banner
דניאלה פז ארז // צילום: דרור נחום
דניאלה פז ארז // צילום: דרור נחום

האם אתרי הבנייה מתאוששים? כ 61% ממנהלי האתרים אינם צופים שינוי בקצב ההתקדמות של הבנייה

כ-61% ממנהלי האתרים אינם צופים שינוי בקצב ההתקדמות של הבנייה כתוצאה מהנגיף, למעלה מ-85% אינם צופים בעיות אספקת חומרי גלם, 100% ממנהלי האתרים השיבו כי לא מתוכנן שינוי בתכנית העבודה של הפרויקט, כך עולה מסקירה שנערכה בקרב כ- 100 פרויקטי נדל"ן

דניאלה פז ארז // צילום: דרור נחום

מדגם שנערך בקרב 105 פרויקטי נדל"ן, שבהם נבנים מעל ל- 10,000 דירות, מעיד על התאוששות בפעילות אתרי הבנייה בישראל ושיפור משמעותי בתחושות של מנהלי האתרים באשר לפעילות וקצב העבודה ברקע משבר הקורונה וההקלות החדשות שפרסם משרד הבריאות, כך עולה מסקירה שבוצעה בחברת פז כלכלה והנדסה. 

הסקירה הנוכחית היא סקירת המשך לזו שפורסמה בתחילת חודש אפריל בתחילת משבר הקורונה, והיא בדקה את הפעילות באתרים מסוף אפריל ועד אמצע מאי – אחרי פרסום ההקלות. תקופה זו התאפיינה גם בירידה בשעורי ההדבקה ובהיקפי ההתפרצות של נגיף הקורונה.

לפי הממצאים, חל שיפור בכל היבטי ההשפעה של נגיף הקורונה על הפעילות ומידת החשש של נציגי האתרים מהשפעת הנגיף על אתריהם ירדה בין שני מועדי הסקירות. מניתוח הפעילות באתרים בסקירה זו לעומת הסקירה הקודמת ניתן לראות התאוששות מסוימת בפעילות האתרים שבאה לידי ביטוי בעיקר בכמות הפועלים באתרים ולא בקצב ההתקדמות. 

ההתאוששות מתבטאת במספר פרמטרים: 42% מהמשיבים העריכו כי תהיה ירידה במספר הפועלים באתרי הבנייה בהמשך (לעומת 55% בסקירה קודמת); כ-61% העריכו שלא יהיה שינוי בקצב ההתקדמות כתוצאה מהנגיף (לעומת 54% בסקירה קודמת); למעלה מ-85% מהמשיבים אינם צופים בעיות אספקה כתוצאה ממחסור בחומרי גלם או מעיכובים בייבוא (לעומת 80% בסקירה קודמת); 100% ממנהלי האתרים השיבו כי לא מתוכנן שינוי בתכנית העבודה של הפרויקט כתוצאה מהתפרצות הנגיף (לעומת 98% בסקירה קודמת).

הזמינות של הרשויות המקומיות נותרה נמוכה

בדומה לסקירת חודש מרץ, גם בסקירה זו נבדק בכל אתר מספר הפועלים במועד הסיור. מספר פועלים זה נבדק לעומת מספר הפועלים באתר בסקירה הקודמת ולעומת ממוצע הפועלים באתר בסיורים טרום תקופת הקורונה. ב-60% מהפרויקטים חלה עלייה במספר הפועלים באתר ביחס לסקירה הקודמת וב-40% מהפרויקטים מספר הפועלים מתקרב לממוצע שלפני תקופת הקורונה.

מהשוואת השינוי בקצב ההתקדמות בסקירה זו ביחס לקצב ההתקדמות טרום משבר הקורונה וביחס לקצב ההתקדמות בסקירה הקודמת נמצא כי מרבית הפרויקטים (כ-80%) חוו ירידה בקצב ההתקדמות ביחס לשתי התקופות. ירידה זו מושפעת ככל הנראה ממספר ימי העבודה הקטן יחסית שהיה בחודש אפריל (בשל ימי חג הפסח ויום העצמאות) ולא רק מנגיף הקורונה.

בסקירה הנוכחית שיעור האתרים המתארים בעיות אספקה ירד משמעותית ונמצאו רק אתרים בודדים (9 בלבד) הסובלים מבעיות אספקה. לאור ההקלות בהגבלות הפעילות סביב משבר הקורונה מסתמן כי הסיכונים בהיבט האספקה קטנו משמעותית וככל הנראה היבטי האספקה לא פגעו בפעילות באתרי הבנייה, לפחות בטווח הזמן המיידי.

בכל הקשור לעבודה מול רשויות מקומיות לא חל שיפור בסקירה זו לעומת הקודמת, והזמינות שלהן נותרה נמוכה וכך הסבירות לאיחורים כתוצאה מכך נותרה גבוהה.

דניאלה פז ארז, מנכ"ל ובעלים של חברת ייעוץ הנדל"ן פז כלכלה והנדסה, מציינת כי: "הממצאים מצביעים על שיפור בפעילות ענף הבנייה הישראלי עם ההקלות שפרסמה המדינה. מנהלי האתרים שאיתם דיברנו מרגישים את השיפור בשלל פרמטרים תפעוליים ולהערכתנו המגמה תימשך ככל שיפורסמו עוד הקלות למשק הישראלי. יחד זאת, נקודה אחת עדיין נותרה שחורה – תפקוד הרשויות המקומיות בעבודה מול הפעילים בשוק הנדל"ן. פרמטר זה גורם לעיכובים רבים בפרויקטים ומעכב משמעותית את תוספת יחידות הדיור לשוק, והמדינה חייבת לתת על כך את הדעת".

 

בחן את עצמך: האם אתם בקיאים בתחום ההתחדשות העירונית

לקבלת עדכונים וחדשות בוואטספ >>> לחצו כאן

מי יהיו 70 המשפיעים לשנת 2023?

לקבלת עדכונים בוואטספ >>> לחצו כאן

שיתוף
תגיות:

כתבות שיכולות לעניין אותך

נשמח לדבר אתך
נגישות