיניות חדשות לבקרים כמו בערים אחרות. עדות לכך היא כמות גדולה של היתרי בניה שיוצאים בקרית אונו לפרויקטים של התחדשות עירונית בעיקר במתחמים. תל אביב- נמצאת במקום טוב באמצע. ועדת התכנון בעיר מאוד נגישה ומתנהלת בצורה טובה ויעילה. היא מבינה את החשיבות בקידום התחדשות עירונית שתורמת גם לעיר וגם לתושבים. היא עובדת בצורה מהירה בכל מה שקשור להוצאת היתרי בניה ומאפשרת קידום פרויקטים. מדובר במערכת טובה עם צוות ערני ופעיל שעושה את ההתאמות הדרושות.

נכון להיום, הסמכויות שיש בידי הראשי הערים בתחום הן גדולות מדי. בהקשר זה ניתן לראות את ההחלטות של ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן אשר גם לאחר שוועדת ערר חייבה אותו להתייחס למדיניות, הוא עמד על שלו והחליט לא לחתום על היתרי בניה. בהקשר זה אני לא מבין לשם מה קמו ועדות והן ממשיכות להתנהל, אם ראשי ערים יכולים להחליט למרות הכל לא לאשר פרויקטים?! לדעתי, צריכה להיות ועדה שתוכל לערער על החלטות ראשי ערים שפוגעים במכוון בקידום התחדשות עירונית. יחד עם זאת, אני לא חושב שצריך לקחת מהרשויות לגמרי את הסמכויות כי אין ספק שראשי ערים רואים לנגד עיניהם את טובת העיר שלהם וחוששים ממצוקת תשתיות ושטחים ציבוריים וצריכים בסופו של דבר לשרת את העיר בראשה הם עומדים. אבל, בהחלט צריך לקבוע אחידות שתאפשר לראשי הערים לדאוג לטובת העיר בלי לעשות שינויים הרי גורל. 

יש לזכור שהחשיבות של התחדשות עירונית בכלל ושל תמ"א 38 בפרט היא מיגון וחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ואיומים ביטחוניים. הגיוני שלראשי ערים יש ראיה ממוקדת בעיר שלהם ולא תמיד נלקחת בחשבון מצוקת הדיור שהמדינה סובלת ממנה, כאשר התחדשות עירונית היא היום בדרך היחידה להוסיף יחידות דיור במרכזי הערים ולכן בעניין זה ההחלטות צריכות להיות בסמכות הממשלה.

ביטול תמ"א 38 בעוד שנתיים תעכב תהליכים

אם להסתכל על החשיבה של מנהל התכנון בצורה רחבה, ההחלטה על תכנון מתחמי פינוי בינוי רחבי היקף הינה נכונה, כיוון שהיא לוקחת בחשבון בין היתר את המרחב הציבורי, את שטחי הפנאי, את האזורים הירוקים ומאפשרת לערב יותר שימושים לטובת דיירי הפרויקט ולטובת העיר כולה. אולם, החלטה זו לא צריכה לבוא במקום תמ"א 38 אלא בנוסף אליה ואילו תמ"א 38 צריכה לעבור שינויים ושיפורים. אני מאמין שתמצא הדרך ויעשו השינויים הדרושים על מנת להשאיר את תמ"א 38 עבור אותם מבנים שלא יכולים להיכלל במתחמים מסיבות שונות. אני מקווה שהמדינה לא תפקיר את הביטחון של התושבים המתגוררים במבנים אלו.

לדעתי, החלטת מנהל התכנון להאריך את התמ"א לשנתיים וחצי שאחריהם היא תבוטל, בעצם נותנת לראשי הערים לגיטימציה להאט תהליכים ולעכב אותם עוד יותר ובפועל מביאה לכך שתושבים רבים לא יזכו להגנה ובטחון. אני ממש בספק שתוכניות שהחלו להתגבש בשנים האחרונות יצליחו להגיע עד סוף התהליך ולקבל היתר, דבר אשר ישפיע גם על הדיירים שכבר מתחילים לראות לנגד עיניהם שיפור של איכות חייהם ועל היזמים שהחלו לפעול לקידום הפרויקט והשקיעו בכך לא מעט כסף. 

מדיניות ההתחדשות העירונית בתל אביב לא נכונה

המדיניות החדשה אותה אישרה עיריית תל אביב בנושא התמורות לדיירים– 12 מ"ר, היא החלטה בעייתית ולא נכונה. זו מדיניות שיכולה להתאים למבנים במרכז העיר ובאזורים צפופים. לעומת זאת, בשכונות הצפוניות או הדרומית אין סיבה להגביל את התמורות שכן יש אפשרות לתמורות גבוהות יותר ולא צריכה להיות הסתייגות. ההחלטה על תמורות שיקבלו בעלי הדירות צריכה להישקל כל מקרה לגופו, אין סיבה שבמקומות בהן ניתן לתת תמורות גבוהות הדיירים לא ייהנו מדירות גדולות יותר. מעבר לכך, אני מאמין שההגבלה הזו תגרור יותר סרבנות מצד דיירים ותקשה מאוד להוציא לפועל פרויקטים.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות