סכנה להתחדשות העירונית בפריפריה – הדיירים יידרשו להשיב כספים לממשלה
מה הועילו חכמים בתקנתם? הצעת חוק חדשה מציעה לחייב את דיירי הפרויקטים בפריפריה להחזיר את ההשקעות הממשלתיות, במקרים של עסקאות מכירה
מה הועילו חכמים בתקנתם? הצעת חוק חדשה מציעה לחייב את דיירי הפרויקטים בפריפריה להחזיר את ההשקעות הממשלתיות, במקרים של עסקאות מכירה
בעלי דירות בפרויקטים להתחדשות עירונית שמקודמים בפריפריה יידרשו בהשבת כספי הסבסוד שניתנו לתכנון מתחמי פינוי בינוי, זאת במידה ויבקשו יום אחד למכור את דירתם – כך מציעה טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 (התכנית הכלכלית לשנת 2025 – שינויים מבניים). נזכיר כי בשנתיים החולפות התהדרה הממשלה בהקצאת תקציבים לתכנון מתחמי התחדשות עירונית בפריפריה, על מנת לאפשר את הוצאתם לפועל, זאת מאחר ואין כלכליות לפרויקטים בשל ערכי הקרקע הנמוכים. עם זאת, בשל חשיבות חיזוק מבנים באזורי המגן האנושים של המדינה, בצפון ובדרום וכן, ברשויות עם סיכון גבוהה לרעידות אדמה, הובן לכל שהממשלה צריכה "להכניס את היד לכיס", והיא עשתה זאת. כעת היא מבקשת לדרוש את השבת הכספים מאותם בעלי דירות שיום אחד יחליטו למכור אותן.
התנאי למימון התחדשות עירונית בפריפריה – מוכרי הדירות ישיבו את הכסף
הסעיף השנוי במחלוקת בהצעת החוק הוגדר כ"ייעול השימוש במנגנוני סיוע להליכי התחדשות עירונית, חיזוק ומיגון מבנים".
על פי ההצעה, "במטרה לאפשר לממשלה להגדיל באופן משמעותי את הסיוע הממשלתי בפרויקטי התחדשות עירונית נעדרי כדאיות כלכלית, וכן לפעול לצורך חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומיגונם, בפרויקטים בהם ישנו חוסר כדאיות כלכלית, מחליטים להטיל על הרשות להתחדשות עירונית לוודא כי סיוע שניתן מהמדינה לצורך קידום הליכי התחדשות עירונית, חיזוק או מיגון של דירה יינתן באמצעות הסדרה של החזר סכום הסיוע בעת מימוש הנכס שלגביו ניתן הסיוע".
לסעיף זה מתנגדים ברשות הממשלתית וברשויות, שכן משמעותו כאמור בחיוב בעלי הדירות בהוצאות עצומות במידה ויחליטו למכור את דירתם, דבר שעלול למנוע חתימת הסכמים עם הדיירים ובכך – את ביצוע הפרויקטים. תרחיש נוסף הוא, שבמידה ובעלי הדירות יסרבו לחתום על סעיף דרקוני זה, הרי שהיזמים יאצלו להציע לשאת בעלויות ההחזר במקומם – ואז, שוב, לא תהיה כדאיות כלכלית וכל רעיון הסבסוד ירד לטמיון, כמו גם ההתחדשות בפריפריה.
נכון להיום, על פי הצעת החוק, מתן סיוע להתחדשות עירונית יותנה בהתחייבות של בעל הדירה שאליה ייזקף היקף הסיוע להחזר סכום הסיוע בצירוף הצמדה למדד, כתנאי להעברת זכויות בדירה. כמו כן, בעל הדירה יחתום על ייפוי כח לטובת המדינה שיאפשר רישום הערת אזהרה לצורך עמידה בחובתו להחזר התשלום.
בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי מדינת ישראל מעניקה סיוע בשנים האחרונות בסכומי כסף משמעותיים הן במיגון באזורים בהם קיים סיכון בטחוני, הן בחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. עוד נכתב כי הסיוע הממשלתי הקיים כיום הוא משמעותי, אולם העלות התקציבית המשמעותית שלו מצמצמת את יכולת הממשלה לסייע בפרויקטים נוספים.
לפיכך, ההצעה מבקשת לכאורה לייצר מסגרת אשר תקל על מתן סיוע מטעם הממשלה בקשר לנכסים פרטיים, וזאת באמצעות השבת סכום הסיוע בעת מכירת הדירה. הטענה היא כי התשלום בעת מכירת הדירה מאפשר סיוע ממשלתי משמעותי מחד, ומנגד לא מהווה חסם לקידום הפרויקט, שכן בעל הנכס המוטב לא צריך להוציא מכיסו ביום קידום הפרויקט אלא רק בעת מכירת הדירה. אולם בפועל, כאמור, סעיף זה ממלכד את ביצוע הפרויקטים, שכן אף בעל דירה סביר לא יתחייב לכך (וספק אם הסעיף יעמוד במבחן החוק בבוא היום) וגם אם כן, המשמעות היא שההחזר יושת על האזרחים המתגוררים בפריפריה, אז מה הועילו חכמים בתקנתם אם יד אחת נותנת והיד השנייה לוקחת?.
בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל
קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן
לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן