banner
אמיר רוזנבלום // יחצ
אמיר רוזנבלום // יחצ

כיצד שינתה שנת הקורונה את שוק הדיור?

אחת מהנחות היסוד שהתבדו עד מהרה, הייתה שהשוק ייכנס למיתון עמוק. הנחה זו התבדתה בעליל, ובמיוחד לאור נתוני שיווק הדירות המרשימים במיוחד שהיו בחודש דצמבר האחרון, שיא של 20 שנה// דעה

מאת: אמיר רוזנבלום*

בימים אלה נסגרת שנה למגיפת הקורונה. זהו פרק זמן מספיק על מנת לבחון את השינויים שקרו במהלך תקופה זו בשוק הדיור. 

אחת מהנחות היסוד שהתבדו עד מהרה, הייתה שהשוק ייכנס למיתון עמוק. הנחה זו התבדתה בעליל, ובמיוחד לאור נתוני שיווק הדירות המרשימים במיוחד שהיו בחודש דצמבר האחרון, שיא של 20 שנה.

נכון. ההתנפלות חסרת המעצורים על הדירות הייתה בין היתר תוצאה של הערכה שמחירי הדיור יזנקו מעלה, מעלה וגם חשש שמא מלאי הדיור המוגבל ייגמר, לאור מיעוט התחלות הבנייה, ובכל זאת אי אפשר שלא להתרשם מהנתונים המדברים בעד עצמם.

מניתוח שערך משרדי מתברר כי היו מספר תופעות חדשות בשוק:
ראשית, נושא היוממות, זמן הנסיעה מהעבודה לבית, הפך להיות קריטי בהחלטה בבחירת דירה. אחוז גבוה במיוחד מהרוכשים, כ-80 אחוזים בקירוב, בחרו דירה שאיננה מרוחקת יותר מכחצי שעה נסיעה ממקום עבודתם, ללא ספק השלכה ישירה של הקורונה.

שנית, יתרה מכך: אצל כ-40 אחוזים בקירוב מהרוכשים, לפחות אחד מבני הזוג הצהיר על כך שהוא עומד לעבוד מהבית. זהו בעליל נתון שאינו מפתיע לאור הקורונה, כשמדובר כמעט בכפליים יותר מהנתון של עובדים מהבית שהיה בטרם הקורונה.

שלישית, רוב מכריע של הרוכשים, 90 אחוזים בקירוב, רכשו דירה או פנטהאוז או בית פרטי, עם מרפסת או גינה, גם כן אחוז גבוה במיוחד הממחיש את הצורך בימי הקורונה, וגם אחריהם, להתאוורר בתוך הטריטוריה הביתית המוגנת.

רביעית, תופעה מעניינת במיוחד: יותר ממחצית הרוכשים העדיפו לרכוש דירה הממוקמת במרחק הליכה או אפילו בסמיכות לפארק ציבורי גדול, גן משחקים, טיילת, שצ"פ וכו'. אין ספק שבעתיד תופעה זו תשפיע הן על הביקושים והן על רמות המחירים של נכסים אלה.

חמישית, מעניין גם לציין שב"הפוך על הפוך" דווקא בתקופת הקורונה, כשלכאורה קבלנים היו אמורים להיכנס ללחץ, לעשות מבצעים ולהוריד מחירים משמעותית, ההנחות היו קטנות יחסית והיו גם לא מעט ישראלים שרכשו את הדירה ברמות מחירים שהיו קרובות מאוד למחיר המקורי המבוקש על ידי הקבלן או היזם.

שישית, גם כן, ובניגוד לאופי של הישראלי שאוהב מאוד ל"משש" ולהכיר את המוצר שאותו הוא רוכש, חלק גדול מהעסקות בוצעו ב"שלט רחוק" ועם הכרות ממש מינימלית של הרוכש את הכנס.

שביעית, ובניגוד למצופה, ובימים שבהם ישנם כמיליון מובטלים, החתך הקלאסי של  התפלגות הרוכשים, זוגות צעירים ומשפרי דיור, נשמר פחות או יותר, כלומר היה גם אחוז נכבד של זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה, זאת על אף ולמרות הקורונה.

שמינית, לעומת זאת, הייתה סוף סוף תחיה מחודשת לשוק המשקיעים, לראשונה מאז 2015, עת הוכפל מס הרכישה. העובדה שהממשלה בחרה בקיץ האחרון להקטין חלקית מחדש את מס הרכישה למשקיעים מ-8 ל-5 אחוזים, הגדילה משמעותית את אחוז המשקיעים, ובמיוחד בנגזרת של דירות לא יקרות יחסית.

לסיכום, קשה מאוד להעריך אם המגמות שאותם ניתחנו במאמר זה יימשכו כולן, אבל דבר אחד בטוח, שוק הדיור שאחרי מגיפת הקורונה יהיה שונה מהותית מזה שהכרנו קודם לכן.

*כותב המאמר אמיר רוזנבלום הוא יועץ ניהול, אחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן (ש.נ.י.).

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות