banner
ירון ספקטור // יח"צ
ירון ספקטור // יח"צ

תקדים: עירייה לא יכולה לעדכן היטלי השבחה לנדל"ן מסחרי כעבור כמה שנים

עירייה לא תוכל להוציא שומה שנייה גבוהה יותר, אם בוצע מימוש תכנית בנייה לחלק מבניין ושולם היטל השבחה על החלק שמומש, כך עולה מהחלטת ועדת ערר, שהפחיתה  תוספת היטל השבחה שדרשה עיריית כרמיאל מחברת ביג, בסך של כ-3.8 מיליון שקל

עירייה לא תוכל להוציא שומה שנייה גבוהה יותר, אם בוצע מימוש תכנית בנייה לחלק מבניין ושולם היטל השבחה על החלק שמומש. הקביעה תקפה גם למקרה שבו העיריה סבורה שנפלה טעות בשומה החלקית הראשונה. כך עולה מהחלטת ועדת ערר מחוז צפון, בראשות עו"ד חגית דרורי גרנות, שניתנה לאחרונה וקבעה כי היטל ההשבחה שתשלם חברת ביג יופחת מ-4 מיליון שקל ל-170 אלף שקל בלבד.

ההחלטה ניתנה על רקע ערר שהגישה חברת ביג מרכזים מסחריים נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בכרמיאל, לאחר שזו חייבה אותה בהיטל השבחה של כ-3.6 מיליון שקל וכ- 430 אלף שקל בגין תוכנית שינויים למכרז, שעיקרה שינוי ייעוד מגרשים בייעוד תעשייה לייעודי מסחר ומסחר ותעשייה ותוספת שטחי בנייה. דרישות התשלום נשלחו לחברת ביג בגין בקשות להיתרי בנייה עבור תוספת בנייה בבניינים הקיימים במתחם ועל כך הוגש הערר. 

יש לציין כי בשנת 2017 קבע שמאי מטעם עיריית כרמיאל כי על ביג יהיה לשלם לוועדה המקומית היטל השבחה של 400 אלף שקל בגין אישור התוכנית. מתוך היטל זה שילמה ביג כ-230 אלף שקל כבר בתחילת הדרך, כנגזרת מהשומה הכללית שנפסקה לתוכנית, עת ביקשה לממש את זכויות הבנייה ביחס לאחד הבניינים במתחם. העירה טענה שאם ניתן היטל השבחה למימוש חלקי, הוא איננו מחייב למימושים חלקיים נוספים.

"במסגרת הטיעונים בערר טענה חברת ביג כי ההבדל בשומות נובע מכך שבהיטל השבחה החדש שהעירייה דרשה 4 מיליון הובאו בחשבון רק תוספת שימושי מסחר ולא את  הקטנת שטחי התעסוקה ב- 10,000 מר'", אומר השמאי ירון ספקטור, בעלים ומנכ"ל בירון ספקטור שמאות מקרקעין, שטען מטעם החברה, ומציין כי: "מדובר בהחלטה תקדימית חשובה שמייצרת וודאות בנדל"ן המסחרי. ההחלטה מבטיחה ליזמים שאם הם קיבלו שומה ביחס למקרקעין, ואף ביחס למקרקעין סמוכים דומים, נוצר אצלם אינטרס הסתמכות שלא ניתן לפגוע בו, גם אם ההיטל טרם שולם במלואו ואף אם לא שולם כלל.

"כשיזמים נכנסים לפרויקט כלכלי ומבצעים אומדני תקציב, עלויות ומכניסים לתחשיב זה משתנים רבים, הם זקוקים לוודאות. שינויים מאוחרים בהיטלי השבחה פוגעים בפרויקטים של נדל"ן מסחרי או למשרדים, לכן ועדת הערער טענה כי יש לדבוק בהיטל ההשבחה המקורי.

"ההחלטה גם תואמת את לשון החוק, שקובע שהחבות בהיטל ההשבחה נכונה ליום אישור תוכנית בניין העיר, ולא ליום המימוש. ברגע שבוצעה שומה, אף אם ביחס לחלק מהמקרקעין, לא ניתן לפתוח אותה שוב. יש פה אמירה ברורה מאוד של ועדת הערר, והזמן שחלף או הרצון של הרשות המקומית ליהנות מהצלחת המתחמים המסחריים שפועלים בשטחן – לא משחקים פה שום תפקיד". 

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות