"אי אפשר להפקיר את המרחב": מסמך מדיניות חדש לדיור בשכירות יגדיר מתחמים מועדפים במחוז ת"א
יו"ר הוועדה, ערן ניצן: " המסמך מייצר סדר בתפיסת העולם שלנו. זוגות צעירים ומבוגרים יגורו בקרבת תשתיות מתע"ן ובמרכזי ערים, ולא ידחקו החוצה"
יו"ר הוועדה, ערן ניצן: " המסמך מייצר סדר בתפיסת העולם שלנו. זוגות צעירים ומבוגרים יגורו בקרבת תשתיות מתע"ן ובמרכזי ערים, ולא ידחקו החוצה"
הוועדה המחוזית תל אביב מקדמת מסמך מדיניות לדיור להשכרה, במטרה לעודד את ההיצע של שכירות בבעלות אחודה ברחבי המחוז. המסמך מציג מספר מוקדים, המוגדרים כאזורי חיפוש למתחמים מועצמים לדיור בשכירות, שבהם הוועדה מבקשת לעודד בניית דיור להשכרה. מדובר במוקדים הסמוכים לאזורי תעסוקה בהתחדשות, סביבות מוקדים של תחבורה ציבורית עתירת נוסעים (מתע"ן), וליד מוסדות להשכלה גבוהה ובתי חולים.
המסמך צפוי לעלות לדיון ראשון בוועדה בשבוע הבא. יו"ר הוועדה, ערן ניצן, מבהיר כי לא מדובר בתכנית סטטוטורית בעלת תוקף, אלא מסמך מדיניות: "הוועדה המחוזית מפרסמת מפעם לפעם מסמכי מדיניות שהם לא סטטוטוריים. מסמך מדיניות הוא נייר שמצביע על כיוונים ומשתף את תפיסת העולם של הוועדה".
בנוגע למסמך המדיניות לדיור בשכירות, מסביר ניצן: "הנייר בעיקרו מצביע על אזורי חיפוש, שבהם הוועדה מצהירה כלפי השוק שאנחנו מחפשים היצע של דיור להשכרה. מדובר באזורים שהם ליד אוניברסיטאות, ליד בתי חולים, ליד מרכזים תחבורתיים גדולים, באזורים האלה אנחנו מחפשים את היצע של שכירות בבעלות אחודה, היצע פרמננטי. אנחנו לא מפרטים באיזה תנאים, אבל צובעים אזורים שהם פוטנציאליים ליצירה של היצע שהוא חשוב לנו, של שכירות בבעלות אחודה".
ניצן מבהיר עוד כי לא מדובר בשכירות של בעלי דירות פרטיים, אלא בבניינים שייקנו על ידי גופים פיננסיים, והם ישכירו דירות כמו שמשכירים משרדים, או כמו משכירים במרכז מסחרי. המסמך אינו מגדיר את היקף יחידות הדיור להשכרה, אך מצביע על מוקדים של דיור להשכרה. בהם: מתחם גלילות בהרצליה, אזור התעשייה בהרצליה, ציר ז'בוטינסקי, אוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, מתחם סבידור, התחנה המרכזית בתל אביב, ציר שלבים בתל אביב, אזור התעסוקה בחולון ועוד. "יש כאן אזורים שהם אזורי תעשייה ישנים שאמורים לקבל בוסט רציני בזכות התשתיות הרכבתיות, ובהם קלאסי שיהיה היצע של שכירות בבעלות אחודה, שהבניין כולו שייך לגוף שמנהל אותו, לא של בעלים פרטיים", אומר ניצן.
עוד מסביר ניצן כי המסמך אמור לייצר ודאות תכנונית: "זה מסמך מדיניות שמנסה לייצר ודאות לגבי מה שאנחנו מחפשים, והלב של הדיון של המוטיבציה וההבנה שאי אפשר להפקיר את המרחב, אחרי שמשקיעים בו מאות מיליארדי שקלים בתשתיות תחבורה, לדירות למכירה בלבד. בעולם יש כל מיני דרכים לעשות את זה, וזאת הדרך שאנחנו בוחרים, בתקווה שתתממש באינטנסיביות, כדי לאפשר לזוגות צעירים וזוגות מבוגרים ולאוכלוסיית מעמד הביניים, לגור בקרבת תשתיות מתע"ן ובמרכזי ערים, ולא להידחק החוצה. תשתיות התחבורה אמורות לייקר את הנדל"ן, וזה הדיסוננס שמולו אנחנו עומדים: זה חשוב להשקיע ברכבת, ברק"ל ומטרו, אבל אם לא נייצר היצע מגוון, אז יהיו רק דירות למכירה שהמחיר שלהן הולך ומאמיר.
"כשנהיה בתוך דיונים, ותבוא תכנית מפורטת בתוך המתחמים, מן הסתם נגיד ליזם 'האזור הזה נמצא בתחום המדיניות שלנו, ובואו תעבדו איתנו ותראו איך לייצר היצע של שכירות'. זה לא תמיד יקרה, ויש מקרים יותר מסובכים. המסמך הזה מייצר סדר בתפיסת העולם שלנו".
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן