banner
מרים דונין // צילום: סמדר כפרי
מרים דונין // צילום: סמדר כפרי

יש לכם קרקע באזור שדה דב? רוצו להתאגד

שדה דב עומד להסגר וברמ"י הזמינו את בעלי הקרקעות להתארגן ליום  שאחרי: "עבור בעלי הקרקעות- בעיקר הקטנים שבהם זה ה'מאני טיים' ומי שאכפת לו מרכושו עכשיו זה הזמן להתאגד כדי להיות חלק מכוח מוביל שידאג לקבל את הזכויות כמו שצריך" // דעה

תמונה: מרים דונין // צילום: סמדר כפרי

מאת: עו"ד מרים דונין-שוב

מפרסום רשמי שהופץ לאחרונה עלה כי רשות מקרקעי ישראל מזמינה את בעלי הקרקעות במתחם שדה דב להגיש לה את העדפותיהם ובקשותיהם לתכנית איחוד וחלוקה במתחם:  במודעה שפרסמה רמ"י בסוף השבוע שעבר מצוין כי במסגרת התוכנית יקודמו שלוש תוכניות מפורטות למתחמים שנקבעו שכל אחת מהן תכלול הוראות לאיחוד וחלוקה. ובכל אחת מהן יוקצו זכויות לכל אחד מבעלי הקרקעות בתחום התוכנית המתארית.

כזכור בתחילת החודש הועדה המחוזית לתכנון ובניה הפקידה להתנגדויות את תכנית רובע שדה דב במסגרתה אמורות להבנות כ 16 אלף יחידות דיור. התכנית המפורטת הראשונה מקודמת בימים אלה בותמ"ל.

היום שאחרי סגירת שדה דב
יוזמתה של רמ"י נועד לקדם את התארגנות בעלי הקרקע ביום שאחרי סגירתו המתוכננת של שדה התעופה במקום ב-1 ביולי. בכך מבקשת רמ"י להקדים 'תרופה למכה' שכן במתחם זה כמו באחרים שהתכנון שלהם אורך שנים רבות יש ריבוי בעלים. הן בעלים פרטיים והן בעלות של המדינה ושל הרשות המקומית ומכאן גם אינטרסים סותרים. דבר זה מעכב עוד יותר את הבניה במתחמים אלה.

גם במתחם פי גלילות וגם בצפון-מערב תל־אביב, תוכנית 3700 – שם ניתן לבנות אלפי דירות, אישור התוכניות מתעכב בשל מאות התנגדויות שהגישו בעלי קרקעות פרטיים בטענות שזכויותיהם נפגעו במסגרת התוכניות המפורטות לאיחוד ולחלוקה של המגרשים.

על פי המודעה שפירסמה רמ"י היא תהיה נכונה "לכבד… הסכמות בין בעלי זכויות בקרע בתחום התכנית המתארית בנוגע לתכנית הנפורטת שבה יוקצו לכל אחד מהם זכויות, ככל שלא יהיה בה כדי לשנות את היקף ה זכויות המגיעות לכל קבוצת בעלי הזכויות בכל תכנית מפורטת". התכנית שמקודמת על ידי המינהל חלה על שטח של כ 1289 דונם שזה כולל את החלק המערבי של הגוש הגדול, וגוש 6634 (דר-מז' שדה דב).

המאני טיים של בעלי הקרקעות
עבור בעלי הקרקעות- בעיקר הקטנים שבהם זה ה'מאני טיים' ומי שאכפת לו מרכושו עכשיו זה הזמן להתאגד כדי להיות חלק מכוח מוביל שידאג לקבל את הזכויות כמו שצריך.

קבוצות מאורגנות וחזקות שתגשנה את העדפותיהן במרוכז עד ליום ה- 1.5 יוכלו להגן על זכויותיהם של בעלי הקרקע ובהמשך גם מוסדות התכנון יתחשבו בהסכמי השיתוף שביניהם. השלב הנוכחי הינו דאגה לשילובם במגרשים שלמים עם הסכם שיתוף ווידוא כי ההקצאה המוצעת עומדת בדרישות החוק ושומרת על שווי נכון.

בנוסף, קבוצות מאורגנות יוכלו לקבל מתחם משותף שאותו ניתן יהיה אחר כך לממש במהירות באמצעות בנייה עצמית של הקבוצה או ביצוע עסקאות קומבינציה מול יזמים. לדבריה, טבלאות האיזון והחלוקה המאפשרות לכל בעל קרקע לדעת מה יהיה יעוד הקרקע בחלקה שבבעלותו ומי יהיו שותפיו ומה יהיה המתחם שאליו תשויך הקרקע. לא כל בעל קרקע יקבל זכות לדירת מגורים, אלא יש בעלי קרקע שיקבלו זכויות לפי אותו שווי יחסי, אבל ביעודים שונים. ולכן מי שאינו מאוגד עלול לאבד זכויות ואף עלול להיות חשוף למכירה כפויה עקב תביעות פירוקי שיתוף שכן החוק מעניק יתרון להתאגדויות של בעלי קרקעות המאוגדים במסגרת של קבוצות המאורגנות על ידי גורם אחד.

 

  • עו"ד מרים דונין-שוב שותפה במשרד עו"ד המבורגר, עברון ומייצגת הן במתחם זה והן במתחמים האחרים בסביבה מאות בעלי קרקעות.

 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות