banner
שייקה נפחא // צילום: תמר מצפי
שייקה נפחא // צילום: תמר מצפי

מהיום: קנסות מנהליים בגין עברות על חוק התכנון והבנייה

היום, 20.12, נכנסות לתוקפן תקנות הקובעות קנסות מנהליים בגין עבירות על חוק התכנון והבניה אבל היזמים מתריעים: "עבירות הבניה נובעות מבירוקרטיה"

תמונה: שייקה נפחא // צלמת תמר מצפי

מאת: שייקה נפחא, יזם נדל"ן, בעלי חברת סלעית

תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי – תכנון ובנייה), התשע"ח 2018 קובעות כי עבירה על סעיפי חוק התכנון והבנייה, התשכ"ה 1965כמפורט בתוספת לתקנות, היא עבירה מנהלית החייבת בקנס מנהלי. בין העבירות האמורות בתוספת כלולות בין היתר ביצוע עבודות אסורות במקרקעין בייעוד של סביבה חופית, קרקע חקלאית, גן לאומי, שמורת טבע, שטחים ציבוריים פתוחים ותשתיות לאומיות.אם לא התקיימו הליכים מנהליים קודמים כנגד מבצע העבירה, תנאי למתן הקנס הוא מתן התראה כי על הנקנס לתקן את ההפרה בתוך  30 יום. לא הוחזר המצב לקדמותו לאחר 30 יום מההתראה, יוטל הקנס המנהלי.

עבירות הבניה נובע מבירוקרטיה
התוספת לתקנות קובעת את היקף הקנס בכל עבירה עבור אדם יחיד, כאשר קנס לתאגיד הוא כפל הקנס של אדם יחיד, ואילו עבירה בנסיבות של שימוש למגורים או להקמת גדר, גובה הקנס יהיה מחצית מגובה הקנס עבור אדם יחיד. במסגרת התקנות נקבעו קנסות בגין עבירות על חוק התכנון והבנייה בשיעורים שבין 10,000 ש"ח עד 300,000 ש"ח (כאמור, שיעור הקנס לתאגידים יהיה כפול).

התקנות הן חלק מרפורמה באכיפת התכנון והבנייה, שמוביל משרד ראש הממשלה ואמורות  לתת מענה לעברייני בנייה שטופלו עד כה בתהליך משפטי ארוך שהקשה על אכיפה ממשית בתחום. הקנסות החדשים יאפשרו לטפל בנושא הבנייה הבלתי חוקית בדרך פשוטה יחסית. כך עבריין בנייה יקבל התרעה להסרת העבירה, עוד לפני הקנס.

יחד עם התקנות ראוי כי המדינה תסדיר את הקושי והבירוקרטיה הכרוכים בהוצאת היתרי בנייה כחוק שכן, כל עניין עבירות הבניה נובע מבירוקרטיה. לדעתו אם יטפלו בבעיה הכי קשה והיא הוצאת היתרים אזי עבירות הבניה ירדו לאפס. לא יתכן שאדם פרטי שרוצה אישור לפרגולה, צריך להביא אישורים שעולים יותר מהפרגולה וימתין לפחות שנה לאישור.

תיקון 101 על הנייר בלבד
תיקון 101 לחוק התכנון בעניין הוצאת היתרים תוך 90 יום לא בא לידי ביטוי בשום רשות בארץ אפילו ברשויות שבהן ראשי עיר הכריזו על היתרים מהירים. הסיבה לכך פשוטה – התחייבות להיתר תוך 90 יום היא רק לאחר שהתיק נקלט במערכת, אלא שקולטים תיק רק לאחר שהכל נמצא בתיק וזה תהליך בירוקרטי ארוך של כל האישורים והריצות. בנוסף יש לזכור שמדובר בהיתר בתנאים שלאחריו נדרשת עוד רשימה להשלמות.

לצערנו, למרות תיקון 101, רשויות עדיין לא נערכו למציאות התכנונית המורכבת בה אנו פועלים ולא מפתחות פתרונות שיקלו עליהן לקדם תכניות בצורה יעילה. כתוצאה מכך הליכי התכנון נמשכים בצורה בלתי הגיונית ויזמים נאלצים להתמודד עם חוסר ודאות ולעיתים גם אם לוקחים מרווחי בטחון, עדיין הם עלולים למצוא את עצמם בסיכון מבחינת הרווח.

כמו כן, תיקון 101 קובע סט דרישות מפורטות ומגבילות טרם הגשת הבקשה לוועדה המקומית לרבות שינויים בדרישות לתיקי המידע, כתוצאה מכך מוכפלת ומשולשת העבודה הנדרשת על ידי עורכי הבקשות ובהתאמה מופעל סד זמנים נוקשה על הוועדה המקומית. לצערנו, אנו עדים לתופעה שבה הוועדות מצידן מגמישות מחד את הדרישות החלות עליהן, ומאידך מפרשות לחומרה סעיפים אחרים הנוגעים לעורך הבקשה וליזם. כגון, דחייה על הסף של בקשות שניתן היה לאשרן לאחר תיקונים קלים מצד עורך הבקשה.

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

הגיע זמן השלטון המקומי

הגיע הזמן שהרשויות המקומיות במדינת ישראל ייהנו סוף סוף, הן ברמה התקציבית והן ברמת החקיקה, מעצמאות מוחלטת //...
עו"ד שיר טורם הספרי 25.04.2024
נשמח לדבר אתך
נגישות