banner

תמ"א 38 או פינוי בינוי, מה עדיף והאם יש הבדל בתמורות?

מה תעדיפו לקדם – תמ"א או פינוי בינוי, איפה תקבלו יותר תמורות ומה ההשפעה על משך זמן הפרויקט? "סיירת שטח" פגשה את אסף סימון, מנכ"ל אפריקה ישראל התחדשות עירונית וחזרה עם תשובות

"ההבדל המהותי הוא היכן מאשרים את התוכנית – בוועדה מקומית או בוועדה המחוזית. אנשים מתבלבלים וחושבים שאחד קצר או ארוך יותר, ואני מבטיח שנכון להיום מדובר באותם פרקי זמן", כך מסביר אסף סימון, מנכ"ל אפריקה ישראל התחדשות עירונית, את ההבדל המהותי בין תמ"א 38 לבין פינוי בינוי. 

מבחינת זמנים, מה יותר קצר ומהיר?
"תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) לוקחת בין 8-9 שנים ומי שחושב שזה מסתיים תוך שלוש שנים טועה ומטעה. היכולת של דיירים ושכנים להתנגד, תהליך איסוף חתימות ואישור בוועדה מקומית בעלת אינטרסים שונים – הוא תהליך קשה. לעומת זאת, המדינה מקדמת תוכניות פינוי בינוי פינוי וגם נותנת עם כלים קניינים ותכנוניים הרבה יותר חזקים, מה שמקצר את משך הזמן של פרויקטיי פינוי בינוי לפרק זמן של שנה וחצי – שנתיים, זאת עד להשגת תוכנית בניין עיר מאושרת".

מה לגבי התמורות, איזה הבדל קיים?
"זו שאלה אקוטית כי בכל עירייה יש מדיניות משלה, והדבר נכון לגבי שתי התוכניות. כל ההבטחות שזרקו לדיירים בעבר על תמורות לא רלבנטיות יותר, והם צריכים להיזהר ממי שמבטיח להם הבטחות.
"בפינוי בינוי זו לא שאלה של תמורה אלא של הערך של הנכס בסוף הדרך. היכולת לקחת חטיבת קרקע, לשדרג אותה, להתאים את התשתיות מחדש ועוד. מתחם כזה מבטיח לדיירים עליית ערך ואיכות חיים יותר טובה מאשר התחדשות בניינית – נקודתית".  

מה יהיו ההשפעות וההשלכות לטווח הארוך?
"תוכנית פינוי בינוי טובה למדינה וטובה לנו – הדיירים היזמים וטובה לאקוסיסטם כולו. מדינת ישראל צומחת ובשנת 2040 נכפיל את כמות האוכלוסייה, יחיו כאן מעל ל- 15 מיליון איש. בתוך כך, יש תוכנית לבנות 1.5 מיליון דירות, מתוכן 500-600 אלף אמורות להבנות במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית אז אם אנחנו רותמים את המשאבים ומקדמים תוכניות רחבות היקף בפרקי זמן קצרים – זה ישרת את כולם ואת הדיירים. האינטרס הוא משותף, זוהי שעת רצון, שעת כושר לדיירים ולמדינה שלמה. פעם היה דור המייסדים, אנחנו דור המחדשים – זה אתגר גדול ונוכל לו ביחד". 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות