banner

"יש חשש שכתוצאה מסיום התמ"א יקרו דברים די רדיקאליים"

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, ועו"ד יוסי מוסרי, בעלים משותף בחברת מוליטלנד בראיון לאולפן מגדילים על התחדשות עירונית ומתחמית: "מדינת ישראל מתבקשת לייצר לנו איזה תהליך שייצר ודאות בתקופת המעבר". וגם על דיור בר השגה בעיר ללא הפסקה: "מרכיב הקרקע צריך להיות ריאלי, צריך להיות שפוי, כדי לעודד את היזמים לעשות את המהלכים הללו"

עיריית תל אביב-יפו נחשבת חלוצה בכל מיני תחומים. אחד מהם – דיור בר השגה. מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו, ועו"ד יוסי מוסרי, בעלים משותף בחברת מוליטלנד, בראיון לאולפן מגדילים על הנושא החשוב הזה, וגם על ההתחדשות העירונית בבירת הנדל"ן של ישראל.

"עיריית תל אביב פורצת דרך בתחום הדיור בר השגה. אנחנו התחלנו עם זה עוד לפני שהייתה חקיקה ראשית", כך סגנית ראש עיריית תל אביב להבי, "יש לנו כבר מלאי של כ-200 יחידות דיור ברות השגה בפורמטים ייחודיים לעיריית תל אביב. למשל, אנחנו קובעים כללים לאכלוס וזכאות על פי פרמטרים של מקצוע נחוץ בעיר. פרויקט שלם למורים ולמורות למשל, ויש פרויקט שהתאכלס עם מטפלות שמפעילות משפחתונים. הקריטריונים שלנו שונים מאלו של המדינה. המדינה למשל קבעה שהקריטריונים שלה זה הכנסה וגיל. על פי הקריטריונים הללו, גם בן של אדם עשיר, שאין לו הכנסה והוא מובטל יכול לקבל דירה בדיור בר השגה. אני חושבת שהקריטריונים צריכים להיות הצהרת הון, מה שלא נהוג במדינה, שנדע בדיוק מאיפה מגיע בן אדם ושהיחידות דיור הללו ילכו באמת למי שנזקקים".   

יוסי, בעיניים של היזמים, דיור בר השגה זה משהו כלכלי? שווה להיכנס לזה?
"בתל אביב – התשובה היא כן. ערך הקרקע מספיק אטרקטיבי והביקוש גואה ועולה מיום ליום. בתמהיל הנכון, בו נעזרים בחוק עידוד השקעות הון, וכשנכנסים למסלול שנותן תיעדוף ליזמים, בכל מיני דרכים זה מוביל לכדאיות יחסית בדיור בר השגה. מרכיב הקרקע צריך להיות ריאלי, צריך להיות שפוי, כדי לעודד את היזמים לעשות את המהלכים הללו. זו הסתכלות ארוכת טווח ובהינתן שיש שכל ברכישה אז יש גם כדאיות בהשכרה ארוכת טווח".

מיטל, בכל הקשור להתחדשות עירונית, תל אביב הייתה החלוצה של הגבלת התמורות לבעלי הדירות וגם תקן החניה קוצץ. עכשיו כל התחום הולך לכיוון של מתחמים – מה היתרון או החיסרון במגמה הזו?
"היתרון בהתחדשות מתחמית הוא באמת ביכולת שלך לייצר שכונה שיש בה גם שטחים ירוקים וגם שטחים חומים. הרי כשאתה מגדיל את הצפיפות אתה צריך לתת שירותים, והיכולת במתחם לתת את המענה היא טובה יותר. החולשה של ההתחדשות המתחמית היא שאתה מפר את המרקם השכונתי שבמקרים מסוימים היה מוצלח ולפעמים זה גם מייצר ג'נטרפיקציה של אוכלוסיות שלא מצליחות להתגורר באותם מבנים גבוהים או תוכנית חדשה שנוצרה יש מאין".

יוסי, לאן לדעתך הולך עכשיו התחום? עם המגבלות וההוראות החדשות?
"אין לי ספק שבעולם אידילי הבנייה המתחמית היא יותר נכונה. הורסים מספר בניינים ויש תכנון חדשני ונכון, עם שטח ירוק ותועלות לציבור. אבל צריך לזכור שתל אביב, באזורי הביקוש שלה, היא צפופה, וההנחתות על התחום, שחלקן נכונות וחלקן פחות, הורסות גם את האפשרות למנוע חס וחלילה את הנזק מרעידת האדמה הבאה. בלא מעט מקומות אי אפשר לעשות בניה מתחמית כי חלק מהמבנים נבנו אחרי 1980 וחלק לפני. אסור לחרב את העיקרון הזה של תמ"א 38 בגלל סיסמאות רחבות. צריך להעדיף בניה מתחמית, אבל אני בהחלט מצפה מעיריית תל אביב שלא תרצה לראות חלילה נפגעים במקרה של אסון, לבוא לקראת היזמים בתמ"א 38. יש חשש שכתוצאה מסיום התמ"א יקרו דברים די רדיקאליים, אבל אני חושב שהיזמים הטובים יישארו והמדינה תצטרך למצוא פיתרון הולם לחלופת הפטורים ממס היום כי אי אפשר לגור בבניין שעומד להתפרק וחלילה להמתין שיהיו נפגעים".

מיטל להבי: "זה לא יתפוס בכל מקום. ברובע 3 ורובע 4 יש את תוכנית הרובעים עדיין כל בניין הוא בניין, אסור אפילו לאחד חלקות כך שתוכנית המתחמים לא מיועדת לאזורים האלו, היא מיועדת לשכונות כמו הדר יוסף, נווה שרת, יפו ג' יפו ד' ומזרח העיר. במקביל, יש בעיה יותר גדולה. כשקבלן הולך ומנסה לגייס חתימות, לגייס חתימות מבניין אחד זה דבר אחד אבל במתחם זה דבר אחר לגמרי. זה יכול גם להפר לגמרי את היכולת שלנו לקדם התחדשות עירונית בגלל המגה פרויקטים שמבריחים מהשוק גם קבלנים יותר קטנים וגם פרויקטים יותר איכותיים. אנשים בסוף רוצים להמשיך לגור בבית שלהם, עם עוד חדר, או שתי קומות, והם מעדיפים את זה על פני המגדליזצייה של כל המתחם. מדינת ישראל מתבקשת לייצר לנו איזה תהליך שייצר ודאות בתקופת המעבר בין תמ"א 38 שסוף סוף תפסה לבין התוכנית החדשה".

תמונה ראשית: מיטל להבי // צילום: עדי אדר | עו"ד יוסי מוסרי // יחצ | Depositphotos

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות