banner
מימין: ישי רוט // צילום: ערן לביא, אבישי מאירוביץ // צילום: מיכל קושרוב | Depositphotos
מימין: ישי רוט // צילום: ערן לביא, אבישי מאירוביץ // צילום: מיכל קושרוב | Depositphotos

היזמים על סיום תמ"א 38: "רשות מקומית שלא מכינה תכנית צריכה להיקנס"

עירייה שלא תגיש תוכנית חלופית לתמ"א 38 עד אוגוסט – לא תוכל לאשר חיזוק וממ"ד לבניין הבודד. היזמים: "לא היו צריכים לתת להן את הסמכות"

בעקבות הודעת מינהל התכנון כי תוקפה של תמ"א 38 לא תוארך לאחר 1.8.24, ורשויות אשר לא הגישו תוכנית חלופיות, לא יוכלו עוד לממש התחדשות בניינית במתכנות התמ"א, אומרים בענף כי רשויות שלא הכינו תוכניות חלופיות – גורמות עוול לתושביהן. 

"מנציחים מצב קיים"
שי מורדוב, עו״ד מומחה למקרקעין והתחדשות עירונית, אומר כי: "ביטול התמא יקשה מאוד על קידום פרויקטים במקומות שלא ניתן לבצע בהם פינוי בינוי מתחמי.

ביטול התמא ובהתאם ביטול הפטור מחיוב היטלי השבחה, יכבידו על קידום פרויקט בבניין הבודד, ובכך תנציח מצב קיים בלא מעט בניינים ישנים ומוזנחים, עקב חוסר כדאיות כלכלית.

כך למשל בבניין עם פחות מ 24 דירות לא ניתן לבצע פינוי בינוי, אז יש צורך לצרף בניינים נוספים. במצב בו לא ניתן לצרף בניינים נוספים מתאימים לפרויקט או אין רצף של בניינים, יהיה צורך לבצע פרויקט במתכונת התמא שעומדת לפוג רק עם תוספת חיוב בהיטל השבחה.

אם ערכי הקרקע לא גבוהים אז לא תהיה כדאיות כלכלית לביצוע הפרויקט".

"רשות מקומית שלא מכינה תכנית צריכה להיקנס"
ישי רוט, משנה למנכ"ל קבוצת שובל, אומר כי: "לא היו צריכים לתת לרשויות המקומיות את הסמכות לעשות תכנית נקודתית כפי שמציעה חלופת שקד כי המציאות בשטח היא שהן נגד התחדשות עירונית ובעיקר נגד התמא ולאורך השנים התאמצו לא לשתף פעולה עם פרויקטים.

הקושי הרב לאשר תב"עות נובע גם בין היתר מכיוון שהעיריות לא מתוגמלות כמו שצריך בנושא התחדשות עירונית. הן זקוקות למטלות ציבוריות, לתשתיות ועוד שכרוכות בעלויות אדירות. הארנונה למגורים לא מכסה את ההוצאות העירוניות ובמצב דברים כזה הרשויות לא ממהרות לאשר היתרים. רק לאחרונה נפגשנו עם ראש עיר מסוים מהצפון שלא מאשר תכניות התחדשות עירונית שאמר לנו: 'מה אני משוגע להעמיס עוד יחידות דיור בתוך העיר, להקריס תשתיות ולפקוק את מרכז העיר?'. עובדה שיש הרבה רשויות שלא עשו את התכנית בהתאם לחלופת שקד. לטעמנו רשות מקומית שלא מכינה תכנית צריכה להיקנס או להטיל על הועדה המקומית סנקציות.

"עושות עוול לתושביהן"
אבישי מאירוביץ' סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית ירושלמי, אומר כי: "לפני למעלה מ 15 שנה התחלנו את הפרויקטים הראשונים שלנו בהתחדשות עירונית וכמו כולם, הפרויקטים הראשונים היו של תמא 38/1 חיזוק ועיבוי אלא שמהר מאד הבנו שאין היתכנות לפרויקטים אלה והעתיד טמון רק במסלול מיסוי (הריסה ובניה ופינוי בינוי) אלא שלצערנו רשויות רבות בארץ לא התאימו את עצמן למציאות. 

רווחיות יכולה להיות כמעט בכל עיר בישראל. השאלה היא כיצד הרשות המקומית מתייחסת לנושא ואנו רואים שרשויות שלא השכילו לקדם תכנית נקודתית או שהועדה המקומית גררה רגלים בכל הנוגע להיתרים, יזמים בורחים מהן והדיירים ממשיכים לחיות בבתים מטים לנפול.

רשויות שלא הכינו תכניות נקודתיות בהתאם לחלופת שקד עושות עוול לתושביהן. ככל שיש יותר ודאות יש יותר היתכנות לפרויקטים. עם השנים, הבנו שאין טעם בקידום תמא נקודתית לבניין אחד וכי קידום התחדשות במתחמים הוא הדבר הנכון מבחינה כלכלית, תשתיתית ועירונית. תמא 38 לא יכול לתת מענה אמיתי לדיירים ובמסגרת של פינוי בינוי הם נהנים לא רק מבניין חדש וממ"ד אלא מדירות גדולות ומרווחות יותר ומרמת חיים איכותית.

מדינת ישראל מצטופפת ולכן זוהי חובתן של הרשויות לתכנן את הערים ולאפשר התחדשות עירונית צופה פני עתיד, התחדשות ברמת מתחמים. הניסיון מלמד שברשויות שעשו תכניות לפי סעיף 23 הרבה יותר קל לקדם פרויקטים. אכן הגיעה העת לכבות את האור על תמא 38 ולהתקדם לפינוי בינוי במתחמים גדולים ובכך גם העיריה וגם הדיירים יצאו נשכרים".

בידקו מי הם הטובים ביותר בהתחדשות העירונית בישראל

קורס מבוא להתחדשות עירונית – לפרטים ליחצו כאן

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות