banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

הממשלה בוחנת השבתה של ענף הבניה בסגר

לעומת הסגר הקודם בו הוחרג ענף הבנייה והבנייה המשיכה כרגיל, בהתאם להנחיות, כעת שוקלת הממשלה שלא להחריג את הענף. המשמעות היא השבתה מלאה. במסגרת הדיונים עלתה האפשרות להחרגה של חלק מהענף, אולם טרם התקלה ההחלטה. הקבלנים: "השבתת הענף משמעותה פגיעה אנושה בכלכלה"

מחר בשעות הצהריים צפוי להיכנס לתוקפו הסגר, ונכון לעכשיו וטרם הוחלט אם ענף הבנייה יוכל להמשיך לפעול, או שגם הוא יושבת. הממשלה טרם קיבלה החלטה בנושא.

נזכיר כי בימי הסגר הקודם, ענף הנדל"ן הוחרג מהסגר, ואתרי הבנייה המשיכו לפעול. במקביל, גם כניסת העובדים הפלסטינים התאפשרה במחזורים של 21 יום עם לינה בגבולות הארץ לה דאגו הקבלנים. 

באם יוחלט כי ענף הבנייה כולו תחת סגר, המשמעות היא שכל אתרי הבנייה יפסיקו לפעול, מה שמאוחר יותר עשוי גם להשפיע על התקדמות פרויקטים, התחלות הבניה וגם מסירת דירות חדשות לרוכשים. הקבלנים מנסים לקדם החרגה של הענף מול הממשלה, אולם נכון לעכשיו נראה שללא הצלחה. אחת האפשרויות שעלו בדיון מתייחסות להשבתה חלקית של הענף – רק פרויקטים גדולים שאינם בסביבה בנויה יוכלו להמשיך ולפעול לעומת פרויקטים כמו תמ"א 38 שנמצאים בסביבה מאוכלסת יושבתו. עם זאת, עוד אין החלטה ואין וודאות שזה אכן יהיה המצב לכאן או לכאן.

ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון
ראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ // כפיר סיון

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, מסר היום על רקע הדיונים ולקראת הסגר כי: "הממשלה חייבת  לקבוע שענף הבניה והתשתית ימשיך להיות מוגדר כחיוני, כמו בסגר הקודם. עובדי הבנין אינם באים במגע עם האוכלוסייה כך שהסיכון לציבור הוא אפסי. מצד שני הפגיעה בכלכלה הישראלית עם ענף הבניה והתשתית ייסגר היא אנושה. ישנם הרבה פרויקטים לאומיים בתחום התשתית, התחבורה והבטחון שאינם יכולים להפסק, בנוסף, עם חשיפת אשראי של כטריליון ש״ח אם ענף הבניה יקלע למשבר, והוא ייקלע ככל ויושבת, תערער יציבות הבנקים שלא לדבר על קריסה בשוק המשכנתאות. ייקח לפחות שבוע לדומם את הענף וחודש להפעילו מחדש. יש לכך משמעויות שליליות אדירות על הכלכלה".

רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי
רוני מזרחי // צילום: עזרא לוי

גם נשיא לשכת הקבלנים בישראל, רוני מזרחי, מנסה למנוע את השבתת הענף והעביר פניה לשר האוצר, לפיה: "ענף הבנייה הוא מנוע הצמיחה של הכלכלה הישראלית, שמקבל אשראי ישיר של 300 מליארד שקל", כך מזרחי, "פועלי הבניין בענף ממילא פועלים בקפסולות הרמטיות, הם ישנים באתר ולא חוזרים לביתם, ולזרים אסורה הכניסה לאתר. בכל העולם בעת סגר נתנו עדיפות לענף הבנייה לעבוד באופן מואץ, והכל בכדי לנצל את התקופה של ההגבלות לפגיעה מינימלית בשגרה לכשהסגר וההגבלות יסתיימו".

יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל
יהודה כתב // צילום: דרור סיתהכל

יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אומר כי: "חצי שנה מתחילתו של משבר הקורונה, אנו נמצאים בצניחה משמעותית בהתחלות הבנייה , כ-45% אחוזים ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון של השנה לצד עלייה מדאיגה במחירי הדיור. ועם זאת, ראש הממשלה שגם מינה עצמו בימים האחרונים לתפקיד שר הבינוי והשיכון, מתעלם מהם בצורה גסה וברורה. חשוב להבין אסור לסגור ואין סיבה לסגור את הענף , שגם כך פועל היום בצורה חלקית ועוד יותר מגוחך להחריג בניית תשתיות של המדינה לעומת בניית דירות מגורים . הציבור לא סובל מספיק שכעת גם צריך לעכב בניה שתייקר אוטומטית את מחירי הדיור? גם כך הואט קצב הבנייה, עובדים זרים חדשים אין כמו כן בעיות עם העובדים הפלשתינאים והמכה הנוכחית אם תהיה, היא דרמטית".

מורדי שבת מנכ"ל ICR // צילום: יח"צ
מורדי שבת מנכ"ל ICR // צילום: יח"צ

גם גורמים מתוך הענף קוראים לא לסגור את האתרים. כך למשל מורדי שבת, מנכ"ל ICR מבית ישראל קנדה וראם מגורים שמסר הבוקר:  "אנו קוראים בתוקף לממשלה, למשרד הבריאות ולמשרד האוצר להחריג את ענף הבנייה מהתקנות לשעת חירום. אם יסגרו את אתרי הבנייה ואת עבודות הפיתוח, ואם אתרי הבנייה לא יוכלו להמשיך ולפעול כבשגרה, הנזק לכלכלת ישראל יהיה עצום. ענף הבנייה הינו מפעל חיוני למשק ועליו להמשיך ולעבוד במתכונת מלאה. לראיה, הענף הוחרג בסגר הקודם ולא נרשמה כל תחלואה נוספת, להיפך – נמשכה מגמת הירידה. אין עוררין, שחשיבות שוק הנדל"ן לכלכלה הישראלית היא קריטית, אסור שקטר הנדל"ן ייעצר, ענף הבנייה מהווה מנוע כלכלי חיוני. ענף הבנייה אחראי להעסקתם של מעל 300 אלף עובדים ישראליים ועשרות אלפי פועלים פלסטיניים. כולנו עדים לכך, שלמרות החרגת ענף הבנייה בסגר הראשון, נרשמה ירידה דרסטית בהתחלות הבנייה, אם ענף הבנייה יוכנס לתקנות החירום בסגר הנוכחי, נחווה ירידה נוספת. לענף הבנייה חשיבות כלכלית מרכזית, במיוחד בימים אלה, ופגיעה בו תהווה פגיעה בלתי הפיכה בכלכלה הישראלית".

לפרויקט 40 הצעירים המבטיחים בנדל"ן והתחדשות עירונית 2020 >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות