דף הבית > חדשות > עיריית ת"א צפויה להפחית את תקן החנייה למקסימום של 0.5 חניות לדירה
תל אביב // depositphotos
עיריית ת"א צפויה להפחית את תקן החנייה למקסימום של 0.5 חניות לדירה
עוד צעד דרמטי של עיריית תל אביב: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תדון השבוע בהצעה להפחתת תקן החנייה במרכז העיר ל-0.5 ובאזורים מרוחקים ל-0.8, לכל היותר. לא תחול חובת קניית חנייה בעת רכישת דירה. הוועדה תהיה רשאית להמיר שטחי חנייה תת קרקעית שאושרו לשטחים עיקריים
תל אביב // depositphotos
פחות חנייה: רובעים 3-6 במרכז תל אביב צפויים להרעה בתנאי החנייה, לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה תדון השבוע בהצעה להפחית את התקן ל- 0.5 חניות ליחידת דיור לכל היותר. ברובעים הצדדים, 1,2,7-9 יעמוד התקן על 0.8 חניות ליחידת דיור לכל היותר.
בהצעת ההחלטה שתובא לדיון כאמור, מנמקת העירייה את השינוי הצפוי בצורך לעודד תחבורה בת קיימא: "הפחתת תקן החנייה הינה מרכיב בתוך מכלול פעולות לגיבוש מדיניות תחבורה כוללת ומקיימת בעיר", נכתב במסמך, "בנוסף, הפחתת תקן החנייה תאפשר להגדיל את הכדאיות הכלכלית להתחדשות עירונית וצפויה להפחית את יוקר הדיור בעי בשל העלויות הגבוהות להקמת חניה (המגולמות במחיר הדירה) והעלויות הגבוהות לתפעול ותחזוק חניה".
עוד על פי ההצעה "מאחר והתקן המוצע הינו תקן מקסימום, ניתן יהיה לקבוע בתוכנית תקן נמוך יותר עד לתקן 0". קביעת התקן תקבע על פי קרטריונים של רמת השירות בתחבורה ציבורית בסביבת התוכנית המוצעת, מאפייני הדיור (כגון גודל, בעלות או שכירות, תמהיל ועוד) וכן, קונפליקטים בין כניסות לחניות לבין יתר המשתמשים בדרך.
על פי ההערכות, המדיניות החדשה תחול על תוכניות חדשות ולא תפגע או תפחית מקומות חנייה שאושרו במסגרת היתר קיים. "הוועדה תהיה רשאית לדרוש אי הצמדה של חניות ליחידות דיור, כך שלא תהיה חובת קנייה חנייה בעת קניית יחידת דיור", נכתב בהצעה וכן הוועדה תהיה רשאית להמיר שטחי חנייה תת קרקעית בתוכניות מאושרות לשטחים עיקריים, בדגש על מגרשים גדולים, תוך הקטנת תקן החנייה.
שינוי נוסף שצפוי להתקבל נוגע לחניונים ציבוריים בבעלות פרטית במגרשי מגורים, אשר על פי ההצעה יאושרו על ידי הוועדה בכפוף למדיניות עירונית. יודגש כי המסמך ממליץ להחיל את הנחיות המדיניות גם על היתרי בנייה מכוח תוכניות תקפות ובתוך כך לעדכן תקני חנייה למגורים בתוכניות חדשות גם את תוכנית ח' (תוכנית מיתאר לחנייה שגובשה בשנות ה-90).
לדברי יהודה כתב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז, סגן התאחדות הקבלנים בוני הארץ "תל אביב זקוקה בדחיפות לקווי תחבורה ציבורית שישחררו אותה מעומס התנועה שאנו חווים כיום. אולם אלה רחוקים מאד מיישום ואני חושש כי יעברו עוד שנים עד שנראה אותם נכנסים לפעולה. לכן, עם כל ההבנה והידיעה כי יש להתאים את תקני החניה ברחבי העיר לתקופה בה תחבורה ציבורית בדגש על קווי המתע"ן והמטרו יהוו תחליף מתאים, לא יתכן ליישם מדיניות זאת כאשר פעילותם עוד רחוקה . ראוי לאמץ מדיניות כפי שאנו מציעים בדיונים שמקיים הארגון עם העירייה כבר תקופה ארוכה, כי תהיה תקופת ביניים בה ימשיכו הפרויקטים לצאת לדרך על פי תקני החנייה הקיימים, תוך התחייבות כי הייעוד של שטחי החניה ישתנה בעתיד, עם הפעלת קווי התחבורה הציבורית, לשימושים עיקריים שונים כמו מגורים, מסחר גלריות לאומנות . ללא תקופת ביניים זאת, אני צופה פגיעה גדולה מאד ביישום של פרויקטים חדשים בין למגורים ובין לנכסים מניבים. לדוגמא בתחום ההתחדשות העירונית , סביר כי בעלי דירות קיימות לא יהיו מוכנים לוותר על חניה ויראו בכך פגיעה בזכות הקניין ולכן החניה תגרע מהדירות החדשות. הדבר יקשה על מכירת הדירות החדשות וצפוי לפגוע כלכלית בפרויקטים במוטיבציה להוציא אותם לפועל, למותר לציין שאם תיושם מדיניות זאת, מחירי החניות ימשיכו לעלות".
עו"ד צבי שוב מומחה בתכנון ובניה ונדל"ן: ״תיקון תקנות החניה בשנים האחרונות בעקבות התשתיות הוא שהוביל למגמה שממשיכה עיריית תל אביב. תל אביב תהנה בעוד מספר שנים מתחבורה ציבורית ענפה ומגוונת ובעיקר מקווי הרכבת הקלה והמטרו. אולם עד שאלה יתחילו לפעול, יעברו עוד שנים לא מעטות . מספיק לראות כעת כשהרכבת הכבדה מושבתת, את העומסים הקשים והפקקים בכבישים וזאת על אף שלא כל המשק חזר לעבודה מלאה או עובד מהבית. בהחלטות בעניין תקני החניה הציבורית ותקני החניה בבנייני משרדים כמו גם מגורים, צריך להביא בחשבון את העובדה שהתשתיות התחבורתיות עוד לא פועלות. אם יצומצמו כעת התקנים אנו נידרדר למצב של עומס תחבורתי קיצוני שבו אנשים לא יוכלו לצאת מהבית. על כן, נדרש לבחון האם כדאי להפעיל את תקני החניה כבר מעכשיו או להמתין בסבלנות עד שנדע בוודאות מתי היקף התחבורה הציבורים יגדל משמעותית. יהיה נכון הרבה יותר לבצע דברים בהדרגה ואף לתקופות ניסיון תוך הפקת לקחים".
דוד זהבי מנכ"ל משותף חטיבת התחדשות עירונית בחברת אורבן נדל"ן: "התכנון לצמצם את תקני החנייה בתל אביב הוא נכון אך העיתוי גרוע ואיננו מתאים. העיר תל אביב עדיין אינה ערוכה לקליטה של כל כך הרבה נוסעים בתחבורה הציבורית. מדובר בצעד שצריך להיעשות בשלבים מרווחים כיוון שלתושבי העיר כמו גם מטרופולין תל אביב, ייקח זמן רב לעכל את הרעיון ולהתמודד עם הרגלי חיים חדשים. הדבר נכון בייחוד לתושבי העיר הוותיקה. עולה גם השאלה מה לגבי החניות בפרויקטים קיימים או בפרויקטי התחדשות עירונית שטרם יצאו לפועל אבל יזמים כבר הבטיחו לבעלי הדירות חנייה? מה קורה עם חוזים שנחתמו ואיך יתמודדו עם עיכובים בהקמת הרכבת הקלה ככל שיהיו ככאלה? קיימים הרבה "חורים" ברעיון של צמצום תקן החניות בעיר, שאלות הנוגעות לאיך הצמצום יקרה ומתי. בתקופת הקורונה ראינו מה קורה כאשר אין רכבות, אם יהיה מצב דומה בעתיד ולא יהיו חניות העיר תושבת. הנושא עלול להתגלגל לשורה של תביעות ובג"צים מאחר והתושבים ועיריית תל אביב לא בשלים לכך, על כך השינוי צריך להיעשות בשלבים ויש להתנות את הצמצום בסיום הביצוע של הרכבת הקלה".
הראל פרץ, מנהל חטיבת התחדשות עירונית בקבוצת גבאי: "בערים מתקדמות כמו העיר תל אביב, הרעיון של הפחתת תקן החנייה לדירה הוא רעיון נכון, שתואם את מה שקורה היום בכל המטרופולינים בעולם. אלא שבישראל, להבדיל מפריס, ברלין או מנהטן, עדיין לא קיימת התשתית התחבורתית המפותחת שיש במקומות אחרים בעולם. נכון להיום אנשים עוד לא יכולים להסתמך רק על אופניים (אין שבילים), אוטובוסים או רכבת. ולכן מדובר בפתרון שהוא טוב מאוד בתיאוריה, אבל כל עוד לא יהיה שיפור משמעותי בתשתית התחבורתית בעיר, ברמה הפרקטית זה לא הטיימינג הנכון להוציא אותו אל הפועל. חשוב גם לזכור שאחד התמריצים העיקריים לאנשים בבואם להיכנס לפרויקט של התחדשות עירונית הוא נושא החנייה, שהיא מצרך שהופך נדיר ומבוקש בעיקר במרכזי הערים הצפופות. ללא התמריץ הזה עלולים יזמי התחדשות עירונית לחוות קושי במכירת דירות חדשות".
מרט יודלביץ, מנכ"ל אנגלאינווסט התחדשות עירונית: "ההחלטה שקיבלה עיריית תל אביב היא "החלטת אין ברירה", משום שבסופו של דבר, צריך לשחרר את מרכזי הערים הגדולות כמו ת"א, ירושלים, חיפה וראשל"צ מעומסי התנועה הבלתי סבירים שכבר מורגשים שם. יחד עם זאת, לשחרר את התנועה הסואנת במרכזי הערים אפשר אך ורק עם שיפור מאוד משמעותי של התחבורה הציבורית. אמנם העולם הולך לכיוון של תחבורה ירוקה יותר ונגישה יותר ושואפים שכבר בעתיד הקרוב נוכל לוותר על הרכבים הפרטיים, אבל נכון להיום התחבורה הציבורית לא מפותחת דיה, ייקח עוד כמה שנים עד שהרכבת הקלה תפעל (גם אז רק במתכונת מצומצמת) ובינתיים זה קשה עד כדי בלתי אפשרי למשפחה להתקיים ללא רכב פרטי.
לכן אני חושב שהגבלה של עד כדי חצי מקום חנייה לדירה חדשה בתל אביב תפגע בצורה די משמעותית ביזמים וברוכשי דירות פוטנציאליים. שיווק דירות חדשות ללא אפשרות למקום חנייה אחד לפחות לכל דירה עלול לפגוע באופן דרמטי בקצב המכירות ולהקטין את כמות הלקוחות הפוטנציאליים, שלא יכולים לתפקד ללא רכב פרטי".
ישראל אברמוב, מנכ"ל קבוצת אלד פסגות, אומר כי: "אני מבין את הרציונל שמאחורי החלטת עירית תל אביב, אבל חושש מאוד שההחלטה להפחית את תקני החנייה, ובמיוחד בשכונות הפריפריה של תל אביב, דוגמת דרום העיר, הינה גורפת מידי. לדעתי דווקא האינטרס העליון של מקבלי ההחלטות בעירייה הינו למשוך לשכונות אלה אוכלוסייה חזקה, כולל כזו שיש ברשותה מכונית פרטית ולא להסתמך אך ורק על תחבורה ציבורית. על כן אני סבור שטוב יעשו בעירית תל אביב אם יהפכו את ההחלטה מגורפת להחלטה דיפרנציאלית לכל שכונה ושכונה".
ארז כהן, שמאי ומשפטן, מציין כי: "דעתי בעניין זה מעורבת. מחד גיסא אין ספק שהעיר תל אביב שהפכה לכרך סואן וצפוף לעייפה בכלי תחבורה פרטיים, סובלת כבר היום קשות מבעיות חנייה ועל כן אפשר להבין את ההיגיון שבהחלטה זו. מאידך גיסא, לא הייתי מסתמך אך ורק על הורדת תקנים גורפת, אלא גם ובעיקר על המשך פיתוח פתרונות תחבורתיים לטווח הארוך. לכן הורדת תקני חנייה לבדה איננה פתרון אסטרטגי, אלא "אספירין" נקודתי בלבד".