banner
אילוסטציה //צילום: depositphotos
אילוסטציה //צילום: depositphotos

העגלה דוהרת: פריחתה של ההתחדשות העירונית במגזר החרדי

בתחום ההתחדשות העירונית, המגזר החרדי יישר קו ואף משיג בהיקף הפרויקטים את המגזר החילוני. למה הרבה יותר קל לקדם התחדשות עירונית במגזר ומתי החברות הגדולות יזהו את הפוטנציאל ויקפצו על העגלה?

מאת: עו"ד יניב לאור – משרד לאור גבאי

עד כמה מתאימה הקדמה התכנונית שנכפתה על מדינת ישראל עקב חשש מרעידות אדמה והתקפות טילים למגזר החרדי? ובכן שלא כמו במקרים רבים אחרים, בהם ישנה חומה בצורה של פער בלתי ניתן לגישור בין המגזר החילוני למגזר החרדי, למרבה הפלא, דווקא בתחום ההתחדשות העירונית, המגזר החרדי יישר קו ואף משיג בהיקף הפרויקטים את המגזר החילוני.

המגזר עשה אדפטציה לצרכיו ולאורח חייו הדתי
המגזר החרדי לא איחר לזהות את מלוא הפוטנציאל הגלום בהתחדשות עירונית וכמובן שבאופן מידי עשה אדפטציה לצרכיו ולאורח חייו הדתי.

עו"ד יניב לאור // צילום: יוני קלברמן
עו"ד יניב לאור // צילום: יוני קלברמן

הציבור החרדי, אשר ברובו מורכב ממשפחות מרובות ילדים, כמהה להרחבת שטח המגורים של הדירה מכורח הנסיבות המבורכות ולאו דווקא מטעמי נוחות כבמגזר החילוני. יחד עם זאת, מרפסת סוכה בבית חרדי הינה מצרך בסיסי שהינו פקטור אקוטי אשר גורם לעליית ערך משמעותית, בשל היכולת לבנות סוכה. ברחבי ירושלים קיימים אינספור פתרונות יצירתיים ומסוכנים יותר או פחות, בהם משפחות חרדיות הרחיקו לכת בכדי להצליח לבנות מרפסת כלשהיא, רק בכדי שיוכלו לבנות את הסוכה המיוחלת בחג הסוכות.

הציבור החרדי זקוק לדירות גדולות כצורך בעל ערך אדיר
אם כן, הנתונים ברורים, הציבור החרדי זקוק לדירות גדולות כצורך, המרפסות, בשל משמעותן הדתית, הינן מוצר בעל ערך אדיר וכל זאת מתווסף לרצון הבסיסי למגן את הבניינים הישנים מפני רעידות אדמה ולהשביח את ערכי הנכסים.
בהתחשב בנתונים הגולמיים הללו כאקוטיים ביותר, רוב נושאי המחלוקת, כגון: התאמות פנים הדירות עקב התמורות המתקבלות, חניות הבניין, מפרט פאר, אדריכלות הלובי וכדומה, אותם אנו שומעים כמייצגי דיירים, חדשות לבקרים, בקרב הציבור החילוני, אינם מן העניין והרי לכם מתכון לשיתוף פעולה פורה בין יזמים לבעלי דירות בשכונות החרדיות בירושלים.

הצפי: החברות היזמיות הגדולות יבינו במהרה את הפוטנציאל
שליש מהציבור בירושלים חרדי, כוחו אדיר, הן מוניציפלית והן עסקית, אולם, לרוב הפעילות העסקית הינה בתוך המגזר החרדי בלבד. עת הבינו יזמי הנדל"ן את הפוטנציאל הגלום בשכונות אלו, קיימת הסתערות על השכונות החרדיות, אשר ללא ספק ממוקמות באזורים אסטרטגיים וחסרי תחליף לרוכשים המיועדים, החפצים להתגורר בשכונות ספציפיות בעיר הקודש.
אין עוררין, כי השכונות החרדיות לרוב סובלות מהזנחה יתרה, ליקוי בנייה, כשלים תכנוניים, העדר מקלטים שמישים והעדר יכולת להתמודד עם מצבי אסון, שכן, בנוסף למצב העגום השורר בכל הארץ, בשכונות אלו מקסמו עד היום כמעט כל מחסן או חניה והפכו אותם לדירת מגורים בשל מצוקת דיור שמתאפיינת בביקוש אדיר לצד היצע דל.

בהתאם לזאת, כבר כיום מבחינים בעשרות פרויקטים שמתקדמים בקצב מדהים בשכונות החרדיות, חלקם הגדול בדמות פינוי בינוי מסיבי, אשר מבוצעים לאו דווקא ע"י יזמים או קבלנים אשר מוכרים בשוק המקומי או הארצי.
להערכתי מגמה זאת תלך ותגדל, ועם הזמן יכנסו לתוכה חברות יזמיות גדולות ומוכרות ממרכז הארץ, נוכח כמות יחידות הדיור העצומה שניתן לבנות בשכונות החרדיות והדרישה האדירה של המגזר החרדי להתחדשות עירונית אשר מותאמת לאורח חייו.

*הכותב, עו"ד יניב לאור, ממשרד לאור גבאי, הינו מתמחה בתחום ההתחדשות העירונית

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות