banner
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד
ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

ה"פאטישיזם" של נתוני הלמ"ס

מאת: ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן

תמונה: ארז כהן // צילום: חן ליאופולד

השמחה שאחזה בימים אלה בפקידי האוצר ומקבלי ההחלטות בנושא הדיור, בעקבות נתוני הלמ"ס על ירידה של 1.2 אחוזים במחירי הדירות ברבעון האחרון של 2017, הינה לטעמי מוקדמת מידי ובבחינת "פאטישיזם" של סגידה לנתונים טועים ומטעים.

"חוששני שקריסות העסקים בענף הדיור יגיעו"
יש לכך 3 סיבות עיקריות, שונות זו מזו: האחת, נתון זה חייב להבדק בקפידה. הוא כולל, כידוע, אחוז לא מבוטל של דירות ששווקו במסגרת מחיר למשתכן, שזה בפועל דירות מסובסדות על ידי הממשלה, ולכן ברור כי מרכיב זה מוריד משמעותית את ממוצע מחירי הדיור. לתחושתי, ועל סמך ניתוח נתונים שבוצע במשרדי לאחרונה, אם נחלט את נתוני הדירות של מחיר למשתכן, נגיע לנתון של המשך עליית מחירי הדיור.

השנייה, גם אם נתון זה היה נכון (וכאמור יש ספק רב בכך), הוא אינו משקף כלל ועיקר את מצב שוק הדיור לאשורו. נתון הרבה יותר בעייתי, שפורסם על ידי האוצר לפני כשבועיים, והמצביע על ירידה תלולה של כ-17 אחוזים בעסקות בשוק הדיור ברבעון האחרון, משקף נאמנה את חוליו של שוק הדיור, הסובל יותר ויותר בשלוש שנות כהונתו של כחלון מחוסר יציבות, ביקושים הולכים ויורדים ואווירת נכאים בקרב רוכשים פוטנציאלים, משקיעים, יזמים וקבלנים.

שלוש, סביב ענף הדיור, למי שעדיין לא שם לב, נוצר לאחרונה תהליך זוחל, אבל עיקבי, של עסקים שנקלעו לקשיים. לכאורה אין מדובר עדיין, חלילה, בתסמונת האפוקליפטית של קבלנים שפושטים את הרגל, אולם ענפים דוגמת מטבחים, ריהוט וכו', סובלים יותר ויותר מקשיים, ולעיתים אף קריסות כלכליות. זה נובע, בראש וראשונה, מהפניית כל המשאבים לעבר מחיר למשתכן, מה שגורם, יותר ויותר, לעיקור ליבת שוק הדיור. חוששתני שאם מגמת תעדוף מחיר למשתכן תמשך, קריסות העסקים בענף הדיור יגיעו למקומות אחרים שאין צורך לפרטם.

מדאיג ביותר
לכן, ומשום כך, לא רק שאיננו צריכים להסתנוור מנתוני הלמ"ס האחרונים, הם אף אמורים להדאיג אותנו ביותר. בשוק הדיור נמצאים היום עשרות רבות של חברות בנייה, קטנות כגדולות, שנמצאות על הסף, מתלבטות איך להמשיך את הפעילות, כשכל כך הרבה רוכשים פוטנציאלים נמצאים על הגדר ואינם ממשים עסקות. מדובר, אדגיש, ברבבות זוגות צעירים, משפרי דיור, שלא לדבר על משקיעים שזה מכבר התייאשו וברחו לשדות זרים.

המשך "בוקה ומבולקה"
מדאיגה לא פחות העובדה ששוק הדיור משקף נאמנה את מצב המשק הישראלי בכללותו, והעובדה שמשבר בשוק הדיור היה מאז ומתמיד "סמן ימני" למשבר כללי השוק, ידועה לכל. שוק זה מפרנס מאות אלפי בני אדם, במישרין ובעקיפין, ועובדה זו צריכה וחייבת להיות נר לרגליהם של פקידי האוצר, וחשובה לא פחות, ולטעמי אף הרבה יותר, מהיכולת לייצר עוד כמה אלפי דירות מסובסדות במסגרת מחיר למשתכן, דירות שממילא ייכנסו לשוק הדיור רק בעוד מספר שנים.

ובינתיים? המשך "בוקה ומבולקה", המשך עידן אי הוודאות  והמשך "פאטישיזם", אותה סגידה חסרת הפשר לנתונים יבשים במתפרסמים מידי 15 לחודש ואינם משקפים כלל ועיקר את המוגלה שפשתה אט אט בשלוש השנים האחרונות באותו גוף ענק המכונה להלן "שוק הדיור". חומר למחשבה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות