banner
אילוסטרציה // depositphotos
אילוסטרציה // depositphotos

"יש להפסיק את הנוהג של "פתרונות קסם" המונעים יותר מאג'נדה פוליטית נקודתית"

רגע לפני יום כיפור – ביקשנו מבכירי ענף הנדל"ן לחשוב קדימה ולסמן את המשימות החשובות ביותר של הממשלה לשנה החדשה. על פי התשובות, לממשלה צפויה עבודה רבה כדי שענף הנדל"ן יוכל להמשיך להתקדם, על אף הקורונה.

רגע לפני יום כיפור, ביקשנו מאנשי ענף הנדל"ן לבחון את השנה שהייתה, ולחשוב על השנה שתהיה, ולהשיב על שאלה אחת פשוטה – מה צריכה הממשלה לקחת בחשבון אחרי שייגמרו הימים הנוראיים, כדי שענף הנדל"ן יוכל להתקדם קדימה ולהתרומם.

מיה גבאי טובול, מנכ"לית קבוצת גבאי, מאמינה שאחד הדברים שהממשלה הייתה צריכה לעשות, וכדאי שתעשה בהקדם, זה לאשר תקציב: "הממשלה הייתה צריכה לאשר את תקציב המדינה בזמן, קל וחומר לאור משבר הקורנה שפרץ כבר בחודש פברואר 2020. אופן שיתוף הפעולה של הגורמים המדיניים בינם לבין עצמם ובינם לבין הציבור, לא יצר את תחושת הביטחון הנחוצה לנו כחברה על מנת לעבור את המשבר הזה כגוף מאוחד. יותר מדי שיקולים התערבבו ויצרו כאוס וחוסר שקט מוחלט".

מיה גבאי טובול // צילום: אפרת מזור
מיה גבאי טובול // צילום: אפרת מזור

שמאי המקרקעין שמוליק כהן, מחברת sk שמאות המתמחה בליווי פרויקטים, מגיע עם בטן מלאה. לכהן רשימה של דברים שעל הממשלה להתחיל ולטפל בהם יום אחרי שהחגים מסתיימים. "שוב הממשלה לא קידמה פתרון מערכתי ארוך טווח לפתרון בעיית מצוקת הדיור, פתרון הכולל אסטרטגיה ברורה הצריכה סנכרון מערכתי בין כלל משרדי הממשלה. זה המהלך הראשון שיש לקדם. במקביל, יש להפסיק את הנוהג של "פתרונות קסם" המונעים יותר מאג'נדה פוליטית נקודתית (תוכנית מע"מ 0, מחיר למשתכן, הורדת מס רכישה למשקיעים ועוד) מאשר שאיפה לתחילת פתרון אמיתי למצוקת הדיור". עוד שני נושאים בהם על הממשלה להתמרד על פי כהן: "תחום התשתיות – התעכבנו, לא תיכננו והקשנו במיסוי ובהיטל השבחה. אי קידום תשתיות ציבוריות בכלל ומסילתיות בפרט מנציח את המרחק הפיזי ואת הקושי לחבר את הפריפריה למרכז. על ידי חוסר האפשרות להתגורר בפריפריה ולעבוד במרכז גרמנו להמשך ביקוש לדיור במרכז ועלית מחירי הדיור. והדבר האחרון הוא וודאות – הממשלה עוד לא פיזרה את הערפל מעל תוכניות קיימות (תמ"א 38) כמו גם על נושאים רגולטיביים נוספים. חייבים להוריד את אי הודאות בשוק הנדל"ן".

שמוליק כהן // צילום: דובי שמחי
שמוליק כהן // צילום: דובי שמחי

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו", לא מבין למה מבטלים תוכניות אבל לא מתחילים משהו חדש במקום. במקביל, מזרחי גם מוצא מקום לחשבון נפש אישי: "בשנה האחרונה הממשלה החמיצה הזדמנות פז לנער מעל ענף הנדל"ן כולו ומעל שוק הדיור בפרט, את האבק, ולהתחיל במנגינה חדשה. הפסיקו את מחיר למשתכן? מצוין! אבל למה לא הציעו אלטרנטיבה? רצו להחליף את התמ"א 38 בתכנית אחרת? נפלא! אז למה בסוף החזירו אותה מדדה, פיסחת וצולעת? ובנוסף לכל הצרות, שר השיכון נטש את הספינה הטובעת והתפטר. כנשיא לשכת הקבלנים אני מצר על דבר אחד עיקרי: שלא עמדתי על הרגליים האחוריות ודרשתי מחברי בממשלה ובכלל, שימנו שר בינוי שיכון מקצועי ולא מפלגתי סקטוריאלי על כך אבקש סליחה ומחילה ביום הכיפורים ובתקווה שהקדוש ברוך הוא ישמע את תפילתי ויגרום סוף סוף לפקידות להזיז את עצמה ולממשלה למנות סוף סוף שר שמבין את ענף הנדל"ן ואת צרכי שוק הדיור!".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

משה קורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי באזורים, מתייחס לסוגיית ההיצע וגם הוודאות בהתחדשות העירונית: "אחת הבעיות המרכזיות של שוק הנדל"ן היא בעיית ההיצע הדירות. בכדי לפתור אותה, על המדינה לשחרר קרקעות ולאפשר תנופת בנייה וכן לפעול לטובת זירוז הליכי תכנון ורישוי. במקביל, המדינה צריכה ליצור תנופת בנייה גם לפרויקטים של התחדשות עירונית, ולשם כך עליה לעגן בתקנות דרישות ומגבלות תכנון להתחדשות עירונית, לוחות זמנים לאישור הליכים סטטוטוריים בהתחדשות עירונית ויצירת סביבה אחידה וברורה בה ניתן לקדם פרויקטים ברמת וודאות גבוהה".

משה קורן // תמר מצפי
משה קורן // תמר מצפי

עורך הדין אלדן דנינו, מתמחה בבטיחות ואחריות תאגידית בענף הבניה, מאחל שבשנה הבאה עלינו לטובה סוגיית הבטיחות באתרי הבניה תקבל התייחסות משמעותית הרבה יותר: "בתור מי שמייצג חברות נדל"ן מובילות, אני תמה בכל פעם מחדש, כולל בשנה האחרונה, כיצד נושא הבטיחות נותר בצד כנושא נישתי. מדובר בסוגיה בגללה מחברות נדל"ן נאלצו פעם אחר פעם לסגור את אתרי הבנייה שלהם בגלל תאונות או הפרות הוראות הבטיחות. סגירות אלה גרמו לנזק כפול ומכופל, גם נזק כלכלי ישיר לאותן חברות,  ואף כתבי אישום שהוגשו כנגד החברות הללו ונושאי המשרה מטעמן, בצירוף להיותן "מסומנות" בבנקים המלווים בכוכבית, בשל ההליך הפלילי שנפתח כנגדן. ומה עם העניין המוסרי של כ-56 פועלים שהלכו לעולמם מאז ינואר 2019 ועד היום? על כך אתפלל ביום הכיפורים הקרוב, שסוף סוף הרגולטור ישכיל לסיים את ההליך הביורוקרטי והפרוצדורלי בכל הקשור לנושא הפיגומים באתרי הבניה, תוך התאמתם לסטנדרט הבינלאומי וכן, המשך אכיפת נושא הבטיחות בכלל, מה שיקטין מאוד את כמות הנפגעים ובד בבד יחסוך הון עתק למשק הישראלי".

עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום
עו"ד אלדן דנינו // צילום: תומר שלום

היזם האילתי אבי כראל, הבונה את קומפלקס המלונאות והמגורים BROWN 42° באילת סבור שאין סיבה למשך הזמן הארוך להוצאת היתרי בניה והדבר חייב להשתנות: "יש שני  דברים מרכזיים שהממשלה צריכה לעשות, והייתה צריכה לעשות כבר מזמן – חובה לבצע רפורמה בניהול קרקעות המדינה, כמה שיותר מהר. דבר נוסף הוא טיפול בבירוקרטיה בענף הנדל"ן. לא ייתכן שלוקח שנים לקבל היתר בנייה לפרויקט נדל"ן. אנחנו הרבה מאחורי העולם בתחום זה והממשלה חייבת לשים על כך דגש".

אבי כראל // יחצ
אבי כראל // יחצ

ארז כהן, שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, סבור שעל הממשלה לשנות את שיטת המכרזים ולהביא לכך שהתחלות הבניה יוכלו לחצות את רף ה-50 אלף יחידות דיור: "במהלך החודשים האחרונים של השנה, ולא רק בגלל מגיפת הקורונה, התבררה שוב נקודת התורפה של שוק הדיור: הוא איננו מצליח להתרומם מעל ל-50 אלף התחלות בנייה. נקודת התורפה הזו תמשיך להיות גם בשנה הבאה עלינו לטובה, אם לא ייטלו את המושכות מרמ"י שמובילה לכך שמחירי המכרזים ימשיכו להיות גבוהים ושמעט מידי דירות ישווקו. על כן, ביום הכיפורים הקרוב, אשמח אם מקבלי החלטות יאזרו סוף סוף אומץ וישנו את נקודת  התורפה אם זה יקרה, תהיה לנו ללא ספק שנת שוק דיור הרבה יותר טובה מקודמותיה".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת "אלד פסגות" הפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, סבור שהשנה הבאה צריכה להרים על נס את התחום: "נתוני השנה האחרונה הוכיחו מעל ומעבר לכל ספק, שללא התחדשות עירונית כוללת, לא רק שנמשיך להיות לא מוגנים בפני רעידות אדמה, אלא גם, ובעיקר, עתודות הנדל"ן יתמעטו וילכו. השנה, לדוגמא, קודמו בסך הכל כ-7,000-8,000 דירות בלבד הן באמצעות פינוי בינוי והן בתמ"א 38/1 ותמ"א 38/2. מדובר  ב-15% בלבד משוק הדיור. היעד של הממשלה צריך להיות להגיע ל-25% לפחות ולהגדיל את ההיצע השנתי לכ-65 אלף דירות. ללא הגשמת יעד זה ולאור גידול האוכלוסייה, פשוט לא יהיו דירות לדור הבא".

לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים בנדל"ן והתחדשות עירונית 2020 >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות