banner
פינוי בינוי ברעננה | הבניינים ברחוב גאולה // צילום: מערכת מגדילים
הבניינים ברחוב גאולה // צילום: מערכת מגדילים

העליון ביטל פרויקט תמ"א 38 ברעננה, לאחר שהוא אושר בבית המשפט המחוזי

בית המשפט העליון ביטל פרויקט תמ"א 38, אשר אושר בבית המשפט המחוזי, וקבע כי ועדה מקומית לא יכולה להוסיף שטחים עיקריים לתוכנית או לאשר הקלות כמותיות במתחם מעבר לזכויות שנותנת התמ"א

בית המשפט העליון ביטל היתר בנייה לפרויקט תמ"א 38/2 במתחם גאולה ברעננה, לאחר שהפרויקט אושר בוועדה המקומית ובבית המשפט המחוזי. מדובר בפרויקט התחדשות עירונית בן 6 בניינים חדשים, בני 9 קומות ו-355 דירות, במקום שלושה בנייני רכבת ישנים שבהם 138 דירות. הפרויקט קודם תחילה כפרויקט פינוי בינוי, עוד בשנת 2011, אך בשנת 2016 הוא אושר בוועדה המקומית כפרויקט תמ"א 38 הריסה ובנייה מחדש, וקיבל היתר בנייה. 

בתוך כך, הוועדה המקומית דחתה התנגדויות שהגישו שכנים הגרים בסמוך למתחם, בטענה כי מצב הבניינים רעוע וזקוק לחידוש, וכי רוב הדירות הקיימות הן בשטח מזערי של 35 מ"ר. הוועדה המקומית העניקה לפרויקט זכויות בנייה נוספות והקלות שהסתכמו בעוד 3 קומות לבניינים, מלבד זכויות הבנייה הרגילות מכוח תמ"א 38 של תוספת 2.5 קומות. 

השכנים לא ויתרו והגישו ערר בשנת 2018 באמצעות משרד ענת בירן – עורכי דין, לוועדת הערר מרכז נגד החלטת הוועדה המקומית, שם טענו כי זכויות הבנייה שאושרו על ידי הוועדה המקומית מופרזות, והיקף הבינוי צפוי לפגוע קשות באיכות חייהם. ועדת הערר קיבלה את עיקר טענותיהם, וקבעה כי ההקלות שאישרה הוועדה המקומית מהוות "סטייה ניכרת" מתוכנית וכי יש לבצע חישוב מחדש של הזכויות ללא הקלות מעבר למה שנותנת תמ"א 38. עוד לדבריהם, ועדת הערר קיבלה את הטענה כי הפרויקט התבסס על חישוב זכויות בנייה "רעיוני" שנקבע כשגוי ובלתי חוקי, והפער שנוצר הוא של אלפי מ"ר. כמו כן ועדת הערר קיבלה את הטענה כי לא ניתן לאשר הקלות באחוזי הבנייה בפרויקט, משום שהתוכנית האחרונה שקבעה זכויות בנייה הופקדה אחרי 1.8.89, והחוק אינו מתיר אישור הקלות באחוזי הבנייה לגבי תוכניות במועדים אלה, כך לטענתם.

היזם, הוועדה המקומית ודיירי המתחם ערערו בשנת 2019 על ההחלטה לביהמ"ש המחוזי וזה קיבל את עתירתם. בעקבות זאת, ועדת הערר עצמה באמצעות פרקליטות המדינה ערערה בשנת 2020 לביהמ"ש העליון על החלטת המחוזי, בטענה כי להחלטה יש השלכות רוחב על חישוב זכויות בנייה בכל פרויקטי תמ"א 38 וכי ועדה מקומית לא יכולה להוסיף שטחים עיקריים לתוכנית או לאשר הקלות כמותיות במתחם מעבר לזכויות שנותנת התמ"א.

בדיון שהתקיים בימים האחרונים בבית המשפט העליון, ביהמ"ש קיבל את הערר של ועדת הערר, ביטל את פסק דינו של בית המשפט והחזיר באופן סופי את החלטת ועדת הערר על כנה. 

שופטי העליון מתחו ביקורת על חישוב זכויות הבנייה הרעיוני וקבעו כי מדובר בפרשנות מופרכת, לא הגיונית ולא חוקית, וכי אין כל בסיס לפרש את תכנית רע/1010 (תכנית התמ"א של רעננה) כאילו היא מאפשרת חישוב זכויות בנייה על בסיס חישוב רעיוני. "הגישה הרעיונית מופרכת מיסודה, אין לה שום קשר לתכלית של תמ"א 38. מדובר בטריק שמעולם לא היה לו שום בסיס הגיוני או תכליתי, אז חבל להיתלות בו – אין לו שום תוחלת", כך לדברי שופט העליון מני מזוז.

עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן כהן
עו"ד ענת בירן // צילום: נדב יהונתן כהן

עוה"ד ענת בירן: "פסק דינו של בית המשפט העליון מאשש את נכונות הטענות שהעלנו והתקבלו כבר לפני כמה שנים בוועדת הערר, בדבר דרך החישוב הנכונה של שטחי בניה מכוח תמ"א 38. מדובר במקרה מובהק בו היה צריך לקדם תכנית התחדשות עירונית ראויה במקום לנסות לכופף את הוראות התמ"א באופן בלתי חוקי, מה שגרם לתכנון מאולץ ופוגעני. 

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות