banner
עו"ד צבי שוב ועו"ד ספיר זילבר // צילום: כפיר סיון
עו"ד צבי שוב ועו"ד ספיר זילבר // צילום: כפיר סיון

הייתכן ש"המטרו" תפקיע דירות ללא דיור חלופי ?

האם נשמע לכם סביר שלצורך הקמת רכבת המטרו יפונו אנשים רבים מבתיהם, ללא שהרשות תספק להם דירה חלופית, כך שהם עלולים להישאר ללא כלום, וללא מקום לגור בו ? לנו, מצב זה נשמע אבסורד, בייחוד בשנת 2020, כאשר זכות הקניין מעוגנת כזכות יסוד עליונה

מאת: עו"ד צבי שוב ועו"ד ספיר זילבר

סעיף 194 לחוק התכנון והבניה קובע כך: "בהליכי הפקעה מכוח פרק זה לא יפונה בית מגורים שנועד בתכנית להריסה אלא לאחר שהועמד שיכון חלוף סביר למי שהיה דר בבית מכוח זכות שבדין או זכות שביושר במועד פרסום ההודעה על הכוונה לרכוש את המקרקעין, או, אם רצה הדייר בכך, לאחר ששולמו לו או לזכותו פיצויים כדי השגת שיכון חלוף סביר."

מטרת סעיף זה הינה סוציאלית ומבקשת להבטיח שאדם שנאלץ לפנות את בית מגוריו, לא יושלך לרחוב ללא שתהא לו דירה חלופית. אלא, שסעיף זה מעוגן בחוק התכנון והבניה בלבד, כאשר ישנם חוקי הפקעה נוספים שלא קובעים חובת דיור חלוף.

לאחרונה ביהמ"ש העליון קבע, בעניין הפקעות הרכבת הקלה בכפר שלם (ע"א 4748/19), כי על התושבים לפנות כבר כעת את בתיהם על מנת לקדם את הקמת הקו הסגול, ללא שיסופק להם דיור חלוף. התושבים סירבו למסור את החזקה בקרקע ואף לא אפשרו לנת"ע להיכנס לקרקע. בעקבות זאת, נת"ע הגישה תביעת לפינוי וסילוק ידם מהקרקע. התושבים דרשו, כי יסופק להם דיור חלוף כאילו ההפקעה מבוצעת מכוח חוק התכנון והבניה. בנוסף, נטען כי הפקעה ללא דיור חלוף עולה כדי פגם היורש לשורש מעשה ההפקעה.

חשוב לציין, כי על פי נוסח פקודת הקרקעות, ככלל פיצויי הפקעה בסכום שאינו שנוי במחלוקת, כלומר גרסת הרשויות לשיעור הפיצוי המגיע, ישולמו רק 90 ימים לאחר תפיסת החזקה בקרקע, כאשר לשם תשתיות ציבורית לא נזקקת הרשות כלל לצו בית משפט ובנוסף, אין קשר בין הפינוי לפיצוי. המשמעות הינה כי אדם שמפונה מביתו, ימתין לכספי הפיצויים, לאחר שהרשות כבר פינתה אותו מביתו, ויוותר ללא כלום. במקרה זה של כפר שלם, ביהמ"ש הלך לפי החוק ה"יבש" וקבע כי ההפקעה היא לא מכוח חוק התכנון והבניה, ולכן לא מגיע לתושבים דיור חלוף, כשלא ניתנה תשומת לב מיוחדת לעובדה שהאנשים הללו יפונו מביתם ללא דיור חלוף, ולא נבחנה לעומק תכלית סעיף החוק.

כאשר חקיקה לא עדכנית שאינה מותאמת לתכניות כה משמעותיות שיוצרות פגיעה והשפעה כוללת היא זו שחלה בנסיבות כה דרמטיות, ברור שינזקו רבים בצורה לא מידתית, ועם כל ההבנה לצורך ביצירת תשתיות ציבוריות ותחבורה יעילה במדינת ישראל, הרי שהציבור צריך להקטין את הפגיעה בפרט הסובל, ומי שאיתרע מזלו ומצא עצמו בנוי על או בסמוך לתוואי המתוכנן, יש ליצור לו פתרונות שתואמים את חוק היסוד ולא להשליכו לרחוב להתמודד מול הרשויות הדורסניות והחזקות.

אנו סבורים, כי הדבר מהווה לקונה גדולה בחוק (פקודת הקרקעות) ויש לתקנה בהקדם האפשרי, זאת לאור התכלית הסוציאלית של דיור חלוף, כאמור, שאנשים לא יישארו ללא קורת גג.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות