banner
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג
אסטרטג הנדל"ן עמית דובקין // צילום: מיכל מסינג

התחדשות עירונית – הזדמנות לחבר בין מזרח למערב תל אביב

"חשוב מאוד לשלב בשכונות הדרום מזרחיות ממשק מיידי רגלי למערב תל אביב, תחבורה ציבורית מהירה, מודרנית ונוחה, מרכזי תעסוקה ובילוי – זאת במקביל לבנייה המואצת"

מאת: עמית דובקין, יועץ אסטרטגי בתחומי הנדל"ן

כנס ההתחדשות העירונית של מידע כנסים שהתקיים השבוע באוניברסיטת תל אביב, עמד בסימן מפנה בתולדות העיר העברית הראשונה. הכנס עסק לא רק במובן מאליו, התמ"א 38 שמתבצעת בעיקר בצפון הישן ומרכז העיר, אלא גם, ובעיקר בשכונות דרום-מזרח תל אביב שבהן קיימות תכניות מרחיקות לכת הן לתמ"א 38 ובעיקר פינוי בינוי והתחדשות עירונית מקיפה, דוגמת זו המתרחשת כבר בימים אלה ביד אליהו ותהפוך את ציר לה גווארדיה לשדרות רוטשילד" של מזרח העיר.

ההיבט התחבורתי
אין ספק, יוזמות ממשלת ישראל הדוחפת במרוצת השנים האחרונות את העיריות והרשויות המקומיות להתחדשות עירונית, ואף הקימה לשם כך גוף ממלכתי העוסק בנושא זה, מתחילים לתת פירות. קיים, לטעמי, היבט חשוב אחד שעדיין לא נתנו עליו את הדעת, והוא דווקא ההיבט התחבורתי. באופן פרדוקסלי ציר "נתיבי איילון" שנסלל במרוצת 30 השנה האחרונות מצפון לדרום, חצה את העיר תל אביב ואת גוש דן בכלל לשניים ובמידה מסוימת אף העמיק את הפערים הכלכליים והחברתיים שבין "המערב העשיר" לבין "המזרח העני". ניתן לראות זאת, לדוגמא, בפערים העצומים בין מחירי הדירות המגיעים עד כדי כפליים ויותר למ"ר.

פתרון ל"נהר המכוניות" המפריד בין חלקי העיר
דווקא תכנית מגירה דוגמת "פארק גג האיילון" האמורה במהלך העשור הקרוב, ובכלל, לקרות את חלקו המרכזי של ציר "נתיבי איילון" מגשר ההגנה בדרום ועד למחלף ההלכה בצפון, ולכלול בתוכה, בנוסף לבנייה, גם הרבה שטחי ציבור, ריאות ירוקות ופעילויות שונות, יכולה לגשר על הפערים הללו ולהפוך את העיר העברית הראשונה למקשה אחת, בד בבד לתכנית ההתחדשות העירונית המקיפה. במקום "נהר המכוניות" הענק המפריד כיום בין חלקי העיר, ייווצר "ראש גשר" ירוק ונגישות מיידית, ברגל או באופניים, בין, לדוגמא, ציר יגאל אלון, יד אליהו ושכונת התקווה, לבין שכונת מונטיפיורי, מתחם רחוב המסגר המיועד להיות הסיטי החדשה של תל אביב,  בואכה שדרות רוטשילד.

בד בבד, חשוב יהיה לקדם לאחר הקו האדום, שיחבר טוב יותר את צפון העיר עם השכונות הדרומיות ויפו, בואכה בת ים, גם את הקווים הבאים של הרכבת הקלה, ביניהם הקו הירוק ובמיוחד את הקו הסגול המיועד להגיע לדרום-מזרח העיר. נסיון ערים גדולות בעולם מלמד שקווים כאלה של רכבות תחתיות או עיליות יצרו מהפך משמעותי ושדרגו אזורים נידחים. דוגמא מובהקת לכך מהווה איזור ה"קנרי וורף", במזרח לונדון שעד לשנות ה-80 של המאה שעברה נחשב לפריפיאלי ובעייתי מאוד, ואילו כיום חיבורו באמצעות הרכבת ובניית מגדלי משרדים מודרניים, הפכו את היוצרות.

השכונות הדרום מזרחיות
כך גם חשוב מאוד שיקרה בשכונות הדרום-מזרחיות, שישלבו גם ממשק מיידי רגלי ל"מערב תל אביב", גם תחבורה ציבורית מהירה, מודרנית ונוחה, ובד בבד כמובן גם מרכזי תעסוקה, קניות ובילוי חדשים, זאת במקביל לבנייה המואצת שאפשר רק לברך עליה. כמו כן הולך ומתממש תהליך משמעותי נוסף של העברת כל נכסי הנדל"ן בשכונות אלה בטאבו, זאת לאחר שבמשך עשרות בשנים הם היו במעמד של "מושע", כלומר בעלות משותפת של כלל בעלי הדירות על הנכסים בכל בניין ובניין, מה שכמובן הוריד מאוד את האטרקטיביות שלהם ובהתייחס לכך גם רמת המחירים.

בכנס להתחדשות עירונית של מידע כנסים, השתתפו בין היתר שר השיכון יואב גלנט, בכירי העיריה, אדריכלים, מתכננים ומקבלי ההחלטות, ואין לי ספק כי זו הייתה נקודת ציון חשובה לא רק בחייה של תל אביב, אלא גם בתכניות הממשלה לייצר דיור זמין לזוגות צעירים ומשפרי דיור ולשדרג לאין שיעור את חזות הערים הותיקות, כיאה וכנאה למדינה משגשגת הממוקמת במיקום של כבוד בין מדינות ה-OECD.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות