banner
אילוסטרציה // מגדילים
אילוסטרציה // מגדילים

העלאת מס הרכישה תפגע במעמד הביניים ובשכבות החלשות

כך מעריכים גורמי המקצוע בענף הנדל"ן, אשר סבורים כי מדובר במהלך נקודתי שיקרר מעט את השוק אך בסופו של יום יפגע בציבור כולו, לרבות קהל השוכרים – ולא יעצור את המשקיעים

התגובות לא מאחרות לבוא: בעקבות החלטת ועדת הכספים של הכנסת לאשר את העלאת מס הרכישה, אומרים בענף כי ככל הנראה המהלך יקרר מעט את רמות הביקוש אבל עלול לפגוע בשוכרים. 

שמאי המקרקעין והמשפטן ארז כהן: "ייקור מס הרכישה צפוי לקרר מעט את רמת הביקוש לדירות, אך גם לפגוע משמעותית בשוק השוכרים. בהיעדר חלופה ראויה של שכירות קונצרנית, המשקיעים הם אלו אשר נושאים על כתפיהם את שוק השכירות. לכן קיים חשש כי במקום שבו הממשלה מבקשת להיטיב עם רוכשי הדירה הראשונה, היא תמצא עצמה פוגעת בקהל השוכרים הנמנה עם השכבות החלשות יותר בחברה.

ארז כהן // יחצ
ארז כהן // יחצ

"גם אם מגיעים למסקנה שאין מנוס מייקור המס על המשקיעים, ישנה דרך לעשות זאת, והאופן הגורף וחסר ההבחנה שבו מבוצע המהלך הוא טעות. אין דינו של משק בית שרכש דירה שניה לאחר שנים של חיסכון, כדינו של מי שרכש את דירתו העשירית. על המדינה להכיר בשונות הזו, ולמסות משקיעים אלה באופן שונה. כמו כן, ניתן להעניק הטבה למי שמציע את דירתו להשכרה ארוכת טווח".

צבי ויינר מנכל קבוצת מגידו // צילום רועי כהן
צבי ויינר מנכל קבוצת מגידו // צילום רועי כהן

צבי ווינר, מנכ"ל קבוצת מגידו: "בשל ההתייקרות הקיצונית של מחירי הדירות באזורי הביקוש  במרכז ,  משקיעים רבים נשאו עיניהם בתקופה האחרונה לערים בפריפריה , שרבות מהן  דוגמת נתיבות , אופקים או מגדל העמק  חוות  תנופת פיתוח חסרת תקדים. אם בתחום התעסוקה , תשתיות תחבורה וכמובן הקמת פרויקטים חדשים למגורים.  לא מדובר בדרך כלל באנשים עשירים. רבים מהמשקיעים האלה הם עובדי מדינה, מורים או בעלי מקצועות חופשיים שחסכו מעט כסף על מנת להשקיע בנדל"ן לעתיד כלכלי טוב יותר עבורם. הם לוקחים תפקיד משמעותי בפיתוח הערים בפריפריה שנחשבו בעבר לעיירות פיתוח, פעם ראשונה בהגדלת הביקושים לדירות ופעם שניה בהגדלת ההיצע לדיור להשכרה עבור זוגות ומשפחות צעירות מהאזור או כאלה המחפשות לעבור לאותן ערים מהמרכז.  

"העלאת מס הרכישה על משקיעים גורמת לדיכוי שלהם שכן רכישת הדירה עלולה להפוך ליקרה מידי עבורם. ענף הבניה הוא הקטר הכלכלי המרכזי בפיתוח הפריפריה והמדינה חייבת לעודד  אותו בצורה אקטיבית בכל דרך, על מנת לסייע במעבר של אוכלוסייה לפריפריה כדי להתמודד עם  צפיפות האוכלוסייה במרכז, יוקר המחיה ומשבר הדיור שנוצר בעקבות כך. לכן לדעתי צריך לטפח את מי שמוכן להשקיע בפריפריה ולא לדכא אותו".

רועי פדלון בעלים ומנכ"ל משותף שפונדר פדלון // צילום: אופיר הראל
רועי פדלון בעלים ומנכ"ל משותף שפונדר פדלון // צילום: אופיר הראל

רועי פדלון, מנכ"ל משותף ובעלים בקבוצת הנדל"ן שפונדר-פדלון: "הממשלה מחפשת דרכים יצירתיות לבלום את עליית המחירים ולעצור את השוק, אך כאן מדובר בלא יותר מפלסטר. ייתכן כי המשקיעים יישבו עכשיו על הגדר מספר חודשים וימתינו, אך לאור ההמשך הצפוי של עליות המחירים, המשקיעים יהיו מוכנים לשלם גם מס רכישה גבוה יותר.

"הפתרון הוא אחד – לשחרר עוד עתודות קרקע, בין אם באמצעות התחדשות עירונית ובין אם בהקצאת קרקעות מדינה, לחתוך בבירוקרטיה ולהביא לכך שבנייתן של כמה שיותר דירות תתבצע בהקדם. כל שאר הפעולות הן לא יותר פלסטרים, שכבר הוכחו לא פעם כלא יעילים". 

רז שרייבר // איציק שוקל
רז שרייבר // איציק שוקל

רז שרייבר בעלים ומנכ"ל משותף בחברת INHOUSE שיווק נדל"ן: "ייקור המס על המשקיעים לא צפוי להפחית במאום את הביקוש לדירות, ובכל מקרה מדובר בפתרון נקודתי ולא מספק, שבמצב השוק הנוכחי לא יוכל להשפיע על רמת המחיר. בסופו של דבר מדובר בסקטור שאחראי לחמישית בלבד מכלל העסקאות בישראל. בעוד שמחירי הרכישה לא צפויים לרדת בעקבות המהלך, מי שבוודאות ייפגע הוא ציבור השוכרים, אשר צפוי לסבול מהיצע נמוך ועליית מחירים, כך שבחשבון אחרון הנזק שבמהלך עולה על התועלת. חשוב להזכיר לממשלה כי הפתרונות הממשיים למשבר הדיור הם אך ורק הגדלת ההיצע והסרת חסמים בירוקרטיים, וכל עוד אלה לא יתרחשו, פתרונות 'קלים' כמו זה שאושר היום לא יעזרו".

יהודה כתב יור ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // יחצ
יהודה כתב יור ארגון הקבלנים תל אביב והמרכז סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // יחצ

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז: "לצערי, פעולת הממשלה בנוגע למשקיעים לא תניב פירות. העלאת המס לא תעצור את הזינוק של מחירי הדירות. המרוויחה העיקרית של העלאת המס היא רשות המיסים. המשקיעים ימצאו את הדרכים לרכוש דירות להשקעה בין אם בצורה ישירה או עקיפה. יתר על כן, הדירות של המשקיעים מוצעות לשוק השכירות והוצאתם מהשוק תגרום לעליית מחירים תלולה גם במחיר השכירות דבר שיפגע באופן מובהק בזוגות הצעירים שאינם בעלי יכולת או הון עצמי לקניית דירה. צריך גם לזכור שלפי נתוני האוצר המשקיעים מוכרים את דירות ההשקעה שלהם בהיקפים דומים לרכישות שלהם משמע אנחנו בסוג של משחק סכום אפס, אין פה תחרות עם הזוגות הצעירים או כשל שוק שצריך להתערב ולאזן אותו. מה שבאמת יכול להוביל לבלימת מחירי הדיור הוא הנפקת אישורים מהירים לבניה, הפחתת רגולציה, הגדלת כוח האדם, הגדלת ההיצע בצורה משמעותית וכו'".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות