למעלה מעשור תקוע פרויקט תמ"א 38 בחיפה סביב שאלת שימור הבניין
חברי מועצת העיר חיפה נלחמו נגד פרויקט תמ"א 38, בטענה כי מדובר במבנה לשימור. ההליכים הגיעו עד לבית המשפט העליון וכעת, בדיון חוזר וסופי בהחלט בוועדת הערר, טענותיהם נדחו והפרויקט ייצא לפועל
חברי מועצת העיר חיפה נלחמו נגד פרויקט תמ"א 38, בטענה כי מדובר במבנה לשימור. ההליכים הגיעו עד לבית המשפט העליון וכעת, בדיון חוזר וסופי בהחלט בוועדת הערר, טענותיהם נדחו והפרויקט ייצא לפועל
העררים הוגשו בעקבות החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה מחודש פברואר השנה לאשר בקשה להיתר לפרויקט תמ"א 38/2 בשדרות יצחק 5 בעיר. עוה"ד אסף עירוני ואנה אליאשקביץ' ממשרד ש. פרידמן ושות' ייצגו את היזמים, שהינם בעלי המגרש, אשר הגישו בקשה להרוס בניין קיים בן 3 קומות ולהקים במקומו בניין בן 5 קומות מעל קומת חנייה תת קרקעית.
בפתח הדברים, ועדת ערר התייחסה למשך הדיונים בבקשה, שתחילתם בשנת 2011. בהחלטת מצוין כי הבקשה עברה הליך ארוך ומתמשך במסגרת דיונים בוועדת ערר ועתירות מנהליות שהוגשו לבית המשפט המחוזי, והגיעה עד לבית המשפט העליון – שהחליט לדחות את העתירות שהוגשו לו והותיר את החלטת ועד הערר על כנה. בסופו של יום הבקשה חזרה לדיון בוועדת הערר וניתנה ההחלטה הסופית כאמור, לדחות את הערר.
את העררים הגישו שני חברי מועצת העיר חיפה, אביהו האן ומוטי בליצבלאו, אשר טענו כי מדובר במבנה ראוי לשימור. עוד הם טענו כי על פי מדיניות העירייה משנת 2020, על היזם להפחית קומה אחת בגובה וכן, קומה מורחבת בשטח. מנגד טענו המשיבים כי יש לדחות את הערר מאחר ושאלת השימור הוכרעה כבר בוועדת ערר. הוועדה המקומית טענה כי הריסת המבנה אושרה על ידי ועדת הערר ובית המשפט העליון וכי לאחר בדיקה מעמיקה עלה כי אין למבנה ערכים לשימור. עוד היא טענה כי מסמך המדיניות לתמ"א 38 משנת 2020 אינו חל על הבקשה האמורה. לעניין השימור, ועדת ערר קבעה בהחלטתה כי לא מדובר במבנה לשימור וכי יש לאפשר את הריסתו, תוך שהיא מבקרת את חברי המועצה ומציינת כי: "בשלב זה נראה כי הדברים היו צריכים להיות ברורים גם לעוררים".
עוד עסקה ההחלטה בסוגיית תהליך הרישוי ובשאלה האם מדובר בבקשה חדשה להיתר או בקשה מתמשכת, לעניין זה פסקה הוועדה שמדובר בבקשה נמשכת, אשר טרם אושרה סופית, וקבעה כי: "משקבענו כי מדובר באותה בקשה להיתר, אשר נמשכת כחלק מתהליך רישוי אחד, הרי שאין חובה לקבלת תיק מידע חדש ויש לאפשר את סיום ההליך, אשר נמשך מזה זמן רב".
באשר לחישוב שטחי השירות, קבעה הוועדה כי גם ללא תוספת מכוח תמ"א 38 ניתן להניח בנייה של 12 יח"ד לכל הפחות (ארבע יח"ד בכל קומה טיפוסית) וכי לפי חישוב של 45 מ"ר עבור 12 דירות מתקבל שטח שירות של 450 מ"ר. בהחלטה נאמר כי: "אנו סבורים כי אכן דרך החישוב הנכונה היא כזו אשר במסגרתה לא מתווספים שטחי שירות עבור התמ"א", זאת מכוח תוכנית הקובעת תוספת שטחי שירות תת קרקעיים עבור חניות, מחסנים ועוד – והחליטה שלא לאשר תוספת שטחי שירות מעבר לקבוע בתמ"א.
באשר לתוספת שטחי הדירות נקבע כי היא תחושב באופן הבא: השטח המותר לבנייה מכוח התוכנית החלה יחולק ב-80 מ"ר, כאשר מספר הדירות שיתקבל יהיה מספר יח"ד עבורן ניתן להעניק זכויות מכוח תוכנית שטחי השירות. במידה ומספר הדירות הבנויות גבוה מהמספר המתקבל בחישוב – תעניק הוועדה המקומית זכויות בנייה לדירות המאושרות על פי ההיתר. עוד נקבע כי חישוב השטחים העיקריים ויחידות הדיור הניתנות יתבצע לפי הניתן מכוח תמ"א 38 ובהתאם למדיניות העירייה.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן