banner
עו"ד יריב גוטמן // יחצ
עו"ד יריב גוטמן // יחצ

התחדשות עירונית? לא על חשבון הדיירים!

האם יתאפשר לדיירים בבקשה לבטל את החתימות שהעניקו ליזם? // דעה

עו"ד יריב גוטמן 25.03.2024

ישראל, להבדיל אלף אלפי הבדלות ממדינות מסוימות בעולם השלישי ובמזרח הרחוק, עודנה דמוקרטיה בסין, לדוגמא, השלטונות יכולים לשלוח לדיירי בנין התראה שתוך כך וכך ימים עליהם לפנות את הדירה, זאת על מנת שניתן יהיה להרוס את הבניין הישן ולבנות במקומות גורד שחקים רב מידות.

אולם, למרות היותנו דמוקרטיה ולא מדינה טוטליטארית, מוצאים את עצמם דיירים רבים, בין אם מדובר בדיירים מוגנים בשיכונים ציבוריים ובין אם מדובר בדיירי בניינים מתפוררים המיועדים לפינוי בינוי או תמ"א, חסרי אונים מול מכבש הלחצים של היזמים, בשיתוף העיריות ולעיתים קרובות גם לחצים פנימיים מתוך וועדי הבתים.

בל נשכח כי עבור אותם דיירים מדובר בתמצית רכושם עלי אדמות וכי, ככלות הכול, יש להם זכות קנין מלאה על רכושם, זאת על אף ולמרות האינטרס הלאומי והציבורי למנף התחדשות עירונית, זאת על מנת גם למצות זכויות בנייה, ובמיוחד באזור הביקוש וגם על מנת להגדיל את היצע הדיור הדל, כמו גם לחדש ולעשות מתיחת פנים לשכונות ותיקות שזה מכבר נס ליחם.

לכן, אני סבור כי ההחלטה שניסו לאחרונה להעביר בוועדת הכנסת, לאפשר לדיירים לבטל התקשרות עם יזמים, אמנם בתנאים מסוימים, הינה בהחלט צעד בכיוון הנכון.

על פי אותה ההצעה, שכאמור לא עברה בוועדת הכנסת, יתאפשר לדיירים בהתחדשות עירונית לפנות למנהלת ההתחדשות העירונית בבקשה לבטל את החתימות שהעניקו ליזם, זאת בתנאי שחלפה שנה וחצי לפחות מאז ההחתמה ובתנאי שמדובר בלפחות ב-20 אחוזים מהדיירים. תנאי נוסף הינו שמדובר ביותר מיזם אחד שהתחתים דיירים, מה שגרם לכאוס שעצר את התקדמות הפרויקט.

הייתי מצפה שהצעת החלטה זו תעבור בהקדם. לטעמי הינה נכונה לא רק מנקודת מבטם של הדיירים, אלא גם מבחינת האינטרס הלאומי. על פי הנתונים במשרדי, קיימים לפחות 5000 יחידות דיור פוטנציאליות להתחדשות עירונית שתקועים כאבן שאין לה הופכין, זאת בשל העובדה שבאותו פרויקט הוחתמו הדיירים על ידי יותר מיזם אחד.

יחד עם זאת, אני סבור שצריך אף להרחיב את ההצעה הזו, כך שהדיירים בהתחדשות עירונית יזכו סוף סוף להגנה הרמטית.

ראשית, מדובר בהצעה שמגבילה את הדיירים רק למקרה בו קיים יותר מיזם אחד. ומה יקרה, למשל, אם כן קיים רק יזם אחד שמנצל את תמימות, חוסר הביטחון וחוסר מהודעות לזכויות של הדיירים? 

שנית, מההכרות שיש לי עם הדיירים הוותיקים, ספק רב אם גם במקרה בו יהיה יותר מיזם אחד הם יידעו את הזכויות שלהם ויצו את הזכות לבטל את ההחתמה.

שלישית, בכלל, האם מנהלת ההתחדשות העירונית או גוף ממלכתי אחר טרח אי פעם להסביר לדיירים את הזכויות שלהם?

רביעית, לצערי גם הרשויות המקומיות נוטות ברוב המקרים לשתף פעולה באופן כזה או אחר עם היזמים, מה שמותיר את הדיירים חסרי מגן.

על כן, ומהסיבות שצוינו לעיל, ועל מנת שאנחנו עורכי הדין שמייצגים את הדיירים לא נהפוך להיות ה"רובין הוד" היחידי, עצתי למקבלי ההחלטות להרחיב ולהעניק את החקיקה (כולל בהוראת שעה) המגינה על הדיירים לדוגמה להחיל על דיירים ותיקים את הוראות חוק המכר בנושאים  מסוימים כמו אחריות או איחור במסירה, ככלות הכול, אם כל הכבוד והרצון לקדם התחדשות עירונית, זה לא חייב להיות על גבם!

*כותב המאמר, עורך-הדין יריב גוטמן, הוא מומחה לנדל"ן ומקרקעין 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות