banner
זאב ביילסקי // באדיבות משרד האוצר
זאב ביילסקי // באדיבות משרד האוצר

בילסקי: "שיעור רכישות המשקיעים נמצא בשפל"

ראש מטה הדיור הלאומי, זאב בילסקי  קרא ליזמים וקבלנים "לשנס מותניים ולהמשיך יחד איתנו בפתרון המשבר"

זאב ביליסקי, שנכנס לאחרונה לתפקיד ראש מטה הדיור הלאומי, נאם היום בוועידה שהתקיימה בגני התערוכה, והביע תמיכה מוחלטת במי שמינה אותו לתפקיד, שר האוצר משה כחלון.  מדבריו עלה כי הוא רואה במטה גוף ה"מאפשר לשר האוצר לנווט ולהוביל את הספינה הענקית הזו של התכנון והבנייה בישראל" וכי המטה "נחשב לאמצעי פורץ דרך להתמודדות עם משבר הדיור החריף שפקד את מדינת ישראל בעשור האחרון".

כחלון הוא קברניט
עוד אמר בילסקי כי: "הספינה הענקית הזאת, ספינת הדיור, ששנים שטה לכיוון אחד בלבד, ללא קברניט וללא מצפן, כבר שינתה כיוון. לוקח זמן להסיט ספינת ענק מכיוון ההפלגה. לוקח זמן לשדד מערכות, לכוון את המצפן, לעצור את המנועים שהיו רגילים לפעול באותו אופן כבר שנים – ולגרום להם לפעול אחרת. אבל זה קורה. עוד לא הגענו לנחלה. יש עוד הרבה מה לעשות".

בילסקי ציין עוד כי: "שנת 2017 הסתיימה במספר שיא של למעלה מ- 127,000 יח"ד בכל רחבי הארץ, כאשר היעד הממשלתי עמד על 105,000. עד לפני שבע שנים, מספר יחידות הדיור שתוכננו בשנה הסתכם בפחות מ-33,000 יח"ד. זה לא מקרה. אין פה קסם. יש פה מדיניות שהשתנתה. יש פה דרך חדשה".

על מחיר למשתכן: "נכון, לא הכל מושלם"
באשר לנתוני השיווק, אמר בילסקי כי בשנת 2017 רשות מקרקעי ישראל שיווקה למעלה מ- 69,000 יח"ד, כאשר היעד הממשלתי עמד על 65,000  יח"ד וכי "תוכנית מחיר למשתכן מביאה בשורה אמיתית לציבור חסרי הדיור והזוגות הצעירים בישראל. נכון, לא הכל מושלם. יש מה לשפר, אבל חייבים להמשיך. הכיוון הוא נכון". בילסקי טען כי נכון להיום כ- 14,000 יחידות דיור קיבלו אישור לבנייה – היתרי בנייה מלאים – מתוכן למעלה מ- 10,000 יח"ד נמצאות כיום בבניה בפועל: "ראשוני הזוכים כבר זכו לקבל את המפתח לדירתם הנכספת לפני מספר חודשים".

עוד הציג בילסקי את הסכמי הגג עם הרשויות המקומיות, המאפשרים לטענתו "לספק לצד הדירות את התשתיות הנדרשות" וכן, את חברת "דירה להשכיר", שווקה כ-2,200 יח"ד להשכרה ארוכת טווח ו- 5,000 יח"ד נוספות נמצאות בשלבי הקמה בכל רחבי הארץ. "זו בשורה,  אנו למעשה יוצרים פה שוק חדש, מוצר חדש שיש לו ביקוש. חייבים להתייחס לשוק השכירות. זו תפיסת עולם המקובלת בכל ארצות המערב. אין שום סיבה שלא תהיה חלק ממערך הדיור במדינה".

"ציבור המשקיעים מדיר את רגליו מהשוק"
את בריחת המשקיעים מהשוק,  בילסקי כפי הנראה רואה בחיוב: "מסתמנת מגמה לפיה ציבור המשקיעים מדיר את רגליו מהשוק ומאפשר לציבור חסרי הדירה ומשפרי הדיור לרכוש דירה. רק בשנה החולפת כעשרת אלפים דירות של משקיעים החליפו ידיים ועברו למשפרי הדיור ולחסרי הדירה. ותר ויותר משפרי דיור מעדיפים ראשית למכור את דירתם הנוכחית לפני שירכשו את דירתם הבאה, שיעור רכישות המשקיעים נמצא בשפל".

עוד הוא ציין כי: "מטה הדיור היה שותף עד כה לפתרון בעיות מבניות בשוק הנדל"ן הישראלי. הדבר בא לידי ביטוי בתיקוני חקיקה בתחום התכנון והבנייה, תיעוש וייעול ענף הבניה הן באמצעות הגדלת מכסות העובדים הזרים ובאמצעות הבאת חברות זרות ארצה. המטה פעל לשיפור האשראי לענף הבניה בשיתוף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל".

בילסקי שולח מסר ליזמים ולקבלנים
"בהזדמנות זו ברצוני לפנות לציבור היזמים והקבלנים במדינת ישראל", אמר בילסקי, "השותפות אתכם היא חיונית והכרחית להמשך הצעדים לפתרון המשבר. אני קורא לכם לשנס מותניים ולהמשיך יחד איתנו בפתרון המשבר. אנחנו קשובים להצעות ולרעיונות, כמו גם לטענות שלכם, ומשפרים תוך כדי תנועה. חייבים להמשיך ולבנות.

"רבות דובר על כך שבישראל פועלים רק לטווח קצר, לקדנציה שהיא במקרה הטוב ארבע שנים. לצערי הרב מעטות הן התוכניות שמוכנות לטווח ארוך, תוכניות שאת פירותיהן יקטפו השרים בדורות הבאים. ואף על פי כן, אישר קבינט הדיור בשנה החולפת את התוכנית האסטרטגית לדיור – ישראל 2040. על פי התוכנית, על מינהל התכנון לתכנן כ- 2.7 מיליון יחידות דיור עד שנת 2040 ומתוכן לבנות כ- 1.5 מיליון יחידות דיור. ככל שנקדים לתכנן, ונתכנן בצורה אופטימאלית – נוכל לדאוג לשטחים ירוקים, לצד הפיתוח והבניה, נוכל לדאוג לתשתיות מתאימות כגון אזורי תעסוקה, צירי תחבורה ומערכות הסעת המונים, מוסדות ציבור ועוד".

הסרת חסמים וייעול הרגולציה
בילסקי התחייב בדבריו לפעול להסרת חסמים וייעול הרגולציה. "קיצור תהליכי הייצור הינו אבן דרך משמעותית ביותר בפעילות משק הנדל"ן בישראל", הוא אמר, "עד לאחרונה הייתי לקוח של מוסדות התכנון השונים וכמי שחווה על בשרו את משך הזמן הרב שהושקע או בוזבז בעבר על קידום הליכי התכנון, אני בטוח כי יש להמשיך ולהוביל שיפור משמעותי".

התחדשות עירונית חברתית
"תרומתה של ההתחדשות העירונית במרכזי הערים לא מסתכמת רק בתוספת שולית של יחידות דיור,

היא בעלת משמעויות חברתיות ראשונות במעלה והינה מפתח לחברה צודקת ושיוונית יותר", אמר בילסקי, "בלב אזורי הביקוש, כוחות השוק פועלים פחות או יותר בקצב משביע רצון אך בכוונתי, ביחד עם הרשות להתחדשות עירונית, להוביל לשינוי אמיתי בשכונות וביישובים בכל רחבי הארץ.

לחבריי ראשי הרשויות אני קורא להמשיך במלוא הכוח לפיתוח והרחבת היישובים, כולנו ביחד באותו צד של המתרס. אני מגיע מהשטח. אני רואה את עצמי כחלק מכם ואני מכיר היטב את הצרכים והרצונות של הרשויות המקומיות. אני בטוח שאם נפעל יחדיו נצא כולנו נשכרים".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות