banner
אילוסטרציה // Depositphotos
אילוסטרציה // Depositphotos

המוסד לבטיחות ולגיהות: הערכות אתרי הבנייה לעונת החורף

שימו לב! בישראל ישנם כ-14,653 אתרי בנייה פעילים בישראל, הנדרשים להתאים את עבודתם למזג האוויר החורפי ואיתו סכנות החלקה, התחשמלות, רוחות ועוד – המדריך המלא לבטיחות מאת המוסדו לבטיחות ולגיהות

מוגש כשירות מטעם המוסד לבטיחות ולגיהות

החורף כבר כאן והסיכונים הבטיחותיים באתרי הבניה יכולות להיות קטלניות. ע"פ נתונים ממוקד 'קו החיים', אליו מדווחים על ידי האזרחים הפרות באתרי הבנייה, כ-399 דיווחים על עבודה מסוכנת בגובה והחלקות, 65% מהדיווחים היו בעונת החורף, בנוסף היו כ-352 מקרים של היעדר ציוד מגן אישי שמותאם לחורף ובכך מסכן העובדים באתרי הבניה.

מ"מ מנכ"ל המוס"ל, מיקי וינקלר, מציין כי: "עם תחילת עונת החורף, גוברים סיכוני הבטיחות באתרי הבנייה  העלולים לפגוע בבטיחותו ובריאותו של העובד. בהתאם לכך, על מנהלי העבודה  לבצע הערכת סיכונים באתרי הבנייה, תוך כדי שהם לוקחים בחשבון משתנים הקשורים לעוצמת הרוחות, כמות המשקעים והרטיבות ורמת המיגון הנדרשת מפני רעמים וברקים. אנו קוראים לקבלנים ולמנהלי אתרי הבנייה להשתמש בהדרכות החינמיות של המוס"ל, בכדי לרענן את הנחיות הבטיחות באתרי הבנייה בעונת החורף ובכך לשמור על בטיחות העובדים ולצמצם את כמות תאונות העבודה בעונת החורף למינימום האפשרי".

הסכנות המרכזיות באתרי הבנייה בעונת החורף

רוח

כאשר עצמים וחפצים אינם קשורים היטב למקומם, הם עלולים להתעופף, לפצוע, להרוס, ואף להרוג. יש לחזק לוחות גג רופפים, לקשור חפצים המאוחסנים בחוץ, לוודא גיזום ענפים ועצים, הקרובים לכבלי חשמל תלויים, ולסגור פתחים.

גשם
הגשמים עלולים להוות סיכון בתחומים רבים: לגרום לשיטפונות, להצפות מבנים, לרטיבות, לפגיעות במערכת חשמל ועוד.  בכל מבנה במפעל או בבית המלאכה יש לבדוק את אטימות הגגות ואת ניקיונם. מוצע להחליף רעפים סדוקים ושבורים, לחדש שכבות איטום פגומות (זפת או יריעות איטום) על גגות שטוחים, להחליף ולתקן לוחות חיפוי סדוקים (פח, פולי קרבונט, לפתוח מרזבים סתומים, לנקות מהגגות כלים ולכלוך אשר עלולים לעכב את זרימת המים, ליצור שלוליות ולגרום לסתימות. יש לאטום פתחים, להחליף זיגוג שבור בחלונות ולמלא סדקים וחריצים בחומרי איטום, כדי למנוע חדירת מי גשם לחללים המוגנים.

ברקים
במהלך פגיעה ממכת חשמל, מועבר זרם חשמלי בעל מתח גבוה מאוד ישירות אל הגוף. מקומות מועדים יותר לפגיעה הם מקומות גבוהים ובולטים בסביבה. החזקת כלי עבודה ממתכת ללא בידוד, כמו גם החזקת מטרייה בזמן סופת ברקים, יכולות להיות מסוכנות.

בוץ
בחורף גשום קשה לשמור על ניקיון בגלל שלוליות המים והבוץ המצטברים בכל מקום, בעיקר בחדרי השירותים והמטבח. יש להתקין אמצעי ניקוי נעליים עבור העובדים הבאים מבחוץ. רצפות רטובות ובוציות הן הגורם הראשי להחלקות ונפילות. באתרי בנייה הסיכונים גדולים עוד יותר – הבוץ כבד והשלוליות מסתירות בורות עמוקים. 

כיצד מכינים את אתר הבנייה לעבודה בעונת החורף

  • במקומות מישוריים ובלתי מישוריים – להבטיח תיעול וניקוז שלוליות מים, למניעת הצטברותן.
  • לוודא שכבלי החשמל תלויים בגובה ולא פרוסים על הרצפה בתוך שלוליות מים ובוץ.
  • לוודא שכבלי החשמל תקינים ושלמים, ללא אלתורים מסוכנים.
  • לוודא שקיימים כיסויים לארונות החשמל, למניעת חדירת מים.
  • לוודא שדרכי המעבר באתר בטיחותיות. 
  • לחזק את גדרות האתר, למניעת ניתוקן ברוח חזקה.
  • להבטיח הימצאות מחסה לעובדים נגד גשמים ורוחות, בעיקר בשלב היסודות. 
  • להבטיח שבאתר יועמד לרשות העובדים מקום מתאים לארוחות, מוגן מפני גשם ורוח.
  • אם אתר הבנייה נמצא בשלב היסודות וחפירת בורות ביוב, מילוי וחציבה – יש לדאוג מבעוד מועד להימצאות ציוד לשאיבת מים. 
  • לפני הפעלת עגורן צריח ובמהלכה יש לבצע הערכת סיכונים – אין להפעיל עגורני צריח בשעה שנושבת רוח חזקה, העלולה לסכן את יציבות העגורן או את העובדים בו או בקרבתו – בהתאם להנחיות היצרן.
  • לפני הפעלת משאבת בטון ובמהלכה יש לבצע הערכת סיכונים –בדיקת קרקע ויציבותה, לפני מיקום משאבת בטון, ופתיחת המייצבים. יש לעצור את עבודת משאבת הבטון בשעה שנושבת רוח בעוצמה שעלולה לסכן את יציבות זרועות המשאבה או את העובדים בקרבת המשאבה. יש לפעול בהתאם להנחיות היצרן.

כיצד מכינים את העובד לעונת החורף
כל עובד, זקוק לציוד מגן אישי הכרחי לשמירה על שלמות גופו. ציוד זה מסייע לפועלים להתמודד עם תנאי עבודה קיצוניים והוא כולל את הפריטים הבאים:

  • ציוד לעבודה בגובה: אחת הסכנות הגדולות ביותר באתרי בנייה היא עבודה המתבצעת בגובה רב (גובה העולה על 2 מטרים). סיכון זה קיים גם בעונת הקיץ, אך האתגר גדול עוד יותר בעונת החורף, כאשר המשטחים רטובים וחלקים יותר. על כן, בעת הצורך יש לצייד את העובדים בציוד מגן כגון רתמות גוף, בולמי נפילה וחבלי אבטחה שיסייעו לשמור על חיי הפועלים גם בעונה זו.
  • בגדי עבודה: קטגוריה זו יכולה לכלול לא רק ביגוד מגן וקסדות, אלא גם נעלי בטיחות למניעת החלקה. כאשר בוחרים בגדי עבודה, יש לשים לב שהם מאפשרים תנועה חופשית, אך בכל זאת אינם רפויים מדי. בגדים רפויים עלולים להיתפס במכשור או בגדרות לדוגמה, וכך לגרום לתאונה ולסכן את חיי העובד.
  • אמצעי הגנה לראש ולעיניים: באתרי בנייה קיימת סכנה מוגברת של פגיעה בראשו של העובד או בעיניו. חפצים שנופלים ועבודות ריתוך עלולים לסכן את חיי העובד, ולכן יש לדאוג לציוד מתאים כגון משקפי מגן וקסדות.

    המוסד לבטיחות ולגיהות שם לעצמו כמטרה לקדם את תרבות הבטיחות בעבודה באתרי הבנייה בישראל. לטובת מטרה זו, המוס"ל הקים את המוקד הלאומי "קו החיים", על מנת לסייע במאבק בתאונות העבודה באתרי הבנייה בישראל, כאשר הוא רותם את הציבור הישראלי ומשתף אותם במאבק בתופעת תאונות העבודה בענף הבנייה, לצד פעולות רבות נוספות. למוקד הגיעו עד היום אלפי פניות ודיווחים מהציבור הרחב, שהטיפול בהן הביא להצלת חיים. אתרי הבנייה עתירים בגורמי סיכון העלולים לגרום לתאונות עבודה ולמחלות מקצוע. מניעת סיכונים ובקרתם בענף הבנייה מהווים אתגר מתמשך בצמצום תאונות העבודה בישראל. כחלק מהמאבק בתאונות העובדה המוסד לבטיחות ולגהות יוצא במסע הסברה באתרי הבנייה בכדי שאלו יקפידו על הנחיות הבטיחות והמיגון בעונת החורף הקרובה. 

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות