banner
ראול סרוגו // צילום: רז רוגובסקי
ראול סרוגו // צילום: רז רוגובסקי

התאחדות הקבלנים: "המדינה הבטיחה לעצמה תזרים מזומנים מפנק, והובילה לעליית מחירי הקרקע"

ההתאחדות תציג לשר האוצר, אביגדור ליברמן, תוכנית המציעה בין היתר, העלאת הארנונה לתושבים ותיקצוב רשויות מקומיות, הארכת תמ"א 38 בחמש שנים, פטור מתשלום מס הרכישה ברכישת קרקע ושינוי שיטת הזכייה במכרזי רמ"י

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ אומרים כי הצעתם תוצג לשר האוצר על רקע עליית המחירים בשוק הדיור, לאחר ש"במשך כשני עשורים מנסות ממשלות ישראל השונות להתמודד עם עליית המחירים ללא הצלחה".
בהודעה שפרסמה ההתאחדות, היא טוענת כי מדובר בכישלון: "לצערנו עלינו לקבוע כי הכשלון הממשלתי נובע בראש ובראשונה מחוסר נכונות של המדינה להבין כי מדובר במשבר אמיתי, הנובע מפער אמיתי בין הביקוש להיצע כאשר הביקוש לדיור הינו אותנטי".
עוד תוקפים בהתאחדות וטוענים כי המדינה "סירבה להיפרד מחלק מהכנסות העתק שזורמות לקופת המדינה ממכר מקרקעי המדינה וממיסוי מקרקעין ולמעשה ספסרה במחירי הקרקע ע״י שחרור קרקעות באופן מוגבל וקמצני, המתעלם מהצרכים האמיתיים של הציבור בישראל הנובע מהגידול הדמוגרפי יוצא הדופן של ישראל ומגלי עליה מברה״מ אתיופיה, צרפת וכעת אוקראינה. בכך הבטיחה לעצמה המדינה תזרים מזומנים מפנק ויצרה מחסור אמיתי בשוק שהוביל לעליית מחירי הקרקע עד כדי אובדן שליטה".  

לעלות את הארנונה עם הגידול בתושבים
בהתאחדות מונים שורה של "רעות חולות", לטענתם, שלא טופלו במשך השנים והביאו לעליית מחירי הדיור. בין היתר מדובר בהיעדר תשתיות תומכות מגורים, גירעונות הרשויות המקומיות שמקורן בגידול בתושבים ללא עדכון נוסחאות ארנונה ובכלל, "היעדר תקצוב הולם של המדינה, שהטילה על הרשויות המקומיות לשאת בעלויות ובהוצאות כשהמדינה מצידה גורפת כאמור מליארדי שקלים לקופתה". בין היתר מציינים בהתאחדות גם את "התמשכות תהליכי תכנון רישוי ורגולציה מכבידה והיעדר שיתוף פעולה מצד גורמי הרישוי השונים – כל אלה ביחד הפכו את תהליך הייצור של הדירה למתמשך, מסורבל, יקר ובלתי יעיל בעליל ובכך הוסיפו שמן למדורת המחסור ועליית המחירים".
באשר לצעדים שנקטה הממשלה, טוענים בהתאחדות כי מדובר ב"שפנים שנשלפו, כגון תוכניות מע"מ אפס, מחיר למשתכן, מחיר מטרה, ועוד תעלולים שיווקיים שלא הניבו שום תוצאה, למעט שיצרו ביקושים כבושים ו'הצלחות' לרגע, שמהר מאד התפרצו מחדש וליבו את עליות המחירים".  

"קמצנות במתן זכויות הבניה בפינוי בינוי"
התוכנית שתוצג לשר האוצר נוגעת למספר נקודות מרכזיות, בראשן הקפאת מחירי הקרקע ושינוי שיטת הזכיה במכרזי רמ"י. "במקום המרבה במחיר זוכה להצעה הקרובה ביותר לממוצע (בניטרול ההצעות הקיצוניות) או לחציון זוכה, יש להקפיא את מחירי הקרקע עפ"י מחירי 2019.  אין צורך לבצע הפחתות לטובת שום סקטור. המכרזים יהיו מכרזי קרקע נקיים ללא פטנטים, לא מחיר מטרה ולא מחיר למשתכן או שיטה אחרת, אין בכך כל צורך. השוק הוא תחרותי ומגוון ואין סיבה ששחקנים יעלו מחירים כאשר יש מספיק קרקע משווקת (ראה להלן) והתחרות אינה על המחיר", טוענים בהתאחדות.
עוד מציעה התוכנית שיווק מקסימלי של כל 300,000 יח"ד המתוכננות לשוק בתקופת זמן של חצי שנה לכל היותר, כולל קרקע ליח"ד מתוכננות שלא בוצעה בגינן תשתית כלשהי; תמיכה של 5 מיליארד שקל בשנה ברשויות המקומיות עבור תשתיות תומכות מגורים, שיפור הבירוקרטיה, תגבור צוותי מחלקות ההנדסה וקיצור הליכי רישוי, וזאת למשך 3 שנים; הארכת תמ"א 38 ל- 5 שנים, אישור במקביל של חלופת שקד והסרת חסמים בהתחדשות עירונית "בעיקר בשל קמצנות במתן זכויות הבניה בפינוי בינוי". עוד הם מציינים כי תקן 21 לבדיקת כדאיות כלכלית של פרויקטים חייב להיות עם רווח מינימלי של 25% ויותר. שני סעיפים נוספים מציעים להעניק בהוראת שעה פטור מתשלום מס הרכישה ברכישת קרקע ולפעול להקפאת רגולציה חדשה. "חדשות לבקרים מטילים הרגולטורים רגולציה חדשה שמוסיפה עלויות וזמן בניה. יש להקפיא רגולציה חדשה לחמש שנים". 

מההתאחדות נמסר כי: "שוק הנדל״ן הוא שוק תחרותי שפועלות בו מאות אם לא אלפי חברות בניה. מונופול אחד שקיים בשוק הוא מונופול הקרקעות שבידי המדינה (רמ״י) ומונופול שני הינו מונופול התכנון והרישוי שבידי מינהל התכנון והרשויות המקומיות.  את המונופולים האלה ואת התנהלותם צריך לשנות מן הקצה אל הקצה, שכן אחרת לא יהיה שינוי אמיתי במצב".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות