banner
ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי (באדיבות דוברות העיריה)
ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי (באדיבות דוברות העיריה)

ראש עיריית קריית אונו: "אישור התכנית הוא אירוע היסטורי"

התייחסות ראש העיר, ישראל גל, לתוכנית המיתאר וראיון מיוחד עם מהנדסת העיר קריית אונו, אדריכלית אנדה בר: "לא תשמעו יזם שאומר שהעיריה לא סייע לו לקדם התחדשות עירונית"

ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו // צילום: ראובן קופיצ'ינסקי (באדיבות דוברות העיריה)

אדריכלית אנדה בר, מהנדסת העיר קריית אונו, מכהנת מזה כעשור בתפקיד ומאחוריה רקורד מרשים של עשייה במגזר הפרטי והציבורי, בין היתר ברמ"י, משרד הפנים ובחברות יזמיות. בעבר היתה בר יו"ר עמותת האדריכלים, שם היא פעילה עד היום. על השאלה מדוע בסוף בחרה במגזר הציבורי, היא אומרת: "יש יתרונות וחסרונות בכל מקום. המגזר הציבורי יותר מעניין ומאפשר יותר עשייה עם חזון. המטרה במגזר הפרטי היא להרוויח כסף, לא שזה רע, אולם המטרה כאן היא לבנות את העתיד".

מתחם לוי אשכול צפון - שבילי אפנים, בתי קפה וחנויות במפלס הרחוב // תכנון: משה צור. הדמייה וויופוניט. באדיבות דוברות העיריה.
מתחם לוי אשכול צפון – שבילי אפנים, בתי קפה וחנויות במפלס הרחוב // תכנון: משה צור. הדמייה וויופוניט. באדיבות דוברות העיריה.

תוכנית המיתאר: "הרוב המכריע של הגידול נובע ממימוש תוכנית תקפות"

בראיון ל"מגדילים", מספרת אדריכלית בר על תוכנית המיתאר לקריית אונו, שהתפתחה למעשה מתוך ניסיון קודם לגבש תוכנית כוללנית לעיר, עוד בימים שקריית אונו היתה חלק מוועדה מרחבית. כיום לקריית אונו יש ועדה מקומית לתכנון ובנייה, הגישות השתנו ומתוכניות מפורטות עברה הרשות לביצוע תוכניות כוללניות יותר. בשנה וחצי האחרונות שקדו בעיריה על תוכנית המיתאר שאושרה לאחרונה. אדריכלית בר: "תוכנית המתאר התחילה לפני שנה וחצי, היא קובעת את חזון העיר ל 2040 ואת יעד האוכלוסייה ל-80 אלף. מדובר בהכפלת האוכלוסייה אבל הרוב המכריע של הגידול נובע ממימוש תוכנית תקפות באזור תל השומר, שיתממשו לאחר פינוי תל השומר ועוד שתי תוכנית, בצומת סביון וצומת בר אילן, שכעת מתחיל הפיתוח שלהן".

ראש העיר: "אישור התכנית הוא אירוע היסטורי"

אלא שעם אישור תוכנית המיתאר "זכה" ראש העיר, ישראל גל, שכיהן בעבר כמ"מ ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית-  למטח התנגדויות מתוקשרות. בסביבתו לא מתרגשים, וטוענים כי מדובר בבעלי אינטרסים פוליטיים, הפועלים נגדו לקראת הבחירות הבאות וקרבות.

ראש העיר, ישראל גל מסביר כי:  "תכנית המתאר מקיפה וכוללת את כל ההיבטים התכנוניים, הקהילתיים והתרבותיים של קריית אונו ומכאן חשיבותה. לאחר שנים של הכנה ועבודה מאומצת של טובי המומחים ובשיתוף הציבור, לקריית אונו יש לא רק חזון מגובש אלא גם תכנית עבודה מפורטת, שמאפשרת לכולם לתכנן ולפעול בתוך מסגרת וכללים קבועים מראש. אנו גאים להיות בין הערים המובילות בישראל גם בהיבט התכנוני ובחזון שלנו לעתיד העיר. אישור התכנית הוא אירוע היסטורי, לא פחות מזה, ולכן נציג אותה לציבור ברוב עם.

מתחם בר יהודה, מבט מרחוב לוי אשכול כולל עירוב שימושים // תכנון: יסקי מור סיוון. הדמייה: וויופוניט. באדיבות דוברות העיריה.
מתחם בר יהודה, מבט מרחוב לוי אשכול כולל עירוב שימושים // תכנון: יסקי מור סיוון. הדמייה: וויופוינט. באדיבות דוברות העיריה.

"בשנים האחרונות טענו כנגדנו כי אנו פועלים ומאשרים תכניות ללא תכנית מתאר, וכי יש ראשית לאשר את תכנית המתאר ורק לאחר מכן תכניות בנייה. טענה זו לא יכולה שוב להיטען, ועל מנת לסבר את האוזן אוסיף ואומר, כי במהלך השנים האחרונות אישרנו תכניות רק לאור תכנית המתאר המתגבשת. אני מבקש להודות לצוות המקצועי של העירייה ולנציגי כל משרדי הממשלה, אשר הקדישו שנים של עבודה מקצועית והובילו את תכנית המתאר הלכה למעשה.  תודה מיוחדת לציבור תושבי קריית אונו אשר היה שותף ומעורב בתהליכי התכנון. התכנית הזו משקפת את רצון הציבור וצרכי העיר העתידיים".

 לשאלה האם התוכנית תגרום לציפוף העיר, עונה אדריכלית בר כי: "התוכנית מדברת על ציפוף מתון, שנובע מהתחדשות עירונית על שני הצירים הראשיים של העיר, רחוב לוי אשכול ורחוב שלמה המלך. ביתרת העיר ובעיקר קריית אונו הוותיקה, ברובה צמודי קרקע, לא יחול שינוי. התוכנית בחרה, גם לאחר שהיא שמעה את הציבור בתהליך שיתוף ציבור ארוך ומובנה, להגיד במפורש שבטווח התוכנית האזורים יישארו כפי שהם, בנייה נמוכה צמודת קרקע. לא יהיו הגדלת זכויות".

אדריכלית אנדה בר, מהנדסת העיר קריית אונו // באדיבות דוברות העירייה
אדריכלית אנדה בר, מהנדסת העיר קריית אונו // באדיבות אנדה

כיצד התוכנית פותרת את עומסי התנועה הצפויים?
"לתוכנית יש נספח תנועה וניתוח קיים ועתידי במרחב, והיא מציעה יותר תחבורה ציבורית. זה הפתרון האמיתי. גם אם היינו חושבים שזה הפתרון, בקריית אונו אין אפשרות טכנית להרחבת כבישים. טכנית, כל העיר מבונה ואת שני הרחובות הראשיים שעליהם אנחנו מציעים התחדשות עירונית- המלצנו להרחיב עוד לפני תוכנית המיתאר. זאת ועוד, כל תוכניות הפינוי בינוי שהובלנו לאורכם של הצירים הללו, חייבו הפרשה לצרכי ציבור, מדרכה, רחוב, נת"צ וכו'- זכות הדרך תחייב התייחסות טובה יותר. לגבי לוי אשכול, היא תאפשר את מעבר קו התכלת של הרכבת הקלה, קו שעדיין לא קיים בתמ"א הארצית ואנחנו מקדמים אותו מול שר התחבורה".

אדריכלית בר: "התחדשות עירונית מונעת ככל האפשר 'כיבוש' שטחים פנויים"

האם יש בעיר קרקעות פנויות לבניית מגורים?
"יש שתי שכונות חדשות בצומת בר אילן וצומת סביון, שיכללו כ- 3000 יח"ד. כמעט ואין קרקעות פנויות".

אז התחדשות עירונית היא הפתרון לחידוש שכונות בקריית אונו?
"התחדשות עירונית מונעת ככל האפשר "כיבוש" שטחים פנויים והיא משימה לאומית, שלא בהכרח קשורה לשאלה האם יש או אין לעיר רזרבות".

משרדי אגף הרווחה של העיריה הנבנים במתחם בר יהודה // תכנון: יסקי מור סיון הדמיה: וויופוניט. באדיבות דוברות העיריה.
משרדי אגף הרווחה של העיריה הנבנים במתחם בר יהודה // תכנון: יסקי מור סיון / הדמיה: וויופוינט. באדיבות דוברות העיריה.

מה סדר הגודל של פרויקטים לפינוי בינוי בעיר?
"אנחנו מקדמים הכי הרבה פרויקטים ביחס לגודל העיר, כולל פינוי בינוי וחיזוק מבנים בתמ"א 38. הפוטנציאל הוא קרוב ל- 4000 יח"ד במימוש מקסימאלי. אנחנו פועלים לפי מדיניות ברורה וכל תושב יודע אם הבית שלא מיועד לפינוי בינוי ואם לא אז למה לא. כל הבתים שהיו מיועדים להתחדשות עירונית נמצאים בתהליך תכנון וביצוע. כולם עברו ועדה מקומית. מדובר בכמחצית ממימוש הפוטנציאל וכל השאר הם פרויקטים של תמ"א38 לחיזוק מבנים.

"מעניין לציין שבשנת 2010 עמדו על אפס היתרים לפרויקטים של התחדשות עירונית וכל ההיתרים למגורים היו שלא במסגרת התמ"א ואילו בשנת 2015 הגענו לחצי חצי, כלומר מספר ההיתרים התחלק בין תמ"א לבין מגורים חדשים. מחצית מיחידות הדיור שנבנות היום הן תוצאה של התחדשות העירונית, מדובר במאות יח"ד".

"אפשר לצמצם בירוקרטיה. לצערי הרפורמה לא הוכיחה את עצמה בינתיים"

האם העיריות מהוות חסם לקידום ההתחדשות העירונית כפי שנטען נגדן לא אחת?
החסם המרכזי הוא הבירוקרטיה. בכל הנוגע לעיריות מדובר בעניין של מדיניות. יש עיריות שלא מקדמות ואם עיריה לא רוצה לקדם אז לא יעזור כלום. אצלנו זו עיריה שמקדמת התחדשות עירונית. לא תשמעו יזם שאומר שהעיריה לא סייע לו לקדם התחדשות עירונית. אני בהחלט שותפה לאמירה שהתהליכים ארוכים מידי. אפשר לצמצם בירוקרטיה. לצערי הרפורמה לא הוכיחה את עצמה בינתיים. שינוי הגישה בוצעה מתוך כוונה טובה, ברור שאף אחד לא ניסה לסבך את המצב אבל במבחן התוצאה- צריך לשחרר חסמים".

מה מקשה על העיריה בקידום פרויקטים?
"הרגולציה מצד אחד, שמחייבת אותנו לנקוט בהליכים קבועים בחוק ומצד השני הרצון לקצר ולקדם תהליכים".

ראש העיר נותן גיבוי?
"זה לא מובן מאליו שראש עיר מעודד את התהליך הזה, כי מבחינת הרשות המקומית בראייה הצרה, זה נטל על העיר  ותוכנית מיתאר היא קרב. הוא מתעלה על הכל ומבין שזה חשוב ומקדם גם וגם. שאפו".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות