banner
יפעת גרתי אלון / אופיר הראל
יפעת גרתי אלון / אופיר הראל

אשת שיווק הנדל"ן, יפעת גרתי אלון: "מי שיכול, שיקנה דירה היום"

מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה בכ- 10% ונראה כי הם צפויים להמשיך ולעלות גם בשנה הקרובה. האם תוכנית ממשלתית חדשה תצליח לבלום את העלייה, ומתי הכי נכון לקנות דירה? שוחחנו עם יפעת גרתי אלון, מנכ"לית "פייב סטארס" – שיווק פרויקטים למגורים

חמוטל כהן 20.10.2021

מחירי הדיור בישראל ממשיכים לעלות בקצב מואץ. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסמו ביום שישי האחרון, מחירי הדיור עלו ב- 12 החודשים האחרונים בשיעור מצטבר של 9.2%. בירושלים ובמרכז הארץ טיפסו המחירים בלמעלה מ- 10%. מדובר בעליה החדה ביותר שנרשמה בעשורים האחרונים, שמרחיקה עוד יותר את חלום הדירה מצעירים רבים בישראל. פתרון אמיתי לא נראה באופק.

"כל ממשלה מגיעה עם תוכנית לפתרון משבר הדיור, כשבמבחן התוצאה המחירים ממשיכים לעלות", אומרת יפעת גרתי אלון, מנכ"לית "פייב סטארס" – שיווק פרויקטים למגורים "פעם זה מחיר למשתכן ופעם מחיר מטרה, פעם מע"מ 0 ופעם מיסוי על דירה שניה, וככל שחולף הזמן מחירי הדיור רק ממשיכים לטפס מעלה מעלה והופכים את הדירה ליעד בלתי ניתן להשגה".

מחסור של 200 אלף דירות בישראל 

הסיבות לעליות במחירי הדיור הן רבות ומגוונות, אך נובעות בעיקר מסיבה אחת – פער שהולך וגדל בין הביקושים להיצע. במדינת ישראל חסרות כיום, על פי ההערכות, כ- 200 אלף יחידות דיור, ועל פי אמדנים שונים יעמוד המחסור בעוד כשני עשורים על מספרים אסטרונומים שנעים בין 1.5-2.5 מיליון דירות.

 וכשברקע המחסור בדיור מעמיק, נרשמת גם ירידה בהתחלות הבניה. על פי נתוני הלמ"ס, בחודשים יולי 2020-יוני 2021, החלה בנייתן של כ-53,170 דירות, ירידה של 2.8% בהשוואה לחודשים יולי 2019-יוני 2020. כ-20.8% מהדירות שהחלה בנייתן היו במסגרת מחיר למשתכן, ירידה של 23.2% בהשוואה ל-12 החודשים הקודמים. נתון נוסף שמשפיע אף הוא על מחירי הדיור הוא העליה במחירי חומרי הגלם לבניה, שנובעת ממחסור עולמי ומהאטה בשינוע החומרים כתוצאה ממשבר הקורונה. 

מחירי הדיור בישראל ימשיכו לעלות

מחירי הדיור בישראל, כמו גם במדינות רבות בעולם, נמצאים במגמת עליה מתמדת. על פי מחקר של יוסי יכין וינון גמרסני מחטיבת המחקר בבנק ישראל, שפורסם ביוני האחרון, מאז 1960 עלו מחירי הדיור בישראל בקצב מהיר של כ- 2.9% בשנה. מדובר בנתון שגבוה מהממוצע במדינות החברות ב- OECD, אולם אינו חריג ביחס אליהן. עוד עולה מהמחקר, כי על אף מגמת העלייה ארוכת הטווח, ייתכנו בתוך מחזורים אלה גם תקופות ארוכות של ירידת מחירים.

לדברי גרתי אלון "אם נבחן את מחירי הדיור על ציר הזמן נראה שהגרף רק המשיך לעלות. לאחרונה פורסמה באחת מקבוצות הפייסבוק שבהן אני חברה, מודעה ישנה של דירות בתל אביב. מחירי הדירות בה עמדו על כמה מאות אלפי שקלים, סכומים שאנחנו יכולים רק לחלום עליהם כיום. דירה במרכז תל אביב, שעלתה לפני 20 שנה 400 אלף ש"ח, עולה היום 5 מיליון ש"ח ובעוד 20 שנה תעלה – 10 מיליון ₪ או יותר". עוד מוסיפה גרתי אלון כי "למרות שהיו שנים של התמתנות בעליות המחירים ואפילו שנים של ירידה קלה, המגמה היא עליה וזה לא הולך להשתנות."

גרתי אלון, שחברת "פייב- סטארס" בבעלותה, אחראית על שיווקם של עשרות פרוייקטי נדל"ן בישראל, לא אופטימית לגבי העתיד. לדבריה "לציבור אין מה לחכות לפתרונות ממשלתיים, מי שיכול שיקנה דירה היום ולא יחכה לירידת מחירים, הם רק ימשיכו לטפס. הגידול המתמיד באוכלוסיית ישראל והעובדה שאנחנו מדינה עם שטח קטן ומצומצם הם מציאות שלא תשתנה, אלא רק תלך ותפער עוד ועוד פערים, ולכן המתנה לפתרונות קסם שיביאו לירידה במחירי הדיור – בסופו של דבר תתברר כטעות"

יחד עם זאת מדגישה גרתי אלון כי למדינה צריכה להיות מחוייבות לעשות הכל על מנת לעצור את קצב עליית המחירים ולספק פתרונות דיור לצעירים. "הממשלה חייבת לשים את הדיור בראש סדר העדיפויות, להפשיר קרקעות, לקצר ולייעל תהליכים בירוקרטיים, להאיץ את תהליכי ההתחדשות העירונית וגם לקדם פרויקטים לשכירות ארוכת טווח. אסור שמשבר הדיור יגיע לנקודת אל חזור".

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות