banner
כנס בניה ירוקה // צילום אפי שמח
כנס בניה ירוקה // צילום אפי שמח

האם ישראל תעבור לבנייה הירוקה ומי הזוכים באותות השנה?

בכירים בממשלה ובענף השתתפו השבוע בכנס העשור של המועצה לבנייה ירוקה. במהלך הכנס הוענקו אותות הבנייה הירוקה למנהיגות העסקית והציבורית המובילה את התחום

תמונה: כנס בניה ירוקה // צילום אפי שמח

השבוע נערך כנס העשור של המועצה לבנייה ירוקה בישראל, בראשותו של מנכ"לית המועצה, הילה בייניש, אשר אמרה כי אמנם במהלך העשור האחרון חלה התקדמות רבה במודעות לבנייה ירוקה , אולם עדיין הדרך ארוכה ורק שיתוף פעולה משולב  יביא בשנים הקרובות, שבהן צפויה בנייה מאסיבית של מיליוני יחידות דיור והכפלת אוכלוסיית ישראל, את ההטמעה של בנייה ירוקה כחלק בלתי נפרד מתרבות הבנייה בישראל. "בעולם המערבי בנייה ירוקה היא שם קוד לבנייה איכותית. זה גם מה שצריך לקרות בארץ", סיכמה בייניש.

כל הזוכים באותות הבנייה הירוקה
במסגרת הכנס הוענק אות הבנייה הירוקה במנהיגות עסקית לשנת 2018 לאלי כהן – מנכ"ל תרמוקיר בגין "פעילות רבת שנים, קידום באופן רב תחומי את נושאי הקיימות והבנייה הירוקה בתעשייה ובענף הבנייה בכללותו". אות הבנייה הירוקה במנהיגות ציבורית לשנת 2018 ניתן  לרן אברהם, מנהל תחום בנייה ירוקה במשרד להגנת הסביבה בגין "הובלת תחום הבנייה הירוקה והפיתוח בר קיימא בקרב המשרד להגנת הסביבה בפרט ובקרב כלל משרדי הממשלה". את אות הבנייה הירוקה בחדשנות לשנת 2018 תקבל חברת אלום עשת, המתמחה בתחום מעטפות הבניין.

אלי כהן - מנכ"ל תרמוקיר // צילום אפי שמח
אלי כהן – מנכ"ל תרמוקיר // צילום אפי שמח

השנה בחרה הוועדה של המועצה הישראלית לבנייה ירוקה לציין לחיוב שלושה אנשים נוספים שפועלים רבות לקידום תחום הבנייה הירוקה: האדריכלית ליטל שלף דורי, על קידום תחום הבנייה ירוקה וקיימות והטמעת הידע בנושא בעיר חדרה, פרופסור אביתר אראל בזכות פעילות רבת שנים לקידום תחום התייעלות ושימור אנרגיה ועדיטל אלה- חברת "קריאטרה" על הקמת מפעל ומוצר חדשני בתחום הבנייה והקיימות.

ח"כ יעל פארן, יו"ר ועדת המשנה לקידום אנרגיה מתחדשת אמרה כי: "הגיעה העת שנושא הבניה הירוקה יפרוץ קדימה וישטוף את השדה הפוליטי כדי להתקבע כבניה חיונית לעתיד. לצערי קידום הבניה הירוקה לא נמצא בראש סדר היום הציבורי והגיעה העת שהנושא יהפוך לפוליטי. אני מאמינה שבניה ירוקה מצילה חיים. אם לא תיהיה לנו בניה ירוקה הרי שתהיה לנו בהכרח עוד אנרגיה מזהמת שכבר הוכח שגורמת לתחלואה. אנחנו לקראת מערכת בחירות ואני קוראת לכם, בכל הזדמנות, להציף את נושא הבניה ירוקה בפני הפוליטיקאים אני מבטיחה שתהיה לכך השפעה תודעתית שתוביל למעשים בשטח".

ישראל דנציגר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר בכנס: "נושא הסביבה הוא יותר חשוב מביטחון, אנחנו מתעסקים בעתיד מדינת ישראל. יש אתגרים רבים להתמודד איתם: האם יישמרו אגני הניקוז? האם יקווי המים יישמרו פוריים והקרקע תישאר נקייה ולא מזוהמת, האם האוויר בערים יהיה נקי ובריא, האם האנרגיה שנצרוך והפסולת שנייצר והביוב שנפלוט יטביעו אותנו בים של חולי ואיכות חיים ירודה? האם נוכל לחיות בערים אותם מתכננים ובונים או שמא הרעש, הריח, הפקקים יהיו בלתי נסבלים? יש לנו הזדמנות לעצב את העתיד ולשמור על עתיד ילדינו וכל הדורות הבאים".

כנס בנייה ירוקה // יחצ.
כנס בנייה ירוקה // יחצ.

רוני בריק נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר כי: " המעבר לבניה ירוקה נכונה צריך להיות הדרגתי, ולקרות תוך כדי למידת השפעתו. בניה ירוקה נכונה היא בניה צפופה, בנייה שמשאירה שטחים פתוחים. בניה שמבטיחה מינימום פגיעה בסביבה, אבל באותה עת מבטיחה לדייר עלות סבירה בקניה, ומינימום של תוספת הוצאות אחר כך בתחזוקת המבנה לאורך השנים. שתי דרישות שלנו מהשנים האחרונות חייבות להפוך לדגל של המחוקק בכל הנוגע לבניה ירוקה: קודם כל יש לתקצב בנייה ירוקה ציבורית. אם הממשלה באמת רוצה בניה ירוקה – שתועיל ותתקצב ותממש אותה אצלה בבית ותיתן דוגמא לנו היזמים. הגיעה השעה שכל שר העוסק בבנייה של מבני ציבור ותשתיות יתקצב בניה ירוקה בכל פרויקט של משרדו. נושא נוסף הוא תימרוץ מחזור פסולת בנייה. מחזור בקנה מידה נרחב יקטין את הצורך בחומרי חציבה חדשים מקומיים. אני שמח שהמחוקק רואה בעניין הזה נושא חשוב וממש בימים אלה, אנחנו חוזרים לדיונים בכנסת שאני מקווה כי בהם ישיכלו המחוקקים למצוא את עמק השווה שיקדם מחזור. כאמור – לא מספיק לבנות ירוק. צריך לבנות ירוק נכון. מקובעי המדיניות בענף אנחנו ממשיכים לדרוש – תפסיקו להעמיס עלינו עוד ועוד תקנים חסרי כל היגיון ועלויות מופרזות המתגלגלות למחיר הדירה."

רוני בריק בכנס ארגון הקבלנים ת"א יפו בת ים // צילום מיכל מסינג
רוני בריק // צילום מיכל מסינג

אדריכלית רחל פללר, שותפה בכירה במשרד אדריכלים יסקי מור סיון, מומחית לתחום תכנון מגדלים: "העובדה שמדינת ישראל הולכת להכפיל את האוכלוסיה ל-18 מיליון תוך 30 שנה, מחייבת כבר היום להעניק עדיפות מירבית למגדלים, מה שיאפשר חסכון משמעותי בשטחים מבוזבזים. שילוב מגדלים בהתחדשות עירונית ובמרקם העירוני הקיים הינו צו השעה וזאת תוך שמירה מוקפדת על בנייה ירוקה וחכמה.

עמית דובקין והאדריכלית רחל פללר // יחצ
עמית דובקין והאדריכלית רחל פללר // יחצ

טלי חדד, סמנכ"ל חברת חסין אש תעשיות, שנטלה חלק בכנס, אמרה כי: "נדבך מרכזי בהטמעת הבנייה הירוקה, חייב להיות המעבר מבלוקים מיושנים וקונבנציונאלים שבהם משתמשים היום בענף הבנייה בישראל, לבלוק קרמי, שנמצא בשימוש באירופה זה עשרות רבות של שנים, והינו לא רק חזק ועמיד פי כמה וכמה אלא גם בריאותי לאין שיעור, לא סופג רטיבות ועובש, עמיד בפני אש ופגעי מזג אוויר, אינו מתפורר ובטיחותי הרבה יותר. צריך לשנות טרמינולוגיה ולדבר לא רק על בנייה ירוקה, אלא "בנייה בריאה", זאת לטובת כל בני המשפחה ודור העתיד".

המהנדס שאול שמיל, שמיל מהנדסים, מומחה למערכות חכמות, אף הוא ממשתפי הכנס, אמר כי בד בבד עם המעבר לבנייה ירוקה, שומה על כל שוק הנדל"ן הישראלי לעבור שינויים טכנולוגיים מפליגים, זאת על מנת גם לקצר משמעותית את משך הבנייה, גם להפוך אותה למודרנית, חכמה ובטוחה יותר, גם להקטין עד למינימום את כמות תאונות הבנייה, וגם להמנע מהצורך שבעוד כמה עשרות שנים יבוצע "סיבוב" נוסף מיותר של התחדשות עירונית שיעלה הרבה מיליארדים מיותרים למשק הישראלי.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות