banner
תמונה: אביחי שטרן // צילום: רותם גולן
תמונה: אביחי שטרן // צילום: רותם גולן

ראש העיר הצעיר בארץ מוביל פיתוח חסר תקדים לעיר הצפונית במדינה

קריית שמונה החדשה: מזה כ-20 שנה לא היתה בנייה בעיר הצפונית ביותר בארץ. היום נושא ראש העיר הצעיר בישראל ובן העיר, אביחי שטרן, את דגל השינוי. הוא מקדם תוכניות מיתאר והתחדשות עירונית תקדימיות, בונה שכונות חדשות, יזם לראשונה תוכנית ל-2040 הכוללת תחנת רכבת ופועל לצדק חלוקתי לעיר

תמונה: אביחי שטרן // צילום: רותם גולן

אביחי שטרן, ראש העיר הצעיר בארץ (33), ומי שמייצג את סמל ההתיישבות בקריית שמונה, העיר הצפונית ביותר בארץ, שבמשך שנים רבות זוהתה עם תמונות המקלטים וירי הקטיושות – משנה את כיוון הספינה שמפליגה, תחת הנהגתו, למרכז התחדשות ערי ישראל.   

הטרגדיה, העקרונות והרצון לחולל שינוי
הסיפור של אביחי שטרן מתחיל עוד לפני לידתו וכולל רצף אירועים מקרי, עד שנדמה כי הוא נולד להנהיג. אם להתחיל מנקודה כלשהי אז נחזור לרגע ל- 1974, אחת השנים הטרגיות שידעה העירייה, כאשר לפני 44 שנים חדרה חוליית מחבלים מלבנון לישראל, וביצעה את פיגוע הטרור הראשון בארץ ביישוב עירוני. שלושה מחבלים שהגיעו עד לעירייה רצחו בדם קר 16 מתושבי העיר ושני חיילים. בין ההרוגים היו סבתו ודודתו של שטרן, אותן לא זכה מעולם להכיר אך הן מלוות אותו כל יום בחייו. "ישנן תחושות מעורבות- מצד אחד באופן סימבולי – אני הנכד של סבתי מוביל את העיר שספגה כזו טרגדיה ומצד שני האירוע הנוראי לא מפוענח סופית ואני בתחושה שהמערכת מסתירה מחדל גדול ויש לי הרבה שאלות שאין עליהן תשובות ברורות", אומר שטרן בראיון אישי ל"מגדילים".

הכניסה לעיר // צילום אבן צור תקשורת
הכניסה לעיר // צילום אבן צור תקשורת

אבל אלו לא השאלות היחידות הנוקבות שמעלה שטרן, מטבעו איש עקרונות, רודף צדק ומי שהקים את ארגון צל"ע- ארגון צעירים למען העיר. "ניהלנו מאבקים עקרוניים ועיקשים בקריית שמונה. היינו 4 חברים והפכנו לקבוצה אקטיביסטית שחוללה מהפך בחשיבה ויצאה לרחובות וזאת על מנת להחליט עבור עירנו". את הדגל הזה שטרן נשא עמו עד לכיסא ראש העיר- ולא הוא לא שוכח למה הוא ביקש את אמון הציבור להתיישב עליו, ונחוש להצליח בשליחותו. 

"הבנו על בשרנו"
התחושה הקשה שמלווה עד היום את תושבי קריית שמונה, היא שחייהם היו תלויים מאז ומתמיד בממשלות הולכות ובאות, שראו בהם אמצעי פוליטי ולא יותר מכך, שקבעו והחליטו מה טוב לעיר, שלקחו ונתנו כראות עיניהם- שהשאירו אותם רחוק מאחור, בזמן שמדינת חדרה-גדרה צעדה קדימה. "הבנו על בשרנו שרק דרך התהליך הפוליטי נוכל לממש קבלת תקציבים מהמדינה", הוא אומר כיום, כמי שרוצה להביא את המהפך בניהול העיר, "חברנו לסיעה של בן ציון יעקב ויפעת שאשא ביטון, שרת השיכון והבינוי, ורצנו איתם לבחירות שהתקיימו ב- 2013". הרשימה קיבלה 2 מנדטים ושטרן, מי שרץ על "משבצת" נציג צל"ע, נשאר בחוץ. הוא חזר לאוניברסיטה, השלים את לימודי תואר שני ואז קיבל את ההזדמנות עליה חלם. יפעת שאשא ביטון נכנסה לכנסת – והוא נקרא לדגל. בדיעבד, אלו היו הבחירות הראשונות מזה עשרות שנים שניכר היה שגם התושבים חיכו להזדמנות. הם ביקשו שינוי ובסיבוב השני 63% מהם בחרו בשטרן ובהנהגה חדשה וצעירה. "התושבים הצביעו לסדר עדיפות חדש, להתנהלות אחרת בניהול העירייה, להבראת העיר בכל המישורים. לשם כך התחלנו בהפעלת האג'נדות שלנו. כרגע אנחנו בתהליך הבראה שלעיתים נושא בחובו החלטות לא פשוטות אבל בלעדיהן לא ניתן להבריא את המערכת", הוא אומר. 

ב-20 השנים האחרונות לא היתה בנייה בעיר
קריית שמונה משתרעת על פני 14.5 אלף דונם על כ- 23000 תושבים. למרות זאת לא היתה בנייה בעיר כבר למעלה מ-20 שנה, בעוד השכנים נהנו מהגירה חיובית, קריית שמונה סבלה- הצעירים ובעלי היכולת הכלכלית- ברחו להרחבות בקיבוצים ובמושבים השכנים. אבל לא רק השיקול החברתי הכריע אלא גם העובדה שעוד מימי המעברה של העיר, היא נבנתה ללא עתודות קרקע. כך למשל, למועצה האזורית השכנה, הגליל העליון, יש כ- 300 אלף דונם על 17400 תושבים ולמועצה שכנה נוספת, מבואות החרמון, יש כ- 134 אלף דונם לכ- 7000 תושבים.  "במקביל למצוקה של עתודות קרקע בעיר, בקיבוצים ובמושבים נבנו כ-2,000 יח"ד בהרחבות", מסביר שטרן, "כך שבנוסף להגירת צעירים למרכז הארץ, גם מי שהיו לו יכולות כלכליות ורצה להישאר, בנה את ביתו בקיבוצים". 

האם יהיה ביקוש למגורים בעיר ברגע שתתחיל הבנייה?
בעיריה אומרים שהעובדות מדברות בעד עצמן: יובלים א' היא השכונה הראשונה ששווקה בעיר ולמרות הסקפטיות, בתוך שנתיים שווקו 80% מהיחידות, כאשר הרוב המכריע היה לצעירים, מתוכם 60 אחוז בני המקום ועוד בנים חוזרים וסטודנטים ומשקיעים. "חיזוק ההתיישבות העירונית של קריית שמונה במרחב הוא אינטרס אזורי, זהו סדר יום שאנחנו מובילים וזאת לקידום המרחב  ולצמצום הפערים ההולכים וגדלים בין המרכז לפריפריה. אז לטובתנו אנחנו מקימים 2 שכונות חדשות הנמצאות בהקמה מואצת", אומר שטרן. 

1,700 יח"ד בשתי שכונות חדשות
שכונה אחת בבנייה היא כאמור יובלים, הכוללת 1,000 יח"ד, מתוכן כ- 250 בני ביתך, כ-130 קוטג'ים, כ-620 יח"ד בבנייה רוויה של 4-5 קומות (מתוכן שווקו במחיר למשתכן כ- 300 יחידות, כ- 150 בשוק החופשי והיתר יתחלקו בין מחיר למשתכן לשוק החופשי). השכונה השנייה היא בימת תל חי, הכוללת 700 יח"ד, מתוכן 350 נבנו, כאשר יתרת היחידות היו תקועות במשך כ-20 שנה, לאחר שהאדמות היו שייכות היסטורית לקיבוץ כפר גלעדי. היום, לאחר הליך משפטי ארוך, הן יוצאות לשיווק. מדובר בכ- 240 יח"ד בבנייה רוויה והשאר צמודי קרקע.

שכונת יובלים א בהקמה 8000 יחידות דיור // צילום אבן צור תקשורת
שכונת יובלים א – 8000 יחידות דיור בהקמה // צילום אבן צור תקשורת

העיריה תגיש בקשה לבחון מחדש את הגבולות המוניציפליים
"אנחנו ממתינים קודם כל להחלטת וועדת הגבולות של משרד הפנים לבחון סיפוח קרקעות לתחום המוניציפלי של קריית שמונה במסגרת צדק חלוקתי", מסביר שטרן, "בנוסף, העיריה תגיש בקשה לבחון מחדש את הגבולות המוניציפאליים, לדוגמא אזור התעשייה הדרומי לא כולו נמצא בשטח המוניציפלי של העיר. הבקשה השנייה תהיה חלוקת הכנסות צודקת, לדוגמא יש מתחמים מסחריים סמוכים לעיר בצומת הגומא, צומת כוח, כל אלו נוגסים בהכנסות העיר וצריך לייצר חלוקת הכנסות הוגנת". 

לראשונה: העירייה יזמה תוכנית ל-2040 ותחנת רכבת
מעבר להכנסות ממסחר ופיתוח בנייה חדשה, לראשונה יזמה עיריית קריית שמונה תוכנית, הפעם ללא הממשלה, לתכנון עתיד העיר. את התוכנית עורכים פרופ' טלי חתוכה מאוניברסיטת תל אביב וצוות אדריכלים מבוסטון והיא מדברת על קריית שמונה בשנת 2040. התוכנית כוללת תוואי רכבת בתוך 5-7 שנים, כאשר כבר היום נמצאת העיריה בשלב תכנון המיקום לתחנה ולתוואי, ככל הנראה בסמוך לאזור תעשייה דרומי.   

תוכניות תקדימיות להתחדשות עירונית
במקביל לתוכנית היזומה, מקדם שטרן תוכנית אב כוללנית בשיתוף עם יו"ר הוועדה המחוזית ומתכנן המחוז, אשר נמצאת בשלב זה בתהליכי קביעת מסמך מדיניות. אולם, גולת הכותרת ללא ספק, היא קידום תכנית אב להתחדשות עירונית, שתביא בשורה של ממש לעיר והיא תקדימית בכל קנה מידה. התוכנית ממוקמת במרכז העיר, והיא בעלת פוטנציאל של מאות יח"ד בבנייה בהתחדשות עירונית. 

"מרכז העיר מת כי אין בו מגורים, יש שטחי מסחר לא מנוצלים ואין תנועה", אומר אופיר יחזקאלי, סגן ראש העיר, יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ומי שפועל צמוד עם ראש העיר לשים קריית שמונה על מפת ההתחדשות, "הכוונה היא להרוס את מבני המסחר ולבנות מגורים ועירוב שימושים. לכן אנו מקדמים תב"ע למתחם היכל התרבות במרכז העיר, שכוללת מגורים, מסחר ומבני ציבור".

השכונות הישנות בקריית שמונה // צילום: אבן צור תקשורת
השכונות הישנות בעיר // צילום: אבן צור תקשורת

משרד הבינוי והשיכון תיקצב פרויקט תמ"א 38 הראשון בעיר
ויש גם הפתעה אחת שמספקים בעירייה, בימים אלו נמצא פרויקט תמ"א 38/1 ראשון בעיר בתהליך קבלת היתר. מדובר בבניין באזור שדרות תל חי, אשר עוברת עיבוי וחיזוק במסגרת קל קורא של משרד הבינוי והשיכון, שגם תקצב את הפרויקט ב- 100 אלף שקל ליחידת דיור, לטובת מימושו. למכרז אגב ניגש מציע אחד בלבד, אשר יבנה אגף חדש לבניין, במקום תוספת קומות על הבניין הקיים. 

לראשונה: תוכנית פינוי בינוי הכוללת 150 יח"ד
בעירייה מדגישים כי אין לתמ"א 38 אין כדאיות, כך גם לא לפינוי בינוי אולם בימים אלו צוות הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בוחן עם העיריה מתחם ספציפי, כפיילוט לפינוי בינוי, הכולל ארבעה בניינים חדשים. במסגרת התוכנית יהרסו כ- 60 יח"ד וייבנו כ- 150 יח"ד. במקביל יש לציין, נמצא בבנייה פרויקט התחדשות עירונית לטובת מגורי סטודנטים בעירhttps://magdilim.co.il/0107201969-2/ .  שרת הבינוי והשיכון, ד"ר יפעת שאשא ביטון, מציינת כי: "תכנית אב בהתחדשות עירונית בקריית שמונה הינה בשורה מרגשת במיוחד. קריית שמונה, כור מחצבתי, ראויה להתחדשות עירונית, הן בשל הסיכון הססמי הקיים והן לשם תיקון חברתי אמיתי. אני גאה במשרד הבינוי והשיכון וברשות להתחדשות עירונית על הפעילות בתחום שכה  חיוני לצמצום הפערים בין המרקם הוותיק למרקם החדש ביישובים השונים והינו בעל השלכות חברתיות משמעותיות מעבר להיבטים הפיזיים בעיר ובמיוחד על קידום תחום זה גם בפריפריה הצפונית".

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, מספר על התוכנית התקדימית כי: "קריית שמונה מהווה בפועל את בירת הגליל, ועל כן קיימת חשיבות רבה בהשקעה בה. אנו מקדמים כעת בשיתוף עם העירייה תכנית אב להתחדשות עירונית במרכז העיר. המרכז, המתפרש על כ- 400 דונם, יהפוך לרוח החיה של העיר, וייכנסו אליו יותר ויותר מבני מגורים. מרכז העיר משתלב אף בתכנית האסטרטגית של העירייה ושל מינהל התכנון, המשלבת מגורים לצד תעשייה ותעסוקה, ואנו מאמינים שהתכנית תביא לפיתוח של תכניות התחדשות עירונית נוספות בעיר. בנוסף לכל זאת, קריית שמונה תיקח חלק בפיילוט שאנו מבצעים באיזורים בעלי רגישות סיסמית גבוהה, במטרה להביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם אליהן. אנו מבינים כי יהיה צורך למצוא מקורות מימון לשם כך בשל הרווח הכלכלי הנמוך עבור היזמים, ולכן כבר היום אנו משקיעים 3 מיליון שקלים בעיר. בנוסף, אנו נפעל כדי לאגם תקציבים ממשלתיים שיוכלו לסייע בהגנה על מבניה של קריית שמונה מפני טילים ורעידות אדמה, באמצעות הריסה ובנייה".

"אנחנו נמצאים בנקודת מפנה משמעותית ביותר"
את המהפכה שהוא מוביל לבניית העיר מחדש, מסכם שטרן באופטימיות מרעננת, כזו שרק מי שמאמין בכל נימי דמו במקום ובאנשים, יכול להביא איתו לתפקיד ראש העיר. "בימים אלו אנחנו שוקדים על תכנית מתאר כוללנית של העיר ומתכננים קיבולת של קליטת עסקים ואוכלוסייה נוספת וכולל תוואי רכבת שתגיע לקריית שמונה. מנהלת ההנדסה והמנהלת להתחדשות עירונית מקדמים בברכה כל יוזמה להתחדשות עירונית . על ידי המחלקה ליזמות ותכנון אסטרטגי אנחנו בוחנים באופן ענייני ומנסים בכל דרך לקדם פרויקטים לצאת לפועל וכל זה מתוך הבנה שעתיד העיר הוא רק בהתחדשות עירונית ובחידוש המרקם הוותיק", מסכם שטרן, "העירייה תומכת בתושבים וביזמים המבקשים לקדם מיזמים. מכלול המהלכים האלה עומדים לשנות בצורה דרמטית את המאזן העירוני שלנו בין מגורים לבין מסחר ותעשיה, ואני בטוח שזו עומדת להיות נקודת מפנה משמעותית ביותר".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות