banner
הדיון הבוקר // דוברות הכנסת
הדיון הבוקר // דוברות הכנסת

מיגון העורף: "ממשלת ישראל נכשלה כישלון חרוץ, מחדל לאומי"

הדברים נאמרו בדיון שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בעקבות דו"ח מבקר המדינה ועל רקע המתיחות בצפון. מהדו"ח עלה כי לכ- 2.6 מיליון (28%) תושבים בישראל אין מיגון תקני. יו"ר השלטון המקומי: "ממשלת ישראל נכשלה כישלון חרוץ"

בבוקר שאחרי המתיחות בצפון, בו נקראו אזרחים ביישובי הגבול להיכנס לאזורים מוגנים, התכנסה הוועדה לענייני ביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח לדיון שעסק בסוגיית המיגון העורף. 

הדיון בוועדה התקיים בעקבות דו"ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה ועסק בהיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות. נזכיר כי סוגיית המיגון קשורה גם להתחדשות העירונית, שלא מצליחה להתרומם ביישובי הפריפריה. באם פרויקטים של פינוי בינוי או גם תמ"א 38 היו יוצאים אל הפועל באזורים אלו, הם היו יכולים לתת מענה גם לנושא המיגון, לצד נושאים אחרים. 

"אירועי הלילה בגבול לבנון ממחישים את סכנת ההתלקחות בגבול המסוכן ביותר של ישראל", כך אמר היום יו"ר הוועדה ח"כ שלח בדיון, "למעלה מ-100 אלף ראשי נפץ מכוונים לצפון ישראל, ההרתעה ההדדית בינינו לבין החיזבאללה עלולה לקרוס בכל רגע נתון, והמענה ההגנתי שמספקת ממשלת ישראל למיליוני אנשים הוא אפסי. תכנית "מגן לצפון" היומרנית, 5 מיליארד שקלים למיגון הצפון עליהם הכריזה הממשלה לפני יותר משנתיים, עוד לא הביאה למיגון מבנה אחד. ויכוחים בין האוצר למשרד הביטחון, ריבים על סמכויות בין גופים ביטחוניים ואוזלת יד מוחלטת של הממשלה הביאו לכך, שלעשרות אחוזים מתושבי הצפון אין שום הגנה בפני איום ממשי".

עוד הוסיף ח"כ שלח ואמר כי אסור להניח לנושא ואף קרא למנות שר הרלוונטי לנושא בתוך משרד הביטחון כמו גם לקדם חקיקה שתחייב את הממשלה לעשות מעשה. "כמו בעניין רעידות האדמה שבו דנה הוועדה בראשית השבוע, גם כאן מצטייר לנגד עיני מחדל לאומי, שנתניהו מטפל בו בהצהרות ריקות ובפתרונות על הנייר. בשעתו היה זה בג"צ שהכריח את הממשלה למגן כראוי את יישובי הדרום. אפעל ככל יכולתי כדי שהפעם, מי שצריך באמת לעשות יקדים פסיקה בלתי נמנעת של השופטים".

איל זוננפלד, מנהל אגף משרד מבקר המדינה, הציג את עיקרי הדברים שעלו מדו"ח מבקר המדינה בנושא המיגון. בין הנושאים המרכזיים אפשר למצוא שלכ- 2.6 מיליון (28%) תושבים בישראל אין מיגון תקני בסמוך למקום מגוריהם. ביולי 2018 קבע הקבינט המדיני-ביטחוני כי תגובש תוכנית רב-שנתית לשנים 2019 – 2030 למיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידות אדמה. תוכנית זו טרם גובשה ולא הוקצה לה מקור תקציבי, במקלטים ציבוריים הנמצאים ביישובים הסמוכים לקו הגבול לא מתקיימים התנאים הפיזיים הנדרשים לשהייה ממושכת, תוכניות הפינוי של הערים קריית שמונה ושדרות טרם הושלמו.

"קורא לראש הממשלה – תמגנו בהקדם את הצפון"

"נבנתה תכנית חומש שהתכלית שלה הייתה להשקיע 500 מיליון שקל בשנה ברשויות אבל זה לא יצא לפועל. סגרנו כ-100 מיליון שקל עם האוצר- כמה מזה באמת מומש? עשרות בודדות של מיליונים, אם לא אפס", כך התריע בדיון יו"ר השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות, חיים ביבס, "צריך לדחוף את כל המערכות ולצאת לדרך בתוכנית רב שנתית לנושא של מיגון הצפון. ממשלת ישראל נכשלה כישלון חרוץ כי מצב בו יש החלטה ולא מממשים אותה הוא הגרוע ביותר. שמו את הצפון בצד".

סגן ראש המועצה המקומית מטה אשר, יורם ישראלי, אמר בדיון כי: "החלה פעולה מסודרת של מיפוי לקראת ביצוע, וכל הנושא הזה הופסק בשל הקורונה. אנחנו בפערי מיגון של עשרות אחוזים. אם היינו נדרשים לפנות אתמול מבוגרים מהיישובים, עוד אין תכנית איך לעשות את זה". 

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, שהשתתף אף הוא בדיון אמר כי: "אם תפרוץ מלחמה, תושבי שלומי יהיו תחת חסדי שמים בלבד. אין לנו כל מיגון. תכנית פינוי לשלומי אינה קיימת ואין להסתמך עליה. יש רק ניירות. מיגון הצפון הוא בעל חשיבות גבוהה ביותר. כולנו שווים בהגדרה אחת עם כל היישובים הסמוכים ואני מצפה מאלוף פקע"ר להתייחס למכתבים שלנו והבקשות. ההתעלמות מהדרישות פוגעת בנו. 5,000 איש בעיר שהם מהאוכלוסייה הקשה, לא ידעו מה לעשות בזמן מלחמה. אנחנו אחרי פתיחת שנת הלימודים והחגים, נצא למאבק על זה – נסגור כבישים ונפיץ את זה על סדר היום. קורא לראש הממשלה – תמגנו בהקדם את הצפון. גם רק ככה תניעו את גלגלי הכלכלה".

רמ"ח מיגון בפיקוד העורף, אל"מ דוד אבעדא, הסכים בדיון שהמיגון הנוכחי אינו נותן מענה לתושבי הצפון: "אכן יש פערי מיגון בישראל ויש מאות רבות ואלפים של מוסדות לא ממוגנים ומדובר במיליארדי שקלים. בשנת 2018 מפקד פקע"ר הציג תכנית רב שנתית לטיפול בעורף עם מיקוד לצפון בהיקף של 5 מיליארד שקל והתכוונו לטפל במיגון ציבורי ופרטי הכולל התרעה. התוכנית עדיין לא התקדמה משמעותית. יש 54 מיליון שקל שניתן למרכיב בטחון בכל הנושא של תחום חדירה פיזית בגדרות עמדות תצפית וכו'. בעניין המיגון הפרטי, עדיין לא טופל במובן של הסדרה והשתתפות. נקווה שהנושא יוסדר בין הביטחון והאוצר. משרד הביטחון ערוך לצאת לביצוע בכל רגע. כבר היום מרכיבים במגן צפון הועברו לחיזוק היישובים בקו הגבול וזה קורה".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות