banner
עו"ד אלדן דנינו // צילום: רז רוגובסקי | depositphots
עו"ד אלדן דנינו // צילום: רז רוגובסקי | depositphots

יותר דירות? יותר תאונות!

אחרי הקורונה תבוא עלייה משמעותית בכמות התאונות והנפגעים בענף הבנייה, בדיוק כשם שבשנים עברו, שבהן שוק הדיור נכנס לסחרחרת של בנייה, היה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לפקח על אלפי אתרים שצצו בכל רחבי הארץ, והתוצאה תהיה קטלנית // דעה

עו"ד אלדן דנינו 21.01.2021

הבשורות הטובות והפחות טובות אצלנו כנראה מתערבבות זו בזו. זה נכון לגבי מגיפת הקורונה, כשלצד מספר החולים ההולך ועולה אנחנו שומעים על יותר ויותר חיסונים, וזה נכון גם לגבי שוק הדיור, כשלצד בשורות טובות ייתכנו גם בשורות פחות טובות.

העובדה שבמהלך שנת 2020, חלה ירידה קלה במספר הנפגעים בתאונות באתרי בנייה, אך ללא ספק הדבר קשור גם, בין היתר, למשבר הקורונה, ומכל מקום גם שנת 2020 הייתה ללא ספק שנה גרועה, בכל הקשור לכמות התאונות שהתרחשו באתרי הבניה, ובמיוחד בכמות הנפגעים הקשים וההרוגים.

לדידי, גם העובדה ש"הכלבים נבחו אבל השיירה המשיכה לעבור", המחישה בפעם המי יודע כמה, עד כמה מקבלי ההחלטות אצלנו ממקמים במיקום נמוך ביותר את כל נושא הבטיחות, תוך הפרחת הבטחות שאין בהן ממש לאוויר ושימוש בכלים פופוליסטים הפוגעים ישירות בציבור הקבלנים והיזמים, הא ותו לא.  שומה על הרגולטור, להציב הרבה יותר מפקחים באתרים, לאשר את תקן הפיגומים לפי הסטנדרט האירופי, לפקח שמנהלי העבודה באתרי הבניה השונים, אכן מיישמים את כל ההנחיות הנדרשות וכמובן, לאכוף היכן שצריך מול אותן חברות שחרגו מנוהלים וגרמו לנפגעים. 

אולם, וזה אולם גדול, כל מה שחווינו במהלך 2020 יהיה כאין וכאפס לעומת מה שיקרה ב-2021, ובאופן פרדוקסלי דווקא כשהמשק הישראלי יתחיל לצאת ממיתון הקורונה ובתוך זה גם שוק הדיור. ניצנים ראשונים לכך ראינו לקראת סוף 2020 ובראשית חודש ינואר, כשלפתע פתאום יצאו משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל(רמ"י) בשיווק כמות אדירה של דירות. יתרה מכך: על פי הצפוי, כבר במהלך הרבעון הקרוב ישווקו את רבבות דיור חדשות בקצב מסחרר, זאת על מנת להדביק את הפיגור העצום של התחלות בנייה שנוצר ב-2020.

לצד הבשורה הטובה הזו, מה לעשות, אני צופה בשורה הרבה פחות טובה, של המשך המגמה  בכמות התאונות והנפגעים באתרי הבניה השונים, ובמיוחד נפגעים קשה כולל הרוגים. אין זה סוד שגם בשנים עברו, כששוק הדיור נכנס לסחרחרת של בנייה, כפי שהיה למשל בשנות ה-90 של המאה שעברה, היה קשה מאוד עד בלתי אפשרי למפקחי משרד העבודה הבודדים לפקח על אלפי אתרים, שצצו כפטריות לאחר הגשם בכל רחבי הארץ, והתוצאה כאמור קטלנית.

בעיני, כמי שמלווה יומם וליל, קבלנים ויזמים בפרויקטים בכל רחבי הארץ, האחריות על הצפוי להתרחש הינה בראש וראשונה על המדינה. זוהי אחריות לא רק נדל"נית הקשורה לשוק הדיור גרידא, אלא בראש וראשונה אחריות חברתית ומוסרית מהמעלה הראשונה. יתרה מכך: שוק הדיור צפוי לקלוט אל קירבו במהלך השנה הבאה עוד כמה עשרות עובדים חדשים, כשרובם המכריע מחו"ל, שחלקם הארי לא יודע לא עברית, לא אנגלית וגם נעדר ניסיון משמעותי קודם בפרויקטים נדל"ניים, לא כל שכן נעדר מודעות כלשהי בכל מה שקשור לנושא הבטיחות.

ונשאלת השאלה: האם מישהו ממקבלי ההחלטות דאג בכלל להכשרה מוקדמת של אותם פועלים רבים שיגיעו הנה מהקצה האחר של העולם? איזו תקשורת, אם בכלל, תהיה לאוות ערב רב של פועלים עם מנהלי העבודה בפרויקטים, שלא לדבר על העדר אפשרות מינימלית של הקבלנים והיזמים להשתלט על הכאוס הזה? והאם אותם קבלנים ויזמים, הפנימו בכלל את העובדה שכל תאונה, קלה שבקלות, שתהיה באתרי בנייה, תעלה להם במחיר כלכלי כבד ביותר, זאת במקרה הטוב, ובמקרה הפחות הטוב והשכיח למדי, גם חלילה באחריות פלילית?

החוק היבש, שלא יהיה מקום לספק, מטיל אחריות ישירה על מזמין העבודה (היזם), מבצע הבניה, מנהל העבודה, מנהל הפרויקט, עוזר הבטיחות וכו'. ייווצרו לצערי מצבים מאוד בעיתיים בהם פעילות של לא מעט חברות באתרי הבניה השונים תיעצר, בין אם לתקופה קצובה ובין אם לפרקי זמן ממושכים יותר, שלא לדבר על סנקציות שיוטלו על ידי הבנקים המלווים את הפרויקטים וכיוצ"ב.

כאמור על כל אלה יש לתת את הדעת לפני שמתחילים כולנו את "חגיגת" שיווק הקרקעות והדירות של 2021, אחרת, לדאבוני, היא תיזכר כשנת השיא של כל השיאים האפשריים בתאונות באתרי בניה.

*כותב המאמר הינו עו"ד אלדן דנינו, מומחה לדיני הבטיחות בענף הבניה ולאחריות תאגידית.

הצטרפו אלינו לקהילת ההתחדשות העירונית >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות