עוד 50,000 דירות לתל אביב: הופקדה תוכנית המיתאר
תא/5500 תכירו: אוכלוסייה של כ-600 אלף תושבים, העצמת בינוי סביב המטרו, פחות חנייה, יותר תעסוקה
תא/5500 תכירו: אוכלוסייה של כ-600 אלף תושבים, העצמת בינוי סביב המטרו, פחות חנייה, יותר תעסוקה
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה להפקיד את תוכנית המתאר החדשה של העיר תל אביב-יפו (תא/5500). מדובר בתוכנית אשר עתידה להתוות את כיווני הפיתוח של העיר בעשורים הבאים.
תוכנית המתאר תא/5500 מהווה עדכון לתוכנית המתאר הקיימת תא/5000, ונותנת מענה לשינויים שהתרחשו בשנים האחרונות בדגש על אישור תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70).
לנוכח מגמות גידול האוכלוסייה וצפי האוכלוסייה לשנת 2035, תוכנית המתאר העדכנית מתאימה את הקיבולת העירונית באמצעות הגדלת הפוטנציאל התכנוני בעיר ונותנת מענה להיקף אוכלוסייה של כ-600,000 תושבים.
50,000 דירות נוספות
התוכנית מאפשרת תוספת של כ-50 אלף יחידות דיור (כ-4.9 מיליון מ"ר) שיביאו את העיר להיקף כולל של כ-270,000 יחידות דיור (כ-23.4 מיליון מ"ר סה"כ). בנוסף, התוכנית מיישמת עקרונות לדיור מכליל (מעונות סטודנטים, דירות קטנות, דיור מוגן, דיור בר השגה ועוד) על מנת להבטיח דיור מגוון בעיר בהתאם למדיניות הארצית והמחוזית.
התוכנית קובעת הוראות עדכניות לגבי גובה הבינוי כאשר באזורי מרכז העסקים הראשי (מע"ר) הסמוכים לאיילון ובסבידור לא תהיה הגבלת בינוי. לעומת זאת, באזורים כמו שפירא, יד אליהו, ושכונת התקווה הבנייה תהיה מתונה יותר.
העצמת בינוי בסביבת המטרו
התוכנית משקפת את השינויים שחלו במרחב עם אישור התוכניות לקווי המטרו ותוכנית המתאר למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70), ככזו, שמה דגש על העצמת שטחי הפיתוח בסביבת מוקדי התחבורה הציבורית וקביעת הנחיות מפורטות לסביבת תחנות המטרו. התוכנית עומדת בעקרונות ודרישות תמ"א 70 וכוללת את מלוא הנחיותיה ובעיקרן: תמהיל שימושים, תקן חניה והנחיות נוספות. היקף הזכויות בתוכנית ת"א/5500 אף גדול באופן משמעותי מהמינימום הנדרש בתמ"א 70 בסמיכות לתחנות המטרו.
עוד כוללת התוכנית הקצאה משמעותית לשטחי ציבור פתוחים ומבונים, שיפור הנגישות וההליכתיות ברחבי העיר ולאתרי הטבע העירוניים.
התוכנית שמה דגש על הולך הרגל ועידוד אמצעי תחבורה מקיימים בדגש על הולכי הרגל ואמצעי תחבורה עתידיים (מטרו, תחבורה שיתופית, תחבורה חשמלית ועוד). התוכנית כוללת בין היתר הוראות לתכנון סביבת תחנות המטרו והרכבת הקלה באופן שיבטיח מעבר בטוח, נוח ומזמין בין אמצעי התחבורה השונים ונגישות אליהם במגוון אמצעי תחבורה מקיימים משלימים (הליכה ברגל, אופניים, אוטובוסים וכד'), קביעת רשת תחבורה ציבורית ופריסת מסופי אוטובוסים הנדרשים למתן רמת שירות נאותה למשתמשי התחבורה הציבורית, הרחבת אזור העדפת הולכי רגל לכלל שטח העיר ועוד.
עוד 800 אלף מ"ר לתעסוקה
התוכנית מאפשרת הגדלת היקף שטחי התעסוקה בכ-800 אלף מ"ר בעיר, והעצמה משמעותית באזורי תעסוקה מטרופולינים (שילוב בין מגורים, מסחר, תעסוקה וכו') והאפשרות לעירוב שימושים אינטנסיבי במוקדים שונים ברחבי העיר, סימון מוקדי פיתוח מוגבר בפריסה עירונית, קביעת מוקדי תעסוקה משמעותיים סביב תחנות המטרו העתידיות והעצמתם, עידוד ותמרוץ מוקדי תעסוקה ומסחר מקומיים קיימים ועוד.
תקני חנייה מחמירים
התוכנית קובעת את תקני החנייה מחמירים בהתאם לתוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70). תוכניות בסמוך למטרו ידרשו לתקני חנייה מחמירים.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, ערן ניצן: "התוכנית מהווה בשורה חשובה לעתיד העיר והסביבה. אנו בטוחים כי תוכנית זו תתרום להמשך פיתוחה ושגשוגה של תל אביב כעיר מובילה בישראל ובעולם. תוכנית המתאר מבקשת לאזן בין הצורך בפיתוח וצמיחה לבין השמירה על איכות החיים של התושבים וערכי המורשת של העיר. היא שואפת ליצור מרחב עירוני מגוון, תוסס ובר-קיימא, אשר יציע הזדמנויות לכלל תושבי העיר. אנו רואים בתוכנית זו כלי מרכזי למימוש החזון שלנו לעיר תל אביב, עיר אשר תמשיך להתפתח ולשגשג גם בעתיד".
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "הפקדת תכנית המתאר החדשה לעיר תל אביב-יפו היא אבן דרך חשובה בקידום תכנית המשרטטת את עתיד התפתחות העיר בעשור הקרוב. התכנית ועדכונה היא תוצר של תהליך עבודה ארוך שקיימנו במשך כמעט שני עשורים, שמטרתו לייצר תכנון לטווח רחוק, להיערך לכך שהעיר תכפיל את תושביה בתוך דור ולדאוג לתשתיות הנדרשות לכך. התכנית מעניקה מענה לאתגרים העומדים בפני תל אביב-יפו כמרכז המטרופולין הגדול במדינה, תוך שמירה על איכויותיה האורבניות הייחודיות, כדוגמת עירוב שימושים, הרחבת המרחבים הציבוריים המזמינים מעבר גם לצפונה ולדרומה של העיר וכן וודאות ושקיפות תכנונית. עדכון התכנית והתאמתה לחזון העירוני היא עוד צעד לשיפור איכות החיים בתל אביב-יפו בהווה ובעתיד".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "ההחלטה להפקיד את תוכנית המתאר הכוללנית של תל אביב היא רגע משמעותי בתהליך התכנון של העיר. תוכנית זו, אשר גובשה במאמץ משותף של צוות תכנון מיומן ומסור, מהווה מסמך מפתח לעתידה של תל אביב, הכולל רכיבים רבים ומגוונים. היא מציעה בית להתפתחות העיר, תוך התייחסות למגוון רחב של נושאים, החל מהתחדשות עירונית ופיתוח שטחים ציבוריים, ועד לשיפור מערכת התחבורה ועידוד חדשנות".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן