banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

ירידה משמעותית בדיוני מוסדות התכנון ובאישור תוכניות למגורים בחודשי הקורונה

זאת בהשוואה לפעילות השגרתית של מוסדות התכנון טרם המשבר, כך עולה מדו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת. מדובר בירידה של עשרות אחוזים בדיוני הוועדות המחוזיות והארציות, דבר שגרר היקפי אישור תוכניות נמוכים משמעותית. הפער עשוי להשפיע על ענף הנדל"ן בהמשך הדרך

הקורונה השפיעה משמעותית על פעילות ועדות התכנון המחוזיות והארציות. בחודשים מארס-אפריל 2020 חלה ירידה משמעותית בפעילות מוסדות התכנון הן בהשוואה לחודשים ינואר-פברואר השנה והן בהשוואה לחודשים מארס-אפריל בשנה שעברה, כך עולה ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם לאחרונה ועוסק בפעילות מוסדות התכנון והבניה בתקופת משבר הקורונה. את המסמך חיברו מתן שחק ושירי ספקטור בן ארי והוא גובש כדי לתת לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת מידע רלוונטי בנושא. נציין כי בחודשים המאוחרים יותר לאחר הסגר פעילות הוועדות גדלה, עם זאת רק בחודשים הבאים נדע עד כמה חודשי הסגר יגררו איתם עיכוב באישור תוכניות שישפיע מאוחר יותר על הענף.

על פי הנתונים, בחודשים הראשונים בהם התמודדה מדינת ישראל עם הקורונה בצורה משמעותית (מארס-אפריל) התקיימו 644 דיונים בוועדות המחוזיות וזאת לעומת 1,872 דיונים בחודשיים שקדמו להם (ינואר-פברואר) ו-1,557 דיונים בחודשים המקבילים אשתקד (מארס-אפריל 2019). מדובר בירידה משמעותית. מדובר בירידה בשיעור כ-65% בדיונים בהשוואה לחודשיים הקודמים וירידה בשיעור של כ-58% בהשוואה לחודשיים המקבילים בשנה שעברה.

תמונה דומה עולה גם מדיוני הוועדות ברמה הארצית – 257  דיונים בחודשי הקורונה הראשונים לעומת 435 בחודשיים שקדמו להם ו-430 בחודשים מארס-אפריל בשנה שעברה. מדובר בירידה בשיעור כ-40% בדיונים בחודשי הקורונה לעומת החודשים המקבילים אשתקד, וירידה בשיעור דומה גם בהשוואה לחודשיים הראשונים של 2020.

עוד עולה מהמסמך כי שיעור התוכניות שאושרו כמו גם מספר יחידות הדיור שכוללות תוכניות אלו היה נמוך משמעותית בתקופת חודשי הקורונה הראשונים לעומת הפעילות השגרתית של ועדות התכנון. "שיעור התוכניות שאושרו בתקופת המשבר הוא כ-50% ממספר התוכיות שאושרו בתקופה המקבילה אשתקד, וכ-47% ממספר התוכניות שאושרו בתקופה שקדמה למשבר. ברמה המקומית, שיעור התוכניות שאושרו בתקופת המשבר הוא כ-68% מהתוכניות שאושרו בתקופה המקבילה, וכ-56% ממספר התוכיות שאושרו בתקופה שקדמה למשבר", כך בדו"ח. בכל הקשור למספר יחידות הדיור שאושרו במסגרת התוכניות: "בתקופת המשבר אושרו 4,620 יחידות דיור, שהן כ-48% ממספר הדירות שאושרו בתקופה המקבילה אשתקד, וכ-22% ממספר הדירות שאושרו בתקופה שקדמה למשבר".

בסיכום המסמך נכתב כי: "ניתן לשער שהירידה בפעילות ועדות התכנון בתקופת התפרצות משבר הקורונה בחודשים מארס-אפריל 2020, כפי שתוארה לעיל, מובעת מסיבות שונות כגון הסגר הכללי שהוטל בחלק מהתקופה הנידונה והגבלות התנועה בתקופות אחרות, הפחתה זמנית במספר העובדים במערכות התכנון, ועוד. ייתכן גם כי המדדים שתוארו לעיל הושפעו מקשיים בניהול המערך התכנוני תחת המגבלות שהוטלו, ובניהן – מגבלות על היקף התכנסות בישיבות ובדיונים".

נציין כי נתונים אלו מחזקים את הטענות שנשמעו בחודשים האחרונים לכך שהקורונה עתידה להשפיע בטווח הארוך על ענף הנדל"ן בכל הקשור למלאי תוכניות מאושרות ויחידות דיור שצפויות להיבנות.

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות