צילום דוברות ההסתדרות

סיקור מיוחד: האם פגיעה של מיליונים בכיס היזמים תעשה סוף לתאונות העבודה?

עוד דיון של היזמים וההסתדרות הסתיים בלא כלום: תאונת העבודה שגבתה את חייהם של ארבעה פועלים באתר הבנייה ביבנה השבוע, הובילה לעוד צעדים חסרי שיניים. למרות שהחוק והמספרים מעידים כי הפגיעה בכיס של היזמים היא זו שיכולה לזעזע את הענף ולמנוע את האסון הבא- לא נאמרה אף מילה בנושא

כרמלה קופר 21.05.2019

צילום דוברות ההסתדרות

למרות כל ההכרזות והתכנית למניעת תאונות העבודה באתרי הבנייה בארץ, עוד ארבעה פועלים קיפחו את חייהם השבוע באתר בנייה ביבנה, בעקבות קריסת חלקי מנוף. המאמצים הממסדיים להילחם בתאונות העבודה נכשלים פעם אחר פעם. בהסתדרות העובדים כינסו דיון בעקבות האסון ולרגע היה נדמה כי הנה משם תצא לה הבשורה אבל שוב, הדיון הסתיים בלא כלום.  לדיון שהוגדר כ"חירום" הגיעו בכירים בענף ובמשק, ביניהם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד ונשיא התאחדות קבלנים בוני הארץ ראול סרוגו. בין היתר, הוחלט בדיון על הקמת מטה בטיחות, מפגשי הסברה, כנס למעסיקים ולעובדים, הכשרות בטיחות, תכנית עבודה או במילים אחרות, אין חדש תחת השמש. בר-דוד וסרוגו, יצאו בעקבות הדיון בהכרזה ריקה מתוכן: "המקרים הטרגיים בענף הבנייה הם לא גזירה משמים. בשיתוף פעולה ניתן יהיה לצמצם באופן דרמטי את הנפגעים בתאונות העבודה באתרי הבנייה. על הממשלה, המעסיקים והעובדים לשלב ידיים על מנת להילחם במשבר הבטיחות בענף הבנייה".

יזם עלול להפסיד עד 1.357 מיליון שקל בסגירת אתר לחודש
בתוך כך, אי אפשר להתעלם מהשתיקה הרועמת באשר לאפשרות הפגיעה בכיסם של היזמים, אשר תזעזע את הענף ותשים סוף לתאונות העבודה. מבדיקה שערך משרד שמאות המקרקעין ישראל יעקב עולה, כי יזם עלול להפסיד עד 1.357 מיליון שקל במידה והאתר ייסגר לחודש אחד בשל ליקויי בטיחות וזאת לא כולל קנס שיכול להגיע ל-2.5 מיליון שקל. יעקב: "בפרויקט יזמי הנבנה על קרקעות של רשות מקרקעי ישראל, סגירת אתר הבנייה עקב ליקויי בטיחות יגדיל את עלויות הפרויקט ב-457 אלף שקל ובמידה והקבלן יוצא מהפרויקט עלויות יזנקו ל-1.357 מיליון שקל. יש לציין כי ככל שהפרויקט גדול יותר כך חלק מהעלויות צפויות לגדול. במידה ומדובר בפרויקט תמ"א הגידול בעלויות הפרויקט עקב סגירת אתר הבנייה יכול להגיע ל-265 אלף שקל ובמידה והאתר נסגר לזמן ארוך מהרגיל וקבלן העבודה החליט לצאת מהפרויקט העלויות יקפצו ל-1.165 מיליון שקל".

עוד אומר יעקב כי:  "השבתת אתר בנייה גוררת הוצאות עצומות כדוגמת 13 אלף שקל בגין השכרת מנוף, 18 אלף שקל בגין השכרת פיגומים, 35 אלף שקל לחודש כדי להגביר את השמירה באתר המתבצעת 24 שעות בכל ימות השבוע, כ-40 אלף שקל בשל גידול בעלויות המימון כתוצאה מהתארכות זמן הביצוע של הפרויקט. לכך יש להוסיף פיצוי לרוכשי הדירות בשל איחור מסירה וחילוט ערבויות של רמ"י עד ל-15% מערך הקרקע. המחקר מראה שחור על גבי לבן שליקויי בנייה אינם משתלמים ליזמים ועלולים להסב לו נזקים כלכליים משמעותיים. אני מעריך שבחודשים הקרובים המדינה תהיה אקטיבית יותר בפעילותה נגד ליקויי בנייה בעקבות הלחץ הציבורי. אנחנו נראה יותר צווי הפסקת עבודה באתרי בנייה בהם יש ליקויי בטיחות משמעותיים. לכן זה הזמן לבדוק את האתר ולתקן את כל הליקויים לפני שהרגולטור מתערב וכמובן לפני שתהיה פגיעה בחיי אדם".

עו"ד דפנה גבור // צילום: חן ליאופולד
עו"ד דפנה גבור // צילום: חן ליאופולד

עו"ד דפנה גבור-חייבי ממשרד עורכי-הדין גבור, מסבירה כי: "בחקיקה הישראלית ישנן הוראות ספציפיות וברורות להבטחת בטיחות העובדים בבנייה החקיקה מטילה את האחריות לבטיחות העובד על כל אחד בשרשרת "הפיקוד", החל מהיזם, אשר באחריותו לבחור ולהתקשר עם גורמים מתאימים ובעלי ניסיון ולוודא כי אלו מקבלים על עצמם את כללי הבטיחות כלפי העובדים, דרך מבצע הקבלן המבצע בפועל, למתכננים השונים, ועד למנהל העבודה באתר. כל אלו מחויבים לפעול על פי כללי הבטיחות ולשים את בטיחות העובדים לנגד עיניהם. החוק אף מחייב במקרים מסוימים מינוי ממונה בטיחות בעבודה אשר יהיה נוכח באתר הבניה ויפקח ויבדוק כי מתקיימות הוראות פקודת הבטיחות בעבודה. החוק אף קובע כי מתוך עובדי אתר הבנייה יוכשרו "נאמני בטיחות" שהם למעשה עובדים בבנייה אשר עוברים הדרכה והכשרה לזיהוי בעיות בטיחות ופתרונן. הבעיה לדעתי הינה בשני מישורים – האחד מישור העברת האחריות – הרבה קבלנים, מתכננים וכד' עובדים עם קבלני משנה וכריבוי המשתתפים כך ריבוי הבעיות והסיכוי ל"טלפון שבור". השני הינו מישור הפיקוח – מאחר ואין ממונה בטיחות בעבודה הנוכח באתר בכל שעות הפעילות, הוא אינו יכול לפקח באמת על הנעשה באתר. צמצום הגורמים המעורבים בהליך הבנייה והגדלת הפיקוח על ידי מומחי בטיחות, תוך הגדלת מודעות עובדי אתר הבניה לבטיחות (ביצוע הדרכות בטיחות, הכשרת נאמני בטיחות וכד'), הינם המפתח למניעת תאונות נוספות בעתיד".

ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

שמאי ומשפטן ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מציין כי: "הסטטיסטיקה הנוראה הזו של אסונות דוגמת אסון המנוף שקרה אתמול באתר בנייה ביבנה איננה מקרית כלל ועיקר. מבנה שוק הנדל"ן הינו כזה שברוב רובם של המקרים החברות היזמיות אינן החברות המבצעות את הפרויקט וחלוקה דיכוטומית זו מביאה במקרים רבים לחוסר תיאום מוחלט בין הגורמים, מה שמשפיע מאד גם על נושא הבטיחות באתרי הבנייה. ענף הבנייה מונע מבסיס כלכלי מובהק תוך ניסיון למקסם רווח, לחסוך בעלויות ולסיים את הפרויקט כמה שיותר מהר. עובדה זו כשלעצמה פוגעת במקרים רבים הן באיכות והן בבטיחות. הנני מפציר במקבלי ההחלטות באוצר ובממשלה לכפות ברגולציה גופים מקצועיים חיצוניים שיפקחו על הבטיחות באתרי הבנייה. כמו כן, ובמקרה של יזמים וקבלנים מבצעים נפרדים, ליצור מנגנון שיפקח על כל שלבי תהליך הבנייה החל משלב התכנון ועד לגמר ולאכלוס ובנוסף לכך, מיד עם הקמת אתר בנייה, לייצר פיקוח מדוקדק ביותר על נושא הבטיחות באתר ויישום הנהלים במלואם. זהו מצב חמור ובלתי נסבל של זילות בחיי אדם! לנקוט בכל האמצעים, לרבות קנסות כבדים על מנת למזער עד כמה שניתן מקרים טרגיים שכאלה".

יהודה הרציג // יחצ
יהודה הרציג // יחצ

היזם יהודה הרציג בעלי קבוצת "הרציג נדל"ן, סבור כי הפיקוח על אתרי הבנייה אינו הבעיה המרכזית: "העובדה שמידי שנה נהרגים ונפצעים בתאונות אלה מאות רבות של פועלים, מספר לא נמוך בהרבה מהנפגעים בתאונות דרכים, מחייב "אתחול מחדש" של החשיבה לפתרון נושא כאוב זה. כיזם ותיק, המקפיד קלה כחמורה על נושא הבטיחות, אני מוצא שהבעיה המרכזית איננה דווקא פיקוח על אתרי הבנייה, אלא העובדה הפשוטה שענף הבנייה במדינת ישראל מפגר בעשרות שנים רבות לעומת העולם הרחב. הוא איננו ממוכן וטכנולוגי כלל ועיקר. הוא עתיר ידיים עובדות. משך בניית פרויקט ממוצע לוקחת 3-4 שנים, כפליים ויותר מאשר בחו"ל. תקורות הקבלנים והיזמים גבוהות משום כך במיוחד, הן בשל שכר העבודה של עשרות רבות של פועלים והן בשל הימשכות הפרויקטים, שלא לדבר על נושא המיסוי. אין זה סוד שעובדה זו גורמת גם לכך שמידי שנה גדל והולך המחסור ביחידות דיור. פשוט לא מספיקים לעמוד במכסות הנדרשות. אני קורא לכל מקבלי ההחלטות לפעול למען תיעוש ומיכון ענף הבנייה. הוא יהפוך על ידי כך לנקי יותר, יעיל יותר וגם, וזה הכי חשוב, הרבה יותר בטוח מכפי שהוא כיום".

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

בואו להגיב ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו עכשיו לקבוצת הפייסבוק הפורום הישראלי להתחדשות עירונית >>> להצטרפות

דרג את הכתבה

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות