banner
נעה מבורך // צילום: תומר מבורך | Depositphotos
נעה מבורך // צילום: תומר מבורך | Depositphotos

מדריך: מה זה יועץ חברתי בהתחדשות עירונית ומה תפקידו?

מתעניינים בהתחדשות עירונית? התחלתן לקדם תהליך? לצד בעלי המקצוע המוכרים כמו עו"ד או יזם שמעתם גם את השם יועץ חברתי ולא הבנתם מה תפקידו? עובדת סוציאלית קהילתית נעה מבורך, מנהלת תחום קהילה במינהלת התחדשות עירונית ביהוד מונוסון מסבירה מה תפקידו של היועץ החברתי, מאיפה נולד הצורך בתפקיד החדש ומה בעלי הדירות צריכים לדעת עליו. מדריך

עו"ק נעה מבורך 25.03.2021

מאת:  עו"ק נעה מבורך*

היועץ החברתי הוא מקצוע שנכנס לענף ההתחדשות העירונית בשנים האחרונות. מדובר במקצוע חשוב, עם תפקידים מוגדרים, אבל לא כולם יודעים מה המשימות, האחריות וגם המטלות והחשיבות של פעילותו בפרויקט. להלן מספר שאלות ותשובות שישפכו אור על הנושא החשוב, שכל בעל/ת דירה וגם אנשי מקצוע בענף ההתחדשות העירונית חשוב שיכירו. 

מה תפקידו של היועץ החברתי?
התפקיד של היועץ החברתי כיום מתחלק לשלושה אפיקים מרכזיים:

הראשון – ליווי והתארגנות- סיוע לתושבים להתארגן לידי נציגות מוסמכת תוך פתרון קונפליקטים מקומיים. כמו כן, היועץ החברתי מדריך ומלווה את הנציגות ומסביר כיצד מעורבותה יכולה וצריכה להיות משמעותית במסגרת שלבי התכנון והביצוע השונים.

השני – יצירת התסקיר חברתי. התסקיר החברתי הוא מסמך מקצועי שמרכז את כל המידע וניתוח המידע שעשה היועץ החברתי במסגרת היכרותו ונוכחותו במתחם בו מתבצע הפרויקט. התסקיר מורכב מנתונים סטטיסטיים, פירוט על התהליך החברתי והתכנוני הקיים, עמדות של תושבי המתחם בנושאים שונים שקשורים להתחדשות עירונית למתחם שלהם וכן מרכיב סופי וחשוב של המלצות להטבת התכנון על מנת שיהיה מחובר לצרכים של תושבי המתחם ולהמשך העבודה הקהילתית החברתית עם תושבי המתחם.

השלישי – השתתפות ציבור. לא רק נציגות הדיירים מהווה שחקן משמעותי בתוך התהליך, אלא גם חשוב לשים לב לקולותיהם של שאר דיירי המתחם. היועץ החברתי אמון על בניית תוכנית שיתוף הציבור בה יש מרכיבים של עדכון ויידוע התושבים על הנעשה, אבני דרך בפרויקט והיכרות מעמיקה עם התוכנית תוך שיתוף בקבלת החלטות משמעותיות והעברת תגובות מרכזיות לצוות התכנון.

מה כולל דו"ח חברתי?
הדו"ח החברתי מחולק לשני חלקים. החלק הראשון עוסק בהצגת המתחם בעיקר על פי סיורי שטח, שיחות עם גורמים מקצועיים בעיר ואיסוף נתונים סטטיסטיים. מטרת החלק הזה היא לבדוק את ההיתכנות החברתית שיש למתחם לפרויקט התחדשות עירונית. על כן הוא נעשה בשלבים המוקדמים של הפרויקט. החלק השני הוא החלק שאוסף מידע מדיירי ושוכרי הפרויקט על מנת שהיועץ יוכל לנתח את מסקנותיו המקצועיות בהקשר הליווי הקהילתי ובהקשר התכנוני חברתי. ועל כן הוא נעשה במקביל להליך התכנון הראשוני ומוגש ומוצג בתוך הליך התכנון לפני הבחירה בין חלופות התכנון.

מאיפה נולד הצורך ביועץ חברתי?
היועץ החברתי הוא בעצם מקצוע חדש שמשלב מספר דיסציפלינות מקצועיות מתחומי הקהילה, רווחה ותכנון. הוא נולד לאחר שהחלו פרויקטים בשטח של התחדשות עירונית במספר מקומות בארץ שלא לקחו בחשבון שבהתחדשות עירונית, בניגוד לבניה חדשה (שעד אז הייתה רווחת), באים במגע עם אנשים שהנכס שעליו מתכננים את הבנייה הוא הבית הקיים שלהם. הם בעצם שחקנים ראשיים ומרכזיים בתהליך. הפרויקטים הראשונים שלא לקחו זאת בחשבון לא הצליחו ליצור אמון בקרב התושבים. "השפה" שאיתה הגיעו היזמים והמתכננים הייתה זרה ואפילו הרגישה מסחרית מדי לתושבים, ומכאן חוסר ההסכמה לשיתוף פעולה היה קצר ומהיר. תחילת הדרך של תפקיד היועץ החברתי הייתה בקרב אנשי מקצוע מתחום העבודה הסוציאלית הקהילתית ומתחום הגישור שניסו לתווך בין היזם, העירייה והמתכננים לבין התושבים. החשיבות של היועץ החברתי בתוך התהליך טמונה ביכולת המקצועית שלו לתווך בין צרכי וקולות התושבים לבין השלב התכנוני המתאים להתייחסות בתוך התקדמות הפרויקט ומאידך, ביכולת המקצועית ללוות את התושבים באופן בו הם ירגישו שהפרויקט הוא הזדמנות שיכולה להיטיב עם הבית שלהם. אנשים חוששים לוותר על הבית שלהם ומצד שני תמיד חולמים על בית טוב יותר. ליועץ החברתי יש את היכולת לעזור להם להתמודד עם החששות ועם הציפיות.

האם תפקיד היועץ החברתי שונה בין מינהלת למינהלת?
תפקידו של היועץ החברתי משתנה בין פרויקט לפרויקט מכיוון שהוא לעיתים נכנס בשלבים מתקדמים או בשלבים ראשוניים מדי ועל כן הוא צריך להתאים את עבודתו למקום, לאופי התושבים ולאופי הפרויקט. בשנים האחרונות, מינהלות מוציאות מסמכי מדיניות בנוגע לעבודה החברתית של המתחם אשר מחייבים שכירת יועץ חברתי לפעולות שונות. מסמכי מדיניות אלו מתווים את שלבי העבודה החברתית במקביל לעבודה התכנונית שמתקיימת דרך המינהלות ודרך אגפי הנדסה/חברות כלכליות. יחד עם זאת, לא בכל המינהלות יש עדיין אפשרות לאישור מסמכי מדיניות וישנן בעלי תפקידים בעיריות אשר אינן מבינים את חשיבותו של היועץ החברתי בתוך צוות הפרויקט ועל כן לא דורשים את שכירתו.

האם היועץ החברתי פועל רק בשלב התכנון?
כיום תפקידו של היועץ החברתי הוא חלק מהותי מהפרויקט והוא נצמד לרוב לשלבי התכנון הקיימים. ככל שהשחקנים השונים בזירת ההתחדשות העירונית ישכילו להבין את משמעות התפקיד ואת הרווח שניתן להפיק ממנו בפרויקט, יהיה ניתן לקדם מהלכים חברתיים נוספים בהנחייתו של  היועץ החברתי. מהלכים אלו יכולים להיות ברמת הליווי הפרטני הצמוד של תושבים אשר מתקשים להתמודד עם הליכי המעבר וההסתגלות למגורים חדשים, או ברמת החיזוק של הזהות המקומית במסגרת הליכי התחדשות הפרויקט תוך חיבור מהותי בין הקהילה הוותיקה לקהילה החדשה שתצטרף למקום. בנוסף לכך, היועץ החברתי יכול להשפיע ברמה רחבה יותר של קידום ההזדמנויות העירוניות הרחבות בהתחדשות עירונית: הבטחת המוביליות החברתית, מבני ציבור ושטחים ירוקים חדשניים שמותאמים לקהילה המקומית ומעוצבים על ידה, עיצוב המסחר המקומי והמענה לבעלי עסקים קטנים באזורי התחדשות, שיפור התאמת השירותים העירוניים הרחבים לאור גדילת העיר ועוד. במקרה הזה בהחלט השמים הם הגבול וזה תלוי מוטיבציה ורצון מצד היועץ ומאידך הבנה והכלה של שאר השחקנים".

מי עוסק בהיבט החברתי בהתחדשות עירונית? רק היועץ החברתי?
יש להבחין בין שני תפקידים שעוסקים בהיבט החברתי של העבודה בהתחדשות עירונית.

  1. הרכז החברתי של המינהלת הרכז החברתי/מנהל תחום קהילה של המינהלת הוא עובד המינהלת בניגוד ליועץ החברתי שבמסלולי מיסוי מועסק על ידי היזם. תפקידו של הרכז החברתי/מנהל תחום קהילה לפקח על עבודתם של היועצים החברתיים במתחמים השונים וכן לתת מענה לבעיות פרטניות (פניות של תושבים) וסוגיות רוחב שקשורים לעבודת המינהלת (פרויקטים ייחודיים או סוגיות כדוגמת קשישים ודיור ציבורי). לעיתים, יתכן ורכזים חברתיים של המינהלות יהיו מעורבים בעבודה בשטח בשיתוף עם היועץ החברתי, במקביל אליו או בלעדיו, במידה ואין מימון ליועץ חברתי. 
  2. יועץ חברתי בפרויקט פינוי בינוי – כסמכות הידע המקצועית שתפקידה להוביל את התהליך החברתי במתחם בתחומים שפרטנו: התארגנות, השתתפות ציבור ותסקיר חברתי.

מה בעלי הדירות צריכים לדעת על יועץ חברתי?
חשוב מאוד שבעלי הדירות, ובעיקר הנציגויות, יכירו את עבודתו של היועץ החברתי, וזאת משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא בניית האמון. ללא אמון, שהוא גורם בעל משמעות שיכול לעזור לפרויקט להתקדם, לא יתקיים שיתוף פעולה והוא לא יוכל להכיר לעומק את המתחם. הסיבה השניה היא היכולת ללמוד ולהיעזר בידע שלו ובמסקנות אותן הוא נדרש להציג. הנציגות יכולה להשתמש ביכולת שלו לתווך את תהליכי התכנון על מנת להיות מעורבים יותר וכן כדי להכיר את החוזקות, החולשות וההמלצות לתכנון חברתי שהוא מביא באמצעות התסקיר. ידע מקצועי זה בצורה מונגשת ושיתופית מול בעלי הדירות והנציגויות יכול לעזור לקבל מענים יותר מותאמים ונכונים במסגרת הפרויקט. 

האם יש הכשרה מסודרת ליועץ חברתי?
בשנים האחרונות נפתחו מספר קורסי הכשרה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית בשיתוף המינהלות שבהן ניתן לקבל תעודה מוסמכת מהרשות. מלבד זאת, יש כבר עמותות וחברות שפועלות שנים רבות בשטח בנושאים אלו. במסלולי רשויות בהן המימון ניתן על ידי המדינה, יש דרישות סף ליועץ חברתי ומתווה מסודר להפעלתו ומימונו. במסלולי מיסוי עדיין אין נוהל מוסדר אך המינהלות משתדלות באמצעות נהלים פנימיים רשותיים להיצמד להתוויה של הרשות הממשלתית במסלולי מיסוי. תפקידה של המינהלת לוודא את הכשרתו ונסיונו של היועץ החברתי שנשכר על ידי היזם וכן לפקח על עבודתו לאורך כל התהליך.

האם כל פרויקט פינוי בינוי צריך יועץ חברתי? זו חובה בחוק?
פרויקט פינוי בינוי הוא פרויקט מורכב המכיל שלבים רבים ואורך זמן רב. מעורבותו של יועץ חברתי לאורך כל שלבי התוכנית בתפקידים שונים היא משמעותית ויש לה ערך רב.

מעורבותו של היועץ החברתי בפרויקטי התחדשות עירונית אינה נסמכת על חוק אלא על נהלים של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נהלים פנימיים של רשויות מקומיות שהוסדרו על ידי המינהלות וכן על נוהל מחייב להגשת תסקיר חברתי במסגרת מסמכי התוכנית שהוציא מינהל התכנון ב-2019. כיום במסלולי רשויות, הרשות הממשלתית מחייבת שכירת יועץ חברתי לפרויקטים של פינוי בינוי על מנת שהיא תעביר את המימון. אך בפרויקטים במסלול מיסוי אין אפשרות לחייב באופן חוקי. כיום, ככל שגדלה מעורבותם של היועצים החברתיים בפרויקטים- השטח רואה את השפעתם החיובית ולכן ישנם יזמים שמעצמם שוכרים יועץ חברתי למתחם שיעזור להם להיטיב את התהליך מול התושבים. 

האם יועצים חברתיים רלוונטיים גם לתמ"א 38?
יועצים חברתיים מעורבים גם בפרויקטים של תמ"א 38 מכיוון ששלבי ההתארגנות הכוללים הסמכת נציגות ועורכי דין מהותיים גם בתוכניות התמ"א. כמו כן, היבטי התסקיר והשתתפות הציבור מבוצעים בצורה יותר מוקטנת מכיוון שמדובר על מתחמים קטנים ועל פרויקט שאינו כולל אישור תוכנית אלא הוצאת היתרים מתוקף תוכנית המתאר הארצית. אולם גם בתוך הליך ההיתרים, מעורבות הדיירים והבנתם את ההליך מסייעת לשחרור חסמים והתנגדויות, ומאפשרת קידום הליך טוב ומהיר יותר. 

מי משלם את שכרו של היועץ החברתי? בעלי הדירות?
במסלול מיסוי, במידה ונשכר יועץ חברתי, שכרו משולם על ידי יזם הפרויקטים כפי שיזם הפרויקט מממן את כל צוות התכנון. במסלול רשויות, שכר היועץ החברתי הוא חלק מהשכר המוקצה על פי הנוהל ליועצי התוכנית. בעלי הדירות אינם נדרשים לשכור או לשלם ליועץ החברתי על עבודתו.

מה קובע היום החוק על הכנת דוח חברתי? כל פרויקט צריך?
המדריך לדו"ח חברתי של הרשות להתחדשות עירונית מתווה את עיקרי המסמך המקצועי אותו היועץ החברתי נדרש להגיש. המדריך מפרט כיצד לערוך את הסקר במתחם, מהיכן לאסוף נתונים ואיזה המלצות יש על היועץ החברתי לתת לאור המידע שהובא בפניו. 

המדריך אינו מסמך משפטי מחייב. יחד עם זאת, מינהל התכנון הורה בשנת 2019 על כל ועדות התכנון כולל הותמ"ל לדרוש את הגשת הדוח החברתי כחלק משאר המסמכים המחייבים לאישור התוכנית. כמו כן, הרשות להתחדשות עירונית מחייבת במסלול רשויות הגשת דו"ח חברתי על מנת לקבל את המשך המימון של התוכנית. 

*המחברת, עו"ק (עובדת סוציאלית קהילתית) נעה מבורך, היא מנהלת תחום קהילה במינהלת התחדשות עירונית ביהוד מונוסון.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות