banner
שר השכון זאב אלקין, // פוטו מרסלו
שר השכון זאב אלקין, // פוטו מרסלו

שר הבינוי והשיכון :"חברי הכנסת לא מסייעים בהורדת הרוב הנדרש לפרויקט התחדשות עירונית"

"אם ראש הרשות לא רוצה לקדם תוכנית אז התוכנית לא תקודם כי יש לו הרבה דרכים לעצור אותה", אמר זאב אלקין בכנס ארגון הקבלנים. על הסכמי הגג הוא אמר: "לא ביצענו פריסה נכונה בהעברת הכסף במסגרת הסכמי הגג. ראשי הרשויות לקחו את המנה הראשונה וקיבלו את הגודיז והפסיקו את פיתוח התוכנית"

שר הבינוי והשיכון  זאב אלקין נשאל בכנס הנדל"ן ה-23 של ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, בנוגע לפער שיש בין פרסום השיווקים של רמ"י למה שקורה בפועל ואמר כי: "זאת אחת הבעיות שראיתי בעת כניסתי לתפקיד. משנה הבאה שיטת הספירה תהיה שונה ונספור חוברות ולא מודעות. שיווק אמיתי הוא שיווק עם חוברת שאפשר לגשת אליו ולזכות ולהתקדם לבנייה. יהיו לנו מספרים נמוכים בהשוואה לשנה הקודמת אבל צריך להיות אמיתי יותר מול הציבור. באופן כללי מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים. מבחינת קרקעות אנחנו מוציאים כיום את כל מה שיש. במקביל החזרנו את חוק הוותמ"ל בכדי לקדם את התכנון. ברגע שיהיה יותר היצע מביקוש יהיה אפשר להוריד את מחירי הדיור". בהקשר זה נשמעה מהקהל קריאה של אחד הקבלנים כי מחירי הקרקעות גבוהים מאוד ואלקין השיב כי: "מחירי הקרקעות כיום גבוהים כי הקבלנים שמגישים את ההצעות מביאים מחירים לא רציונליים".

אלקין דיבר על התחדשות עירונית, ואמר כי: "חברי הכנסת לא מסייעים בקידום הורדת המספרים לקבלת הרוב הנדרש וברור שהורדת המספרים תשפיע דרמטית לפחות במקומות שיש בהם כדאיות כלכלית". עוד הוא אמר: "מגיעים אלינו ראשי רשויות ואומרים שלא שווה לנו התחדשות עירונית. הם אומרים שבהתחדשות עירונית הם צריכים להתמודד לבד עם התשתיות ועם הגדלת התושבים בצורה דרמטית בתהליך הזה. לכן אנחנו היום הולכים לעודד, מקווה שזה יאושר בכנסת במסגרת התקציב, חצי מיליארד שקל לטובת הסכמי גג עם רשויות מקומיות ששם יש מלאי גדול מתוכנן ומוכן של דירות להתחדשות עירונית". 

עוד ציין אלקין כי "השנה נעבור בקרקעות מדינה את רף 70 אלף יחידות דיור לשיווק. זהו שיא שלא נראה מאז תחילת שנות ה-90. הדבר הראשון שסגרנו בדיוני תקציב, עוד לפני כסף למשרד השיכון, מה שעניין אותי לדעת כמה תקציב יש לתשתיות תחבורה תומכת בנייה במשרד התחבורה וכמה תקציב יש בכיתות תומכות בנייה חדשה במשרד החינוך. כי בלי זה ידעתי שאין לי מה לדבר עם ראשי ערים לשחרר את החסמים שהם שמו על קידום הבנייה כל אחד בעירו ובצדק הם אמרו המדינה לא מקיימת את מה שהיא צריכה לתת. רק אחרי שפתרנו את זה אז יכולנו לכתת רגליים מראש עיר לראש עיר ולשחרר פקקים". 

בהתייחסות לראשי הרשויות אלקין אמר כי: "אם ראש הרשות לא רוצה לקדם תוכנית אז התוכנית לא תקודם כי יש לו הרבה דרכים לעוצר אותה. נסינו לטפל בחוק ההסדרים בנושא הארנונה ולא הצלחנו. היום לראש רשות לא שווה תושב חדש, שווה לו אזור תעסוקה כי הוא חי מארנונה עסקית. כל תושב הוא מינוס בשבילו. נסינו לאזן בין הארנונות בחוק ההסדרים אבל זה יצר לנו בעיה אמיתית. הפתרון להכניס כמה שיותר אזורי תעסוקה ותעשייה בהסכמי הגג כי אז יקבלנו את הארנונה במקום "הגודיז" שניתנו להם בעבר. "בנוסף, לא ביצענו פריסה נכונה בהעברת הכסף במסגרת הסכמי הגג. ראשי הרשויות לקחו את המנה הראשונה וקיבלו את הגודיז והפסיקו את פיתוח התוכנית. להסכמי הגג העתידים למדנו את הלקחים. בסופו של דבר הפתרון הוא לעבור מרשות לרשות ולתת פתרונות מחוץ להסכמי הגג, לחלץ פקקים ולשחרר שיווקים ואחר כך הקבלנים ידעו לבנות". 

השר אלקין נשאל על חובת בדיקת הבניינים הקורסים והשיב כי האחריות על הנושא על פי החוק היא על הרשות המקומית, על מהנדס העיר והמערכת שלו: "יש חובה לדאוג לכך שהבניינים בשטח הרשות לא יקרסו. החובה היא עליו. בסוף רשות מקומית היא גוף חזק עם הרבה משאבים והרבה אחריות. בעקבות המקרים הללו אנחנו רוצים לעשות שיח ולבנות שיטה אחידה בכל הרשויות בארץ ולראות שזה קורה והדבר השני לזרז כמה שיותר התחדשות עירונית קודם כל בבניינים מהסוג הזה." 

בנוגע למחירי הדירות שהשלימו עלייה של כ-9% בשנה האחרונה והעלאת מס הרכישה, הוא אמר: "אין פה פתרון אחד שהוא פתרון כסף מול הבעיה הכוללת, לכן מי שיגיד שמס הרכישה יפתור את כל הבעיות זה לא נכון. זה לא פשע לצנן טיפה את השוק, כמה ואיך זה יהיה אחרי שנסיים את הדיונים הפנימיים שלנו, נצא בהצהרות ברורות בפרק זמן קצר. בסופו של דבר אנחנו מעוניינים שהשוק בעיקר יהיה לטובת הרוכשים החדשים ומשפרי הדיור ופחות לטובת המשקיעים. את המשקיעים אנחנו מציעים להם להשקיע בפרויקטים של דיור להשכרה. לטווח ארוך כמות השיווקים שאני מדבר עליה שתלך ותגדל בשנה הבאה והלאה,  המשמעות של זה שאנחנו נגדיל משמעותית את ההיצע, גם צעדי צינון השוק למשקיעים יעשו את שלהם. באיזה קצב השוק יגיב, תלוי בהרבה גורמים. לא יהיה אחראי לתת לזה תחזית בלוחות זמנים מדויקים, ברור שכל הצעדים הללו ביחד לוקחים אותנו למצב שמי שרוצה לעשות ספקולציה לדיור יכול ליפול לטווח ארוך ובסופו של דבר למצוא את עצמו שהוא הפסיד את הכסף אם הוא בנה על עלייה מאוד גדולה. הולכים על כל המגרש ולא על צעד פלא".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות