ח"כ רועי פולקמן - ועדת הרפורמות // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"
ח"כ רועי פולקמן - ועדת הרפורמות // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"

האם אדריכלים יוכלו להעניק היתרי בנייה?

ח"כ רועי פולקמן, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה שתאפשר לאדריכלים להעניק היתרי בנייה: "זהו עוד צעד לטפל בשוק הדיור ולהורדת המחירים" ומה חושב על זה עו"ד חגי שבתאי

כרמלה קופר 25.11.2018

ח"כ רועי פולקמן // צילום יחצ באדיבות דוברות "כולנו"

האם אדריכלים יהיו בעלי סמכות לאשר היתרי בניה?  כך לפחות עולה מהצעת החוק החדשה של ח"כ פולקמן, זאת במקום המצב הקבוע היום, לפיו רק בוועדות מקומיות לתכנון ובניה ניתן היתר כזה. לדברי ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת 'כולנו' ויוזם הצעת החוק: "מדובר באדריכלים שיקבלו היתר מיוחד לכך ולא כל אדריכל, וכי ההצעה נועדה לייעל את הליך הרישוי ולתרום לקיצור לוחות הזמנים, על מנת להביא להגדלה משמעותית של היצע יחידות הדיור".

הצעת החוק מגיעה שנה לאחר כניסתן לתוקף של ההוראות העוסקות ברישוי במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה והקמת צוות בהוראת שר האוצר לבחינת הליך הרישוי להוצאת היתרי בניה. המלצות הצוות כללו בין היתר תהליכי ייעול, פישוט ושיפור השירות שניתן לציבור, כאשר החסם הגדול ביותר העומד בפני יישום ההמלצות הוא מחסור בכוח אדם מיומן ובעל הכשרה מתאימה בוועדות התכנון והבנייה.

"ולכן, על מנת שניתן יהיה ליישם את ההמלצות, ולאור קושי בגיוס כוח אדם מקצועי לשורות אותן וועדות אשר מקשה על עמידה בלוחות הזמנים המוגדרים לטיפול בבקשות להיתר, הוגשה הצעת החוק החדשה", מסביר פולקמן, "בה יקבלו אדריכלים את ההיתר המיוחד אשר יגדיל את מעגל בעלי הסמכות לאישור היתרי בנייה כדי להקל על העומס ולקצר משמעותית את ההליך הבירוקרטי ולוח הזמנים להוצאת היתר".

פולקמן, אמר עוד: "הצעת החוק נועדה לקצר את זמני הרישוי ולהקל דרמטית את הבירוקרטיה בהליכי התכנון על מנת להביא להגדלה של יחידות הדיור לבנייה והרחבת היצע הביקוש. זהו עוד צעד של שר האוצר משה כחלון לטפל בשוק הדיור ולפעול להורדת המחירים".

עו"ד חגי שבתאי ממשרד חגי שבתאי, שפירא, המתמחה בתכנון ובניה: הצעת החוק הנ"ל היא עוד עדות למתן פתרון מסורבל לסוגיה פשוטה. הכוונה – וחלק מהרציונל בתיקון 101 לחוק התכנון והבניה, שקיבל את הכינוי "רפורמת המרפסות" – הייתה הרצון לשפר ולייעל את הליכי התכנון והרישוי: רישוי זמין, מקוון, הקמת מכוני בקרה ועוד. בפועל, מכל המלים הגבוהות והכוונות הטובות, נוצר בעיקר עיכוב נוסף והרבה תוהו ובוהו.

חגי שבתאי // צילום: ריאן פרויס
חגי שבתאי // צילום: ריאן פרויס

לטעמי, ניתן וצריך היה לגשת לפתרון הסוגיה של העיכוב הרב הקיים במערכת הרישוי בדרך הפשוטה: במקום לשלם למכוני בקרה חיצוניים ולהשקיע משאבים רבים ב"עזרים" כאלה ואחרים, היה צריך לתקצב יותר תקנים של בודקי תכניות ובודקי היתרים במוסדות התכנון, ולשלם להם שכר ראוי. המצב כיום הוא שאותם "אדריכלים", שמבקשים להסמיך כמורשה להיתר, אינם מוכנים לעבוד במוסדות התכנון בעיקר נוכח המשכורות הנמוכות ותנאי העבודה שם. הצעות חוק כשלעצמן לא יפתרו את המצב. אם אכן יש רצון אמיתי של הממשלה לקצר את לוחות הזמנים, אז כל מה שנדרש הוא את תוספת התקציב להעביר למוסדות התכנון לצורך תקנים נוספים ואפשרות לשלם שכר ראוי לעובדים.

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות